2018maj,Norge-sörlandet genom Sverige till Åland och Stockholm

2/5 Startar resan från Svanesund kl 3 på EM. Först till Uddevalla för att handla lite mat samt diverse dryckesvaror (som kan ge bestående leverskador). Men ska man till Norge så måste man bunkra upp….
Jag har redan bokat färja till Sandefjord från Strömstad och den går kl 20.00

terminal i Strömstad

Framme vid incheckning betalar jag transport för husbil och två personer—–186kr!! Måste vara fel men nej…..Jo!! Hon frågar hur lång bilen är och den är ju 6,36, alltså skall jag betala för en bil som är mellan 6 och 7 meter men min biljett var bokad som om bilen var under 6 meter!! Jag förklarar att jag har sagt 6,36 meter och samtidigt förklarar jag att vi hade svårigheter att förstå varandra för telefonisten pratade en konstig danska! Det kommer då fram att man har en telefontjänst från Lettland!! som bokar deras biljetter. Det visar sig också att våra personuppgifter inte stämmer, namn födelsedata för Mandy etc… Hursomhelst, jag behöver inte betala något extra och vi kan köra ombord på Color-lines kvällskryssning med dansmusik och allt!
Framme i Sandefjord hittar vi en gratisparkering där vi sover över.

3/5 Raskt iväg innan kl 8.00 på morgonen för att slippa betala för parkeringen. Vi kör vidare mot Kristiansand utefter kustvägen och första stoppet blir i Stavern där det blir te och smörgås i ösregnet!
Raskt vidare mot Kragerö för att titta på gamla hus. Som tur är så tittar faktisk solen fram lite grand.

Efter detta stoppet så fortsätter vi genom en underbar skogsväg full med tjälskador och snödrivor i dikena mot nästa mål som är Risör där vi kör en sväng genom staden och konstaterar att det var mer gamla hus på det tidigare resmålet.
Så raskt vidare till Tvedestrand där det regnade så mycket att vi skippade besöket och istället körde till Kristiansand där jag hade kollat upp en bra ställplats. Men…. som alltid så sket det sig, ställplatsen var förmodligen nerlagd, vägen dit var inte tillåten för bilar. Så då återstod plan B som var en kombinerad camping och ställplats och som låg på en udde tillsammans med en marina. Men… som vanligt… stängt och öppnar inte förrän i Juni. Så vi har ingen plan C så jag kör runt lite på måfå i ca 2 timmar och letar parkering men vi hittar ingen så till slut kör jag upp till Skanbatt (företaget som säljer Lithium batterier som jag tänker köpa) och vi parkerar för natten utanför deras verkstad. Slutet gott! Det blir nu dags för en god lax ala La Strada tillsamman med glutenfri mellanöl.

4/5 Uppe tidigt, kl 07.30 bankar jag på dörren för att köpa mitt batteri. Notan slutar på ca 7.500kr.
Raskt ut till bilen med mitt 12,5 kg tunga batteri som skall ersätta mina två blybatterier som väger ca 45kg.
Det är lättare sagt än gjort att få ut mina två blybatterier men efter lite trixande så får jag loss dem. Nu börjar problemet med att koppla ihop alla kablar igen, nödtorftigt märkta med svart och vit tejp. Batteriet går ganska lätt att få fast och efter ca två timmar så är det dags att kolla laddning och övrig strömförsörjning. Och se….det funkar!!

Batteribyte

In med dom gamla batterierna i skuffen, finns väl alltid någon som behöver dom…
Mycket bra med bluetooth appen där jag kan avläsa hur mycket ström som finns kvar samt hur mycket generatorn laddar, strömförbrukning samt batteriets allmänna kondition t.o.m. vilken temperatur som batteriet har!
Så, nu börjar semestern.
Vi startar nu resan västerut efter kusten till Mandal där vi tog en promenad till den världsberömda sandstranden, Norges längsta?? ca 800m!! Fantastiskt. Synd bara att det var kallt, blåsigt och lite duggregn. Efter promenaden var det dags att köpa en rakborste till Göran som hade glömt den hemma. In i närmsta affär med rakgrejor men in gen rakborste….går in till första frisör som dyker upp, jag vill köpa en rakborste…..ka?? får jag till svar. A shaving brush!! OK… och så visar hon mej rakhyvlarna!! OK, jag visar med händer och ansikte att jag tvålar in mig. Hon tittar på mig och skakar på huvudet. Så vi går till apoteket…..det går lika illa där, jag tror inte dom har sett en rakborste, man vill bara sälja rakskum till mig. Ett sista försök hos nästa barberare….ka?? inga rakborstar så jag ger upp.
Så nu tillbaka till husbilen efter att ha sett Mandal! (Vi såg en kyrka också).

Vi reser vidare till Norges sydligaste udde och dess fyrtorn i Lindesnes.

Lindesnes fyrtorn

En härlig biltur längs kustvägen, vissa ställen alldeles intill stranden. Vädret är mulet men inget regn så framme vid udden med fyrtornet blir det en promenad upp till toppen av kullen och upp i fyrtornet där man har en härlig utsikt över den rödaktiga graniten i kustbandet. Vi går runt klippan med fyrtornet som har en massa bergrum insprängda där det har varit militär utrustning och förmodligen sovsalar.

Utanför finns det flera kanonfundament. Vi tittar in i fyrmuseet innan vi går tillbaka till bilen för vidare resa mot kvällens övernattning som blir på en camping nära Egenes. Nu blir det tömning av tankarna samt en härlig dusch innan vi far vidare imorgon.

5/5 Dagens resa är bestämd till Stavanger och vi reser på kustväg 44. Första stoppet blir vid Hellered och Jössingfjord där man har byggt två små hus under ett klipputsprång.

Hellered husen

Byggnaderna var från mitten av 1800-talet men stället har varit bebott sedan tusentals år tillbaka.

Nästa stopp utefter kustvägen var vid ett krigsmonument, en befästning byggd av tyskarna under kriget. Det var omkring 5 bunkrar insprängda i berget och vissa var sammankopplade med tunnlar. Vi gick in i en av dem, fullständigt kolsvart. Enda lyset jag hade var min telefon men det var inte lätt eftersom jag fick lysa för Mandy som ville vända om.

Tunnlar i berget

Efter ca 50m såg vi plötsligt ett bord med ett antal gravlyktor varav flera brann!! Lite chockade blev vi. Gången fortsatte ner ett antal trappor så nu var det beslutsvånda, vända om eller fortsätta, svart som i graven och vi vågade bara gå med små tomtesteg. Jag kände att det började blåsa lite mer och förstod att det måste finnas en annan öppning. Så efter ytterligare några trappor såg vi en ljusglimt och tunnelöppningen visade sig. Mandy var själaglad att vi äntligen var ute!
Så tillbaka till bilen efter ytterligare lite bergsklättring och fortsatt färd utefter kusten till Jären revet och dess milslånga sandstrand, ett riktigt surfar paradis. Nere vid stranden fanns det en del kite-surfare som var ute och testade vinden.

Dags för sista biten in till en camping-ställplats Mosvangen i Stavanger ca 2km från centrum. Bra pris, 150kr inkl el. Men den var under ombyggnad så priset lär väl gå upp.
Middag blev det hos La Strada med vin o GT.

6/5 Vaknar seeent!! Upp och på med fillorna för en promenad på ca 2km in till Stavanger centrum för att sedan fortsätta till gamla stadsdelen med all dessa små vitmålade trähus samt underbara trädgårdar fullt med blommor. Ett magnoliaträd hade precis börjat att blomma, rhododendronen var också på gång.

Stavanger

Vi promenerade tillbaka ner till hamnen för att dricka världens dyraste öl, bara 180kr för två st. Men det var knökat på många ställen så det fattas inga pengar i Norge. Så efter lite mer rundvandring blev det en rask promenad tillbaka till husbilen för lite riktig mat, den första för idag! (det blev en GT utan nötter). Fiskmiddag med quinoa på La Strada och sen lapa lite sol innan vi planerar för nästa dags färd som skall gå till preikestolen eller vad det heter.

7/5 Uppe med tuppen som idag vaknade kl 8. Efter frukost så kör vi mot färjan i Lauvvik som tar oss till Oanes där vi kör vidare mot Preikestolen. Vi är framme strax före tolv, vädret är strålande, soligt och lagom varmt. Det är ca 4km en väg med en höjdskillnad på ca 400m.

Fortfarande med ett leende
Tröttsamt nu
Riktigt jobbigt!

Omväxlande kvalitet på vägen dit, vissa partier var stensatta med stora kullerstenar och många uppförslut var byggda av sten med halvmeterhöga trappsteg! Över myrarna var det utlagda träspångar. Mandy hade det lite kämpigt, för mycket god mat och för lite träning. Det tog oss tre timmar att komma upp till stolen men det var det värt. Klippan slutade tvärt och stupade över 600 meter rakt ner i Lysefjorden. Mycket folk däruppe som skulle fotograferas så nära kanten som möjligt och gärna sittande med benen dinglande utanför!! Inget för oss dock, närmare än 2 meter kom jag inte.

Så långt ut på Preikestolen som jag vågar….

Efter en paus på 15min var det dags att gå tillbaka, förhoppningsvis på halva tiden eftersom det gick nerför. Men efter en km fick Mandy nog och ville bara sätta sig, hon var totalt slut i benen och tuppade nästan av!! Så vi fick sakta gå upp till en liten stuga där vi satt i säkert en halvtimma innan Mandy kände sig OK att fortsätta. Många avbrott, vila, vatten och så vidare

Nästan framme
Äntligen i mål!!

Efter ytterligare nära 3 timmar var vi äntligen framme vid parkeringen där resan startade. Så, snabbt iväg till närmaste camping för en dusch och en Norsk wienerschnitzel med pommes, bara 170kr men det var det värt! Sen blev det förstås en liten GT för att fira dagen. PS Mandy är helt ok efter mat och dryck!!

8/5 I dag bär det iväg mot Bergen, via Stavanger och färjor och tunnlar på väg E39. Soligt och varmt idag med. Vi stannade på en rastplats för en fika, alldeles vid vattnet, helt underbart. Efter ytterligare några mils körning efter kusten så såg jag en ställplatsskylt så vi svängde in där och kom fram till en minimal camping med plats för endast 5 husbilar, alla platserna hade egen brygga med bord och bänkar. Kalasplats, varmt o gött i solen, lite gott att dricka, läsa lite, middag lagad på restaurang La Strada och sedan en tupplur i solen. Härligt!

9/5 Startade sent från våran camping, fortfarande strålande väder. Många tunnlar och färjor på väg upp till Bergen, 50kr hit o 50kr dit i spontant uppsatta vägtullskameror, jag fattar ingenting…. Fin resa dock, vi var framme vid våran ställplats vid tre-tiden. Perfekt läge, stor parkering utanför en ishall med spårvagn alldeles utanför. 200Kr inklusive el! Vi tar vagnen in till centrum,ca 15min. Första besöket blev på turistinfo där vi kollade upp ”vad att göra”. Sen bar det iväg upp till Flöyen med hjälp av en kabelbana.

Bergen brygga
Utsikt över Bergen
Små hus i Bergen

Bästa utsikten över staden, tyvärr lite soldis. Lite mörka moln visade sig och man kunde känna att ett väderomslag var på G. Vi promenerade ner till bryggan och alla dom färgglada husen där vi spenderade 180kr på 2 glas vin, som hittat. Men det är alltid gött att kolla folklivet på ett nytt ställe. Vi strosade runt lite i den gamla stadsdelen med en massa trähus i alla färger med restauranger och caféer i gatuplanet. Såg skönt ut nu i solskenet men regnet är på väg så….tillbaka till spårvagnen och upp till husbilen igen. I morgon skall vi åka in till staden igen….om det inte regnar.

10/5 Det regnar inte, det öser ner!! Ingen ide att åka in till stan, vi planerar fortsatt resa till Flåm för att ta en tripp med Europas brantaste järnväg utan hjälp av kuggstänger eller dylikt. Vi kör utefter väg nr7 som är en av Norges turistvägar. Den går utefter Hardangerfjorden, från Norheimsund till Granvik. Vädret ändrar sig, här är det plötsligt solsken igen. Vidare färd mot Flåm går via Voss och några låååånga tunnlar som Mandy inte gillar. Vi har aldrig heller sett så många spektakulära vattenfall och forsar som här.

Framme vid Flåm tar vi in på en camping, vet ej om vi stannar i en eller två dagar, det beror på vädret som just när vi parkerat bilen beslutar sig för att dränka oss!! Vi håller tummarna för uppehåll imorgon. På kvällen blev det Norsk TV för första gången, 45 kanaler men endast 2 som funkar, TV1 o TV2. Så det blev att kolla på Eurovisionsfestivalen och Alexander Ryback!!

Busväder i Flåm

11/5 Inget regn! Men låga moln. I Flåms hamn ligger ett kryssningsfartyg, bussar kör i skytteltrafik till tåget med turister. Vi tar en promenad till järnvägsstationen och satsar på biljetter till eftermiddagståget och hoppas på uppklarnande väder.

På kryss i Flåm
Gött väder i Flåm

Inga norrmän i den här staden, bara indier och kineser!! Halv två så bordar vi tåget för vår 1000 kronors färd uppför fjället. Fortfarande inga norrmän. Kineser, indier, japaner samt en svensk och en spanjorska! Alla springer fram och tillbaka för att få prova ut bästa sätet. Så drar vi igång upp genom dalgången, 1:18 i lutning samt genom 20 tunnlar. Det är mycket att se på, i alla fall många vattenfall. Tåget gör ett stopp vid det mäktigaste och man kan gå av och uppleva dånet samt vattenkaskaderna som blöter ner alla som vågar gå ut. Jag blev också blöt!! Det tog en timma upp till toppen där det redan stod ett annat tåg och väntade. Ett kort stopp och sedan vände vi neråt igen. Det lev en ny resa, man såg saker man missade på vägen upp och upplevde lutningen mycket mera. Hur bromsar man ett tåg i 20km nerförsbacke? Det funkade denna gången, tack och lov!! Tillbaka till campingen satt vi i solen ett slag, vädret har blivit strålande under eftermiddagen. Nu har vi också hittat norrmännen, dom åker inte tåg, dom bor på campingen!! Vi hade tänkt att dra vidare men vädret var så gott så vi stannar till nästa dag, så det blev middag och dryck på La Strada.

12/5 Ny dag, nya resmål. Vi satsar på att återvända till Sverige för att fortsätta vidare mot Åland som planen var från början. Men först skall vi ta vägen över Aurlandsfjället, en turistväg med mycket utsikt över Aurlandsfjorden där Flåm ligger. Den andra vägen man kan ta om man vill spara tid är genom Lärdalstunneln, 24km lång genom bergsmassivet. Inte så mycket utsikt där inte. Så iväg vid 10-tiden, fortfarande strålande väder. Väl inne på turistvägen börjar jag undra om vi inte kört fel….den är smal och brant och serpentinsvängar överallt. Vid varje möte måste man backa eller knö sig fram. Mandy älskar detta hon sitter och blundar och bara väntar på att resan skall ta slut. Börjar bli lite svettig själv också. Men allt roligt har ett slut, uppe på ca 1000 meter hittar vi en parkering där vi pustar ut, Mandy tar en lugnande tablett och sen går vi tillsammans med en busslast ickenorrmän ut på en träbrygga med ett glasräcke längst fram och om man går igenom det räcket så ramlar man minst tusen meter.

Utsikt från en (bro)
Fel väg

Vilken utsikt man har härifrån, tom Mandy gillar den. Dags att köra vidare över fjället, det börjar bli mycket snö runtomkring oss, bilar står parkerade och norrmännen är ute och vandrar. Efter ytterligare några km kommer vi fram till en rastplats och….en bom tvärs över vägen!!!! Det var som f-n. Vägen är stängd, så det blir att åka nerför serpentinvägarna igen (hoppas bromsarna håller). Mandy blir förstås överförtjust, nu får hon se utsikten en gång till! Vi krypkör ner, släpper förbi några icketurister på vägen ner. Det går bra, Mandy var lugn och väl nere skall vi in i Lärdalstunneln, en gång världens längsta biltunnel. Ytterligare en grej som Mandy gillar, tunnlar!! 24km senare ser vi ljuset igen, det gick riktigt bra att köra igenom.

Norskt trä(d)hus

Vi följer nu E16 sen via väg7 mot Hemsedal, Gol osv ner till Oslo där vi kör via tunneln upp mot E18 mot Stockholm. Det blir övernattning vid ett nybyggt affärscentrum strax efter gränsen, nu skall det bli kul att se svensk TV igen!! Upp med antennen ratta in alla kanalerna, ca 25st. Men, ingen SVT!! Så, logga in på datorn, koppla upp mot BBC och Mandy blir lycklig, nu lir det Eurovision song contest med Graham Norton!! hennes favorit. Tyvärr blev inte vinnaren hennes favorit så hon var inte glad när hon gick och la sig.

13/5 Ny dag, den 13de! Efter ett besök på shoppingcentrumet (Mandy kanske behöver nya skor) så kör vi vidare mot Kristinehamn dör vi gör ett stopp i deras gästhamn, ett underbart ställe. Man hade plats för ca 20 husbilar, alla med utsikt över vattnet. Vi skulle dock bara fika, får återkomma vid ett annat tillfälle. Resan fortsätter mot Grisslehamn via Örebro, Uppsala och in på en massa småvägar innan vi är framme vid 6-tiden på kvällen. Det är tyvärr fullt på ställplatsen vid hamnen så vi får parkera på Eckerölinjens parkering. Det står 7st husbilar där, jag antar att alla skall till Åland.Vi går ock löser biljett till 10-färjan imorgon, bara 460kr, som hittat! Norska fiskbullar till middag, faktiskt mycket gott!

Grisslehamn

14/5 Ännu en dag med strålande sol, får hoppas att det håller i sig. Vi checkar in på Eckerölinjen som avgår kl 10.00 och beräknas vara framme kl 13.00 (finsk tid). Mandy handlar vaddå? Och jag köper också vaddå? från taxfree. Framme vid Eckerö kör vi direkt till Mariehamn till en camping, vi är i desperat behov av att duscha, jag får inte lyfta armen när Mandy är nära mig (för mycket testosteron antar jag). En härlig camping alldeles vid vattnet. Lite snacks och en eller två GT och sen chicken curry a la La Strada att sköljas ned med ett nyligen inhandlat boxvin av bästa kvalitet. Ska bli gött koppla av nu med lite finsk TV, upp med antennen och kanalsök…….inte en enda kanal hittar den f-b-nade TV-n. Så det blir till att läsa en god bok istället! Imorgon får vi utforska ön ytterligare.

Mariehamn camping

15/5 Idag kör vi den berömda vägen nr 2 som går från Mariehamn ut till Västra Simskäla. Då passerar man det gamla slottet Kastelholm där ju Gustav Wasa bodde för några år sedan. Faktiskt ett mycket intressant besök som även inkluderade en titt i ett gammalt fängelse samt en gård med ett antal knuttimrade loft.

Slottsfrun hos Gustav Wasa på Kastelholm

Majpåle vid Kastelholm

Kanonväder som vanligt. På vår fortsatta resa passerade vi en gammal rysk fästning som blev besegrad av en Fransk- Engelsk flotta under perioden som Krimkriget varade. Ryssland ”ägde” ju Åland ända till 1917. Via två små färjor tog vi oss ända ut till vägs ände ute på Västra Simskäla.

På vägen tillaga till Mariehamn stannade vi till vid ett café med ett utsiktstorn, ca30-40m högt byggt av trä och stagat med vajrar!!

Skrangliga trappor

Upp skulle vi, jag fick gå sakta före Mandy som gick med nästan helt stängda ögon uppför trapporna. Eftersom det kostade 2€ att gå upp kunde hon ju inte vända. Uppe på toppen blåste det lite så man kunde faktiskt känna hur det svajade. Det var iallafall värt besöket, en härlig utsikt hade vi där uppifrån. Det blev en trevlig dagsutflykt, kl 18.30 checkade vi in på samma camping som igår för en snabb GT innan vi går in till en restaurang för våran sena middag som tyvärr blev en katastrof, maten var kall, man värmde den lite grand, man bytte ut Mandys risotto mot kokt ris?? så vi var inte speciellt nöjda. Som kompensation fick vi en Baileys likör och en Irish coffee, hade hellre fått varm mat.

Hellre mat än likör!!

16/5 Vi har bokat resa med Vikingline till Kapellskär, endast40€, kanonpris! Men så måste man ju köpa sprit o sånt på båten så det blev inte så billigt! Dansbands musik som spelade för fullt när vi kom ombord, många packade pensionärer. Mandy var imponerad av båten, går knappast att jämföra med Balearia till Mallis. Stor taxfree, men kanske inte så billigt i sista ändan. Vi hade dock åter en dag med strålande väder. Vi var framme i Kapellskär kl 17.30 och sen blev det direkt färd till Långholmen där vi bokade in oss för två nätter. En liten fotnot: Om ni tycker att jag stavar konstigt och det fattas mycket B i orden så beror det på mitt utslitna tangentbord!! Nu blir det middag, fisk a la La Strada, Mandy special!!samt lite rött förstås.

17/5 Kallt idag, bara ca 10grader. Mulet, men uppehåll. Så idag är det perfekt väder för en tur med en skärgårdsbåt. Det blev en resa med ett dieseleldat ångfartyg till Vaxholm och tillbaka igen.

Vaxholm
Nästan 100års skillnad

Mycket öar finns det! Båten gjorde en del stopp på vägen, både skepparen och maskinisten hade det jobbigt att anlägga en del bryggor, det var fram o back ett antal ggr innan man kunde lägga till. Även om det var kyligt ute så var det en mycket trevlig resa, mycket att titta på under färden, gott att slippa köra för en gångs skull! Tillbaka till Stockholm blev det en promenad tillbaka till ställplatsen, utsökt middag som vanligt och därefter lite förfriskningar. Lite sol har tittat fram men det lockar inte till att sitta ute, så det blev TV istället.

18/5 Solsken!! Dags att duscha och sen resa vidare mot…..Trosa, även kallat världens ände! Det var en fin liten stad, gratis ställplats i hamnen med en härlig sjöutsikt. Vi promenerade in till centrum för en fika och sen var det dags för nästa resmål som blev Norsholm, alldeles intill kanalkanten där vi åt en god middag i solskenet. Det var så gott väder så vi lev kvar där över natten.

Trosa promenad
Trosa

19/5 Ännu en strålande dag. Efter frukost och dusch så körde vi vidare efter Roxen till andra sidan där kanalen börjar igen vid Bergs slussar. Vi stannar till här och går in på utställningen som berättar lite om kanalbygget. 50000 soldater som grävde för hand!! Efter en rundvandring så var det dags för nästa mål som blev Motala, efter ett kort stopp i Borensberg. Vi lyckades hitta en perfekt ställplats i Motala, alldeles vid stranden av Vättern ca 10min promenad från centrum. Fortfarande gott väder så efter lite förfriskningar så promenerar vi in till staden längs kanalen. Vi lärde oss bl.a. att första beviset på bofast befolkning i Motala var redan för 10000 år sedan, när havet var i denna nivån, ca 90 meter högre upp. Då måste kanalen ha legat under vatten! Tillbaka till husbilen blev det oxfile med persiljesmör, stekta champinjoner samt potatissallad a la LaStrada, Mycket gott!! Till det en flaska El Coto från Rioja. Sen blev det TV för Mandy måste bara kolla på bröllopet (Harry och Megan??)

Norsholm
Motala

Vadstena fika

Nästa besök blev en nyöppnad camping på Visingsö där vi övernattar och gör en rundresa med husbilen. Det blev även en kort åktur med häst o vagn!

Visingsö och Visingsborgs slottsruin

Utsikt från ett kyrktorn på Visingsö

Ett snabbt hopp från Visingsö och en sista övernattning i Göteborg innan vi är tillbaka i Svanesund. Vädrets makter är fortfarande med oss vid en rundtur på älven.

Ställplats vid Klippans färjeläge i Göteborg

Ostindiefararen Götheborg

Feskekörkan vid hamnkanalen i Göteborg fotograferat vid våran rundtur med Paddan.

Feskekörkan

Här avslutas Paddanturen i strålande sol

Med Paddan i Gbg

Detta avslutar en lång resa i sol genom Norge,Åland och Sverige.