2017 i maj: Skottland NC 500miles (North Coast) rutt samt Skye, Uist, Barra och Isla

30/4
Startar resa mot Varberg, allt OK, framme vid hamnen där Stena färjan väntar, avfärd kl 19:40. Framme i Grenå strax efter 12 på natten, alla som åker av följer första långtradarna som dock svänger in på en parkering för övernattning. En jämn ström av bilar följer efter och tvingas vända för att hitta ut igen. Behövde GPS för att komma på rätt spår men sen går det som på räls söderut mot Flensburg. Stannar för natten vid två-tiden på en rastplats.

1/5
Härligt väder, kyligt men strålande sol. Vi kommer iväg vid 9-tiden för fortsatt resa mot Fleggards i Harrisle strax intill Flensburg. Man öppnar kl 11.00 och när vi kommer dit kl 10:40 var parkeringen över halvfull. Inköpet gick bra, fem boxar vin med 5 liter i varje samt lite diverse flaskor blev det innan vi lyckades knö oss ut igen till bilen för fortsatt resa mot Rotterdam där nästa färja väntar för överfarten till Hull. Den avgår på tisdagen den 2 maj på kvällen så vi har en övernattning på vägen. Vi kör via den stora vallen i Holland ”Afslutdijk” eller vad den heter och är framme på en ställplats strax innan som ligger i Harlingen.

Utsikt från ställplats i Harlingen

Bra ställplats, alldeles in vid slussen i hamnen. Det blev en lång resa idag, så efter middag och en liten stänkare så var det läggdags för mig.

2/5
Fortfarande bra väder, lite mulet men det lättar vid tio-tiden då solen tittar fram. Vi gick ut för en promenad i den närliggande byn Harlingen.

Kanaler i Harlingen

Det var en mycket sevärd by med 1600 tals hus och många gamla segelskutor i kanalerna. Efter en kopp soyamjölkscappochino (långt ord!!) så körde vi vidare från ställplatsen mot Rotterdams hamn och färjeterminal där P&O färjan avgick mot Hull klockan 20:25. Vi åt en härlig middag i båtens restaurang, lyssnade på lite dansmusik i baren innan det var sängdags.Båten skulle vara i Hull kl 07:00 på morgonen så jag satte klockan på 06:00. Dåligt med sömn på natten, överslaf och kass madrass.

3/5
Efter en helkass natt så blev klockan 6 så det var dags för dusch och sedan gick vi ut till kafeterian för lite frukost. Man skulle öppna kl 06:00 men då vi kom ut kl 06:30 var det fortfarande inte öppet. Hmmmm?? Mandy löste problemet, vi var i England så kl var bara 05:30 och vi hade gått upp 1 timma för tidigt!! Ja,ja, jag sov ändå dåligt i min säng….
När färjan var i hamn kom vi iväg till York som var vårt första mål för dagen. Det är strålande sol och inte som sist vi var här, ösregn och översvämning.

York Castle

Vi strosade runt lite granna, fikade på ett cafe innan vi gick till turistinfo för att fråga om sevärdheter utefter vår fortsatta resa över North Yorkshire moor. Vi passerade en liten by som använts som inspelningsplats för en film med Harry Potter.

Goathland station
Goathland station-Harry Potter

Vi hade tur idag för när vi kom ner till järnvägsstationen så kom det ett gammalt töff-töff tåg körande och stannade vid stationen Goathland.

Det var många många år sedan jag såg ett ånglok som verkligen fungerade. Vi fortsatte sedan till Whitby via vägar som hade lutningar på mer än 20%!! Whitby låg vid kusten och var en typisk turistattraktion med gamla hus, ruin av en stor katedral Whitby Abbey.

Whitby Abbey och kyrkogård

 

Efter detta var det dags att hitta en ställplats och vi åkte tillbaka en bit upp på mooren igen och parkerade igen för natten. Nosen pekar mot kusten och vi ser Whitby ca 6 miles nedanför oss, en härlig utsikt i kvällssolen.

4/5
Ännu en dag med strålande sol. Vi startar med en tur till järnvägsmuseet i Grosmont som ligger mitt inne i mooren. Smala och branta vägar, som mest 33% lutning!!

Min husbils GPS vägrade guida mig närmsta vägen p.g.av detta utan ville köra oss runt hela mooren och in från ett annat väderstreck, en omväg på ca 50km! Så jag ställde in den på normal bil och då kunde vi köra kortaste vägen,ca5km. Det var en liten by med järnvägsstation och ett antal parkerade gamla pullmanvagnar som var inredda som restaurangvagnar.

Pullmanvagnar i Grossmont

Dessa skulle gå i trafik senare på dagen då man kopplade på ett av deras ånglok och körde fram o tillbaka till Pickering. Vi fortsatte sedan till en by med en s.k. stenövergång där man korsade en å genom att gå på stenar. Äventyret i detta var att jag eller Mandy skulle missa någon sten och plumsa i ån.

Tyvärr så klarade vi oss. Tillbaka på vägen och nu till nästa övernattningsställe i Blyth, där vi också skall träffa  ett par som Mandy känner från Mallis och som nu har flyttat tillbaka till England. Efter mycket körande runt runt i Blyth för att leta parkering eller ställplats över natten och efter ett telefonsamtal till deras kommunkontor fick vi besked om att vi kunde parkera på viken gata som helst och sova över. Efter en god middag på restaurang med Mandys vänner var det dags att knyta sig för en tidig start imorgon då vi skall vara i Edinburgh.

5/5
Vi startar vid 9-tiden från Blyth och kör till en liten by som heter Rothbury för att besöka en stor egendom som tidigare ägdes av en stormrik Lord. Det var över 7km bilväg som leder runt egendomen där det finns sjöar, pumpstation för att kunna producera el redan på slutet av 1800- talet. Tyvärr så insåg vi när vi kom dit att det skulle ta för lång tid att besöka alla intressanta ställen så vi fick nöja oss med fika nere i byn. Vi kör vidare norrut till Holy Island som har en klosterruin och en gammal borg uppe på en klippa. Det var en intressant bilväg dom sista kilometerna för vägen gick endast att köra på vid ebb och om man inte var tillbaka inom ett visst antal timmar så fick man vackert vänta till nästa ebb. Enligt en tidvattentabell kunde vi passera kl 14:00 över till ön men redan 13:30 började bilarna att korsa sundet så vi hakade på. Ön hade en bra parkering och vi promenerade runt på ön som hade en liten by, förmodligen fiskare och några små hotell.

Holy Island klosterruin

Det var en fantastisk utsikt från toppen av ön, vi hade fortfarande tur med vädret, strålande sol hela dagen. Tillbaka till bilen och sedan rakt upp till Edinburgh där vi hittar en bra parkering nere vid Oceanterminalen där man även har ett shoppingcentrum. Vi var ute på kvällen och åt en god middag på en restaurang nere i Leith där man hade den regeln att det gick att ta med sina egna vinflaskor! Bara en hake, man måste betala 4£ per flaska. Men det blev ändå billigare eftersom vin är ganska dyrt på restaurang i Skottland. Vid 10-tiden var vi tillbaka vid husbilen för ännu en natt.

6/5
Uppe med tuppen för en kort promenad till shoppingcentrum som låg strax bredvid. Behövde fylla på med lite mat och så behövde Mandy nya skor så hon köpte tre (3) par!! Så nu har hon totalt 8 par med sig plus ett par stövlar!! Tillbaka till husbilen satte vi kurs mot Aberdeen där vi skulle ta in på närmaste campingplatsen eftersom vi behövde både fylla på och tömma tankarna. Men det sket sig så att säga. Campingen var full och så var vår toatank! Vi fick ett tips av campingägaren att det var möjligt att parkera utefter stranden nära centrum av Aberdeen, så efter ett besök på den närliggande slottsruinen Dunnottar som låg högt uppe på en klippa, styrde vi kosan mot Aberdeen.

Dunnottar castle

Men pissepottan var fortfarande full…..Hursomhelst, vi hittade en bra parkering utefter Esplanaden som låg alldeles vid vattenbrynet. Det fanns även att antal husbilar parkerade utefter samma gata. Det blev ingen utforskning av staden idag eftersom det blev sent innan vi var framme, så GT och middag så var det dags för lite TV tittande.

Ställplats(parkering) Aberdeen

7/5
Eftersom pissepottan var full blev det en tidig morgon, ut redan kl 8 för en promenad längs stranden till ett morgonöppet cafe, vilken lättnad! Det blev stekt ägg och rostat glutenfritt bröd för mig, samt en kopp java med sojamjölk. Dessutom hade man ju en fungerande toalett. Eftersom vi redan var uppe och ute så fortsatte vi in mot staden där vi gick in till ett shoppingcenter för att inhandla ett 4G kort så vi kan kommunicera med omvärlden.

Aberdeen

Det blev ytterligare java-soya fika innan Vodafon affären öppnade så vi kunde köpa vårat 4G SIM kort. 20£ för 5Gb under en månad verkar OK. Nu ska jag bara få det att funka i min minirouter också. Vi promenerade vidare genom staden till universitetet och den gamla stadskärnan. Mitt nyinköpta sim kort verkade funka direkt så allt är frid o fröjd. Vi kör sedan vidare till närmaste campingplats som ligger norrut efter kusten, någon mile innan Petershead. Väl framme så kunde jag (äntligen) tömma min toatank. Sen blev det internet….men ooops! Det funkar inte. Routerrn har anslutning mot Vodafone och min dator har anslutning till routern men inget internet tillgänglig. Sitter och pillar med detta och lyckas även få telefonkontakt med Vodafone som säger allt är OK, måste vara annat fel (min utrustning??) Sätter in kortet i min telefon istället, samma skit. Jag får ge upp så vi får försöka hitta någon Vodafon butik istället. Så nu är det mat och vin som väntar sen är det TV dags. Men ooops!! TV.n hittar endast tre kanaler som enbart består av pixlar. Så, ingen TV heller. Sätter på min eminenta DAB radio får att lyssna poå BBC2. Men ooops!!! den hittar fan inte en enda kanal som inte har störningar!! Så, inget internet, ingen TV ingen radio… va gör vi här?? Jag fick i alla fall tömt toan och imorgon skall vi duscha..

8/5
Jaaa, äntligen nu kan vi duscha!! Det funkar bra efter att ha haft på varmvattenkranen i ca 10min..sen hade jag en härlig dusch. Det är mulet väder ute och blåser som attan så vi skippar cykelturen in till stan och tar bilen istället på vår jakt efter Vodafon. Vi hittar en lokal pakistanier i en liten telefonbutik som fixar inställningen i min telefon så nu funkar mitt internet! Men. Ett stort men….Vodafon har uppenbarligen den sämsta täckningen vilket vi upptäcker senare under dagen. Vi kör vidare till det numera nerlagda fängelset i Peterhead. Det var dagens intressantaste upplevelse. Fängelset stängde 2013 och det öppnade på 1880-talet. Små celler, stenväggar, nästan ingen värme….man förstår att det värsta upploppet i Storbrittanien hände här. Jag provade en av rastgårdarna och tryckte mig mot stängslet när några andra besökare kom gående utanför. Jag ropade ”Help me out…” och en äldre kvinna hoppade en halv meter. Mandy skrattade så hon knöt sig.

Inför fängelsedirektören i Peterhead
Fängelset i Peterhead

Efter fängelsebesöket så åkte vi vidare in mot Spey distriktet för att kolla på lite whisky destillerier. Vi stannade till i Dufftown som ligger mitt i distriktet. Tyvärr var informationen stängd där så vi fortsatte till en camping nära Aberlour där vi stannar över natten.

Camping i Aberlour

Vädret är strålande på kvällen så vi hoppas att det står sig imorgon när cyklarna skall ut. Så var det ju detta med internet….nada kontakt med Vodafone så jag frågar campinggubben och han säger: Du skulle ha valt EE4G (Orange) för dom funkar bra. Så nu får jag köpa till extra internet från Comviq..och se…jag har internet!!

9/5
Börjar dagen med en Dusch! Strålande sol idag. Vi beslutar att åka till ett tunnbinderi i Aberlour och det var faktiskt en höjdare. På engelska så heter tunnbindare cooper och det är ett yrke som ofta går i arv från far till son. Vet inte om man tjänar mycket pengar, men man borde ha dubbel lön för det jobbet, reparera gamla tunnor som har innehållit sherry eller bourbon. Man hade en tunnbidare som fixade ett fat på mindre än tre minuter och då knackade han isär det samt bytte några brädor och fixade nya stålband.

Tunnbindare i Aberlour

Stora armar och mycket muskler på den gubben dessutom fick han springa baklänges runt tunnan ett antal varv när han knackade loss dom gamla stålbanden. Tunnan stämplades sen mad hans initialer för att sedan provtryckas med luft och vatten så att den var tät. Om inte fick han den tillbaka och göra om jobbet. Det blir 160 tunnor om dagen och jobbar han i 40 år som guiden sa så blir det….1200000 tunnor ca om han är sjuk några dagar!!
Efter detta körde vi upp till Dufftown som är Speyside’s whisky huvudstad för att besöka Glennfiddich destillery.

Glenfiddich destilleri i Dufftown
På väg till Glenlivet

Vi tog en kort promenad på området men körde sen vidare upp till Glenlivet destillery där vi tog en guidad tur med lite provsmakning. 2cl whisky senare var vi på väg till Tomintoul som är den högst belägna byn i Spey dalen.

Fårtelefon

Inte mycket att se där så vi körde vidare till Nairn där vi anlände vid 7-tiden på kvällen. Vi parkerade hos en vän till Mandy och efter en god GT tog vi en taxi till ett strandhotell för en god middag. Allas middag var god utan Mandy’s som klagade högljutt och som tack för detta slapp betala för sin middag! Hem till Bob för en kopp kaffe och sen var det sängdags.

10/5
Morgonen startar med internet, (mitt funkar förstås inte här så jag får låna Bob’s). Vi tar adjö av Bob och åker in till Inveness för att köpa mat innan vi kör vidare norrut efter kusten på Skottlands NC500 mile kustväg som ju är vårat egentliga mål med resan. Så här första dagen så hinner vi med ett stopp hos Dalmore destillery där vi kollar runt lite i affären men det blev inget köpt här. Vi kör vidare till nästa stopp vid Dunrobin castle som grundades på 12-hundra talet. Vi gick inte in här eftersom det var sent och vi ville hitta övernattning i tid. Fortsatte norrut och nu börjar landskapet likna något. Små byar med endast ett par hus, stora fält som syns upp mot bergen, alldeles knallgula av blommande buskar. Vägen går delvis alldeles utefter kusten och framme i Helmsdale som ser vi en plats med husbilar parkerade alldeles bredvid vattnet. Vi svänger ner och hittar en bra parkering med en härlig utsikt över en liten fiskehamn.

Helmsdale ställplats (parkering)

Dags för M&S förberedd middag och till detta ett glas utsökt skotskt vatten! Vi promenerar runt lite i byn och tar ett glas whisky i en lokal bar. Vi ser också på vår vidare rundvandring att byn grundades av vikingar och namnet kommer av hjälmarnas dal. Tillbaka till husbilen blir det lite störningsfritt TV tittande innan det är sängdags.

Helmsdale

11/5
Idag skall vi köra vidare mot John Groats, Skottlands nordspets och sedan vidare mot Durness. Vi börjar med en rundtur i Helmsdale, besöker den offentliga toan etc.

Helmsdale hamn

Sen åker vi vidare norrut till vårat nästa stop, ett whisky destilleri i Wick som heter Old Pulteney. Jag smakade på några av deras sorter och köpte en flaska 17-årig som hade lagrats i både Bourbone och sherryfat. Vi fick ett tips av säljaren att just nu sålde dom deras 12-åriga whisky 10£ billigare på Tesco än vad dom sålde den för, så vi åkte till Tesco och köpte en flaska där också.Nästa stopp blev några kilometer tillbaka på vägen vi kom ifrån, ett ställe som heter Whaligoe steps, en trappa som gick nerför ett bergsstup ner till en liten vik där man tidigare hade fiskebåtar.

Whaligoe steps

320 trappsteg blev det (Mandy räknade). Tillbaka på vägen och vidare upp till John Groats där vi gjorde ett fikastopp innan vi tog en promenad runt nordligaste udden.

John Groats, Skottlands norra udde

Sen reste vi vidare på smala enkelfiliga vägar i ca 10 mil då vi mötte mycket skiftande natur och inte minst massor av får!! Med sina pyttesmå lamm som inte kan ha varit mer en veckogamla.

Får får telefon på NC500mile rutten

Vi bara måste stanna och fota dem. Vi passerade även massiva sandstränder blandat med körning upp genom bergen innan det gick ner mot Durness där vi tog in på en camping för natten. Lite TV blev det idag med!! Vädret har varit blandat moln och sol, perfekt för resandet.

Durness camping

12/5
Morron med dusch! Sen tömde vi tankarna och körde ner till grottorna i Durness, ett grottsystem med kanaler som man kunde åka runt med en guide i gummibåt. Det hade uppenbarligen bott folk sen 7000år tillbaka i grottan och även vikingarna hade använt dom som ett skyddat båtvarv!

Vikingagrottan i Durness

Sen var det tillbaka ut på vägarna igen, A838 mot Rhiconich, Laxford bridge, Scourie, alla välkända orter för oss som kör på 500 mile rutten.Första stoppet blev en bit in på väg B869, ett ställe som heter Drumberg.En kopp kaffe med utsikt över två långhåriga kossor och några ankor samt en liten sjö (eller loch som Mandy säger). Vägen är smal med endast plats för en bil. Det finns dock massor med mötesplatser.

KO
500mile lång men 2m bred

Branta upp och nedförsbackar, upp till 22 graders lutning.

Vi svängde in på en om möjligt ännu mindre väg som slutade vid ett fyrtorn där det fanns en bra parkering för natten.

Ställplats vid Old Man of Stoer fyrtorn

Vi tog en promenad utefter kusten till en ”Rauk” som kallades Old Man, ett måste att titta på när man är här.

Fyrtornet vid Old Man of Stoer
Old man of Stoer

Det tog ca två timmar traskande upp och ner innan vi var tillbaka vid 6-tiden på kvällen. Middag, GT och TV blev det innan sömnen slog till.

13/5
Morgonstund har….regn. Vi startar dagens resa med regn, fortfarande på små smala vägar.

Norra Skottland 500mile rutt

När vi kommer ut på den större A 835 så kör vi mot Ullapool där det går en färja över till Hebriderna. Vi kollar hur och var vi skall ta färjan dit och får en bra tidtabell. Vädret är nu strålande igen, sol och 18 grader. Fika i solen innan vi beslutar att ta rutten ner mot Skye och ut på ön till färjeläget i Uig. Det är dock ett antal mil dit och Vi har fortfarande en spännande resa genom Wester Ross där vi följer A832 genom platser som Little Gruinard, Aultbea samt Gairloch där vi tar rast och en bensträckare.

500mile rutt

Fortfarande en fascinerande omväxlande natur från ljunghedar till rena lappmarken med myrar och mjuka kullar omväxlande med branta klippstup. Vid Kinlochewe svänger vi in mot A896 som vi viker av vid Shieldaig ut mot en halvö ut mot Fearmore på en smal väg där enda möjligheten att mötas är på mötesplatser. Vägen går upp och ner efter bergen med strålande utsikt utefter kusten och havet.

500mile rutt

Vi fortsätter vidare efter Fearnmore ner mot Applecross som ligger inne i en vik med en långgrund sandstrand. Det finns några hus och en lokal pub samt en camping som blir vårat nattställe.

Applecross Pub
Applecross Pub

Efter incheckning så går vi ner till puben för ett glas och lite mat. Mycket god fiskrätt till mig och Mandy åt en död anka. Tillbaka till husbilen kollar vi på TV:en. Inget program förstås, ingen mottagning. Då lyssnar vi på Radion!! Men det fick bli en CD eftersom inte en enda kanal hittades!! Internet?? glöm det. Telefon?? ingen mottagning, detta är värre än Afrika!!

14/5
Under natten har det regnat rejält och det regnar fortfarande av och till på morgonen. Vi fortsätter 500miles touren och idag bär det uppåt på en smal väg med många kurvor. Får möte med en lastbil så jag måste backa neråt ca 50 meter innan vi kunde mötas.

Skepp som mötas på NC500miles

När vi kommer högre upp blir det dimmigt (eller molnigt!) innan vi kommer upp på högsta punkten där det är mycket stark vind och växlande molnighet under oss! Vi är på ca 600m höjd och när vi stannar ser vi en cyklist som kämpar i vinden för att ta på sig ett regnställ. Vi börjar nerfarten på andra sidan och det är en riktig upplevelse.

500 miles nerför

Mycket brant serpentinväg, man ser ända ner till dalen och tur är det för man har hyfsad uppsikt över trafiken som kommer nerifrån.

500miles mot Skye

När vi kommer ner till kusten igen så är det klart väder och solsken. Dags för fika på ett litet cafe alldeles vid vattnet med solen i ansiktet.

Waterside cafe

Strax efter detta svänger vi av på vägen som tar oss in på ön Skye där vi kör upp mot Tallisker för att kolla på deras destilleri. Det var förstås en chansning, det var ju Söndag så det var stängt! Så, tillbaka till stora vägen igen till ett ställe högt uppe i berget som hade några enorma 2-300 meter höga stenstoder.

Upp mot Old Man of Stor

Vi parkerade en bit ifrån och sedan följde en brant promenads-klättring upp till en nivå i jämnhöjd med dessa stenstatyer. Det tog över en timma att gå upp men endast 25min ner. Trötta ben blev det.

Old Man of Stor

Vi fortsatte rundturen utefter norra kusten av Skye, fortfarande på smala vägar innan vi slutligen var framme i Uig där vi checkade in på en camping. Som vanligt, inget internet. Men, vi hade TV kanaler så det blev en film på kvällen innan det var dags att duscha och gå till sängs. Vi har klockan på ringning, kl 7 måste vi upp för att vara vid färjeterminalen kl 8 då vi skall försöka boka biljetter på färjan som skall ta oss till Lochmaddy, som ju alla vet ligger på en ögrupp kallad Yttre Hebriderna, närmare bestämt på North Uist.

Vy över Uig färjeläge på Skye
Färjan framme i Lochmaddy på Y Hebriderna (North Uist)

15/5
Uppe före tuppen har golt tre gånger för att tömma och fylla på tankarna. Mandy har ringt rederiet för att kolla att färjorna går, det var nämligen gul vädervarning inatt pg.av blåst. Allt verkar doch vara OK så vid terminalen köpte och bokade vi in totalt tre färjeturer, mellan Uig och Lochmaddy mellan Eriskay till Admhor på Barra samt mellan Castlebay och Oban. Alltsammans för endast 206£. Färjan avgick i tid kl 09:30, lite smågung under resan som tog 1:45 tim.

Väl framme på North Uist som är den näst största ön körde vi lite norrut över till Berneray där vi stannade till innan vi körde tillbaka söderut över North Uist mot South Uist. Bägge öarna var ganska platta, inte speciellt mycket att se på.

Väg över North Uist

Vi satsade istället på att ta en tidigare färja från Eriskay till Barra för att sedan kunna spendera lite tid där istället. Men….blåsten var så hård att Färjan var inställd!! Det satt två familjer, backpackers från Nya Zeeland som inte hade någonstans att ta vägen utan måste övernatta i färjans väntrum!! Vi åkte en bit tillbaka till en camping men tyvärr, vi kunde inte checka in där eftersom man inte accepterade betalning med kort!! Så, tillbaka mot den näraliggande byn igen och in på den enda öppna puben, AM Politician, där vi frågade om vi kunde övernatta på deras parkering om vi åt middag där.

AM Politician Pub på Eriskay
Whiskey från AM Politician

Inga problem, vi lyckades få ett bord till kl 6.15. Efter en GT och en halvtimmas väntan gick vi in på puben. Det satt ett par därinne som gick när vi kom. Vi blev hänvisade till vårat 6.15 bord i den i övrigt helt tomma restaurangen. Men maten var iallafall god!
Efter maten gick vi fram till baren där jag beställde en Whisky. Damen plockade då fram en flaska som var ca 80 år gammal!! den hade räddats från ett skeppsvrak som hette just AM Politician som gick under strax utanför byn. Befolkningen lyckades rädda tusentals flaskor från skeppsbrottet som man gömde för polisen. Några såldes för inte så länge sedan på auktion i London för tusentals pund. Tyvärr var inte den flaskan som damen i baren visade mig inte något att dricka ur, den var halvfull med trasig kork och förmodligen blandad med saltvatten.

Så det fick bli en Bruchladdin istället!
Hursomhelst, en rolig historia som även har blivit film!
Efter whisky och mat var det läggdags, en natt där det blåste som h-vete så vi hade inte mycket hopp om att färjan går imorgon heller.

16/5
Vi vaknar vid 7-tiden och åker ner till färjeläget och se!! det är en liten färja på ingående. Eftersom vi inte är inbokade förrän kl 13:00 är det inte säkert att vi får plats. Men, vi har tur, som sista bil får vi plats på färjan.

Färja från Eriskay till Barra

Överresan till Barra blir guppig minst sagt. Mandy vill hellre flyga säger hon?? Färjan lutar nog i 45 grader innan den rullar över till andra sidan. Dricka kaffe är inte att tänka på. Turen är dock snabbt över, det tog ca 1timma till ön Barra. Väl där körde vi mot flygplatsen som hade ett flygledartorn men planen landade på sandstranden vid lågvatten!! Tyvärr såg vi inget flygplan som landade. Vi körde vidare runt Barra, vädret var uruselt, hård vind och mycket regn. Framme vid Castlebay som är färjeläget till Oban samt Barras största by började vädret bättra sig så vid två-tiden var det strålande sol. Vi måste naturligtvis klättra upp på Barras högsta berg så vi startade vår vandring glada i hågen.

Mot Barras topp

Halvvägs upp blåste det så mycket att vi var tvungna att gå ner igen. Så vi checkade in på den näraliggande campingen där vi beslutade att stanna en extra natt om vädret är bra så vi kan göra ett nytt försök.

Camping på Barra

17/5
Morgon med växlande regn och sol. Efter dusch och frukost så kör vi ner till flygplatsen på Barra för dagens event, titta på ett flygplan som landar på sandstranden. Man har anpassat flygtiderna efter ebb och flod så idag landar planet ca kvart i ett. Fullt av husbilar, vanliga bilar samt en busslast med passagerare på rundtur har hittat hit för att se på detta.

Flygplats på Barra

Planet kommer in, landar, taxar in mot terminalen och ut kommer 15 passagerare. Det var alltsammans. Så nu måste vi vänta tills det startar igen innan vi fortsätter vår rundtur på Barra. Mandy bara måste se på starten!

Vi kör tillbaka till Barras ”huvudstad” där vi försöker handla i en lokal butik. Man hade några rökta laxbitar i en kyl, lokalt producerade förstås. Det är bara det att expediten och en annan kvinna sitter och fikar och förmodligen är vi osynliga så vi går ut igen. Mandy ville åka ut till ett gammalt slott så hon tar en båt och jag sätter mig vid stranden i solen.

Vi kör sedan tillbaka till campingen för ännu en natt. I morgon blir det den stora båten från Barra till Oban redan kl 8 så det blir en tidig natt.

18/5
Upp kl 6 för att ta färjan tillbaka till Oban. Det blev en 4,5 timmars slö båtresa, strålande sol och lugnt vatten. Jag lyckades se några fenor av vad som förmodligen var några delfiner.

Oban hamn

Vi var i Oban vid halv ett och lyckades hitta en ställplats bara någon km från centrum vid en Tesco butik. Efter lite matinköp så gick mvi ner till centrum. Varmt och skönt väder, vi stannde till vid ”det gröna skjulet” där man kunde köpa alla slags fisk och skaldjursrätter.

Gröna skjulet
Oban destilleri

Vi provade på Clams och små kräftstjärtar, mycket gott!! Ett besök på det lokala destilleriet blev också, med lite provsmakning av Oban whiskyn.Ett besök på det lokala museet blev det också innan kl blev 6 då vi skulle gå och äta på en fiskrestaurang i hamnen. När vi kom dit, ca 10min över 6 var det nästan fullsatt. Vi såg att Mr Michelin hade varit och utvärderat stället en massa år så restaurangen var uppenbarligen attraktiv. Vi fick dock ett bord och jag betällde seabass med gräddsås och hackad purjolök samt poptatismos, kanongott!
Mätta blev vi och efter en tur upp till McCraigs tower, ett gigantiskt runt torn som ser ut som ett Colloseum i miniatyr. Mannen som byggde det gjorde det som ett monument över sin familj. Man hade en strålande utsikt över Oban och kusten utanför uppe från kullen där monumentet var byggt. Efter detta var det dags att promenera tillbaka ”hem” för lite dåligt TV tittande.

19/5
Ett morgontidigt besök hos Tesco för att lätta på trycket innan vi tar en snabb promenad in till centrum och färjeterminalen för att kolla hur båtarna går över till Isla. Det gick en mellan Kennacraig och Port Askaig på Isla vid 5-tiden men den hade endast plats för en bil till som inte fick vara mer en 5,5m lång. Färjan mellan Kennacraig och Port Ellen gick redan vid tre-tiden så den tyckte vi var för tidig, vi hade ju några mil att köra ner och ville se oss omkring lite mer under resan. Lördag morgonfärjorna var fullbokade! Så i sista ändan fick det bli tre-färjan på fredag. Så efter ytterligare en snabb rundvandring i staden så startade vi resan söderut efter kusten. Vi passade på att besöka och köra över den enda bron som går över Atlanten!, en liten bro som gick över till en ö och eftersom Skottlands västkust har Atlanten som gränsvatten så är det ju kanske sant.

Atlantbron

Vi fortsatte efter denna avstickare direkt ner till Kennacraig där vi hade en timma att vänta innan färjan går över till Isla. Vädret var fortfarande strålande och havet var lugnt. Resan tog ca tre timmar innan vi körde av färjan och fortsatte mot en camping ca 5km bort från byn och alldeles vid en strand. Det var några före oss men när vi hörde förklaringar om vilket vatten som kunde användas, var man kunde stå(på olika gräskullar??) en toalett för alla etc.etc. Så körde vi vidare upp till Bowmore där vi läste att det fanns ett fritidscentrum alldeles bredvid destilleriet. Vi visste att man kunde tvätta där, 5£ kostade det. Tyvärr stängde man när vi kom och öppnade inte förrän kl 10 dagen efter. Så vi parkerade alldeles utanför för natten och efter middagen så gick vi ner till den lokala puben där vi hade en trevlig kväll med lokalbefolkningen, tre från Sverige samt några finnar.

Bowmore ställplats

Vi pratade en del med bartendern som berättade att han skulle över till bekanta i Stockholm och sen vidare till Barcelona. Vi varnade honom för tjuvarna förstås!! Vid tolvtiden var det sängdags.

20/5
Regn under natten men vid 10-tiden klarnade det upp och solen tittar fram. Vi gör oss klara för stortvätt och whiskyprovning. Jag gick in till Bowmore medans Mandy gick till tvättstugan eftersom jag körde hela dagen igår. Men först måste vi prova den lokala duschen för endast 2£ som fanns inne på en fritidsanläggning.Sen gick jag och fick lite lukt och smakprov i näsan och magen från Bowmores. Sen är det dags att åka till nästa ställe för att kolla om vi kan hämta Magnus whiskyprov från deras tunna som finns hos Bruichladdich. Jajamen! En stor provflaska får vi med oss, säkert 10cl som skall delas på 10 gubbar! Jag provsmakar på en sort som inte var rökig, helt OK. Efter detta blev det en tur tillbaka till Port Ellen och sedan vidare till Ardberg där vi åt middag samt testade ytterligare en sort whisky.

Ardberg

Sen betade vi av både Lagavulin och Laphroig. Tillbaka till Ellis beslöt vi att försöka ta färjan från Port Askaig som gick kl 9 på kvällen tillbaka till Kennacraig. Vi lyckades boka om biljetten och landar på fastlandet vid 11-tiden på kvällen. Dags att parkera och lägga sig.

21/5
Regn under natten, vi vaknar på en parkering i Ardrishaig, precis vid vattenbrynet. När vi skulle åka vidare såg jag skylten: förbjudet att sova i bilen! Så vi fick låtsas att vi suttit uppe hela natten. Vi körde upp mot Inverary där vi stannar och tar en öl på Georges pub samt besöker en whiskyaffär där jag hittar en flaska som jag bara måste köpa. När vi kom så ösregnade det men efter stoppet så blir det uppehåll och hyfsat väder på vår vidare färd upp till Killin som ligger nära nationalparken The Trossachs som i sin tur ligger i Stirling. I Killin blir det ett stopp för att beskåda vattenfallet Falls of Dochart samt en fika alldeles vid en gammal stenbro som går över forsen.

Falls of Dochart

Mycket folk i rörelse, det är ju söndag idag. Solen tittar även fram så det är riktigt gôtt att sitta här.
Fortsättningen på resan går till en camping i Callander där vi stannar över natten. Mycket fin camping, bästa och utan tvekan den dyraste hittills. Solen tittar fram och maten står på bordet (GT). Sen blir det curry kyckling direkt från köket. Efter middagarna så promenerar vi in till Callander och besöker den lokala puben där en gitarrspelande kille spelar härlig Scottish-western country musik. Vi sitter där hela kvällen tills det slutar vid 11 tiden. Lyckad föreställning!

Callander biker!

22/5
Vi tar god tid på oss innan vi kommer iväg från campingen vid 12-tiden. Vi kör in till byn och upp i skogen där det finns en parkering och starten av några vandringsleder. Vi promenerar via ett vattenfall, genom både löv och granskog innan vi kommer ut på öppna fält där vägen går tillbaka ner i dalen där vi parkerade bilen. C:a 5 kilometer blev det.

Callander promenad

Dags för matinköp och lite frukost innan vi kör mot kvällens mål som är Balmaha, en by som ligger alldeles nere vid stranden till Loch Lomond. På vägen dit stannar vi för kaffe i Port of Menteith, ett mycket fint Hotell/bar som ligger vid Skottlands enda ”Lake”. Allt annat kallas Loch. Mandy har lite ungdomsminne från denna byn, så ett besök var ett måste! Sen kör vi snabb mot Balmaha och en camping som ligger ca 1 mile innan. Vi fick den sista platsen, grusade uppställningsplatser för sammanlagt 5 husbilar. Endast 12£ inklusive ström (dock ingen dusch,toa eller tömning). Strålande utsikt över lochen fick man på köpet. Det regnar när vi anländer men efter ca 1 timma kommer solen fram. Lite vin sen är det skrivdags innan sängen kallar.

23/5
Lite dimmigt men uppehåll när vi vaknar. I dag skall vi promenera upp för Conic, ca 390m högt. Vädret rättar till sig och solen tittar fram när vi startar vår vandring från Balmaha.

Upp mot Conic

Det tar ca 1tim 20 min att gå upp, svettigt värre men väl uppe är utsikten strålande över Loch Lomond. Mycket folk ute på samma led och vandrar. Detta är en vandringsled som går tvärs över hela Skottland men vi nöjer oss med upp och ner för berget.

Loch Lomond

Efter nerfärden som nästan är värre för knäna eftersom man måste bromsa hela tiden så kör vi tillbaka till våran camping för en slapp eftermiddag innan Mandys bror och sambo kommer på besök i husbilen. Vi åker sedan tillbaka till Balmaha för en middag tillsammans på den lokala puben. Bra mat och lite whisky som dessert så blev kvällen lyckad trots det konstiga språket, Glasgowigian och sydafrikansk-engelska. Den enda som pratade riktig engelska var nog jag.

24/5
Uppe med tuppen och kollade på fåren genom framrutan. Efter fårhagarna skymtar man Loch Lomond. Mandy är i sitt esse när hon kan ligga i husbilen med den utsikten genom framrutan.
Efter frukost kör vi norrut utefter Lochen så långt vi kan komma för att få en glimt av Ben Lomond, ännu ett berg som vi skulle gå uppför men eftersom höjden var över 900m så passade vi. Hade nog tagit hela dagen att gå upp. Så vi åkte söderut igen ner till ett destilleri som heter Glengoyne där vi träffade en härlig guide i kilt sam gav oss 10£ i rabatt på en flaska. Han berättade också att alltid vänta i 12s innan man svalde en 12 årig whisky, 18s för en 18-årig etc. Aldrig hälla vattnet i whiskyn utan tvärtom, först vatten sedan whiskyn. Man lär så länge man lever…. Nästa stopp var i Balloch där vi handlade i den lokala Coop-affären. Sen körde vi vidare upp efter den västra stranden av Loch Lomond till platsen där Mandy bodde som barn ända till hon flyttade hemifrån. Vi åkte sen ner till ett litet privat färjeläge där vi fick koll på att färjan skulle gå över till en liten ö med endast ett fåtal invånare om någon halvtimma. Mandy hade varit över på ön många gånger som barn. Vi bokade färjan över till ön samt en plats för middag i restaurangen. Vädret var nu strålande sol och båtresan gick ut över Lochen på ett spegelblankt vatten.

Utsikt från ön Inchmurrin

Vi tog en lång promenad på ön så Mandy fick visa mig platserna som hon  hade lekt på som barn. Sen var det middag med vin och Whisky och GT. Efter det blev det lite snack i baren bl.a. med lokalbefolkningen. Vi träffade bl.a. Rory McCann som har en stor roll i Game of Thrones. Sen körde färjegubben oss tillbaka (han var även bartender i restaurangen). Vi fick lov att sova över på färjans parkering så vi slapp att köra.

25/4
Morgonen startar med ett besök hos Loch Lomond Destillery. Tyvärr hade dom inget besökscenter så eftersom jag var nyfiken på en whisky som man sålde på ön som vi besökte igår, med samma namn som ön ” Inchmurrin” så fick vi gå till turistinfo och fråga var man sålde denna whiskyn. Enligt baren på ön kunde man inte köpa flaskan på destilleriet men turist info gav oss namn på 2 ställen där den förmodligen fanns. Vi hittade den och jag köpte två olika sorter. Sen blev det till att åka vidare till Larg, där ju alla som läste våran reseberättelse från 2009 vet att det stod ett stort slag mellan Vikingarna och Skottarna ( som ju också var vikingar) år 1262. Hur som helst, i Larg tog vi färjan över till ön Cumbrae tillsammans med våra två elcyklar som fick göra sin premiärtur för resan.

Färjan till Cumbrae

Vädret var strålande, 24-25 grader och strålande sol. En underbar ö att cykla på, Mandy kände sig som hemma för hon hade spenderat ett antal somrar här som barn.

Efter ett stopp i öns största by för ett glas vin(Mandy) och ett glas GT utan gin(Göran) så cyklade vi tillbaka till färjan och vidare till parkeringen där Mandy ringde till en bekant och bjöd in oss på middag. Vi fick även en plats att parkera över natten hos Mandys kompis. God middag, lite vin och en GT så är det dags att lägga sig igen.

Utsikt från ön Cumbrae

26/5
Ett satans liv utanför husbilen väcker oss. 2 motorgräsklippare och en trimmer startar samtidigt kl halv åtta på morgonen. Så höll det på i 1 timma innan dom gav sig iväg. Men solen skiner iallafall!!
Vi tar en kopp kaffe tillsammans med Mandys väninna innan vi kör vidare söderut längs Skotska västkusten. Vädret är strålande så när vi passerar staden Ayr beslutar vi att hitta en camping vid kusten och stanna för dagen. Dom två första var fullbokade men på den tredje fanns det en plats kvar. Det blev en lugn eftermiddag med promenad till stranden, läsa och göra ingenting. Middag från köket ”LaStrada” sen var det dags för lite TV-tittande.

 

27/5
Fortfarande strålande väder, vi hade gärnat stannat kvar här men platsen är inte ledig en dag till. Så vi packar ihop och kör vidare mot Castle Douglas på en inlandsväg som går genom öppna landskap där vi även passerar några sjöar eller Loch som Mandy envisas med att kalla dom. Väl framme kör vi ner mot kusten för att försöka hitta en camping men det är lika svårt idag, alla platser verkar upptagna. Till slut hittar vi en camping nära Kirkcudbright där vi stannar för dagen. Ingen internet, ingen TV, rena u-landet. Så det blir till att ta en strandpromenad i solskenet. Samt att kolla på grannen som har åkt runt i 2 månader med 5st små collies. Hur kul kan det vara, plocka fem skitar om dan. I två månader. Det blir 300 skitar totalt!
Så, nu blir det mat och GT i solen!

28/5
Startar dagen med att åka in till Kirkcudbright där vi tar en fika och vandrar runt på den lokala marknaden.

Ebb i Kirkcudbright

En fantastisk liten stad med mycket turister. Tidvattnet var ute så alla båtarna låg parkerade i gyttjan, det såg lite konstigt ut. Vi tog sedan kurs på Dumfries där vi gjorde nästa stopp. Vi besökte ett litet museum som hade några få möblerade rum med medeltida möbler, typiska ”sängvärmare” porslinspottor att ha i bädden!! etc. Ett rum var inrett med tandläkarutrustning, en trampdriven borrutrustning, rena skräckkammaren! Ut i ljuset igen och vidare mot Gretna och Gretna Green där vi hittar en camping.Varmt och gott väder idag med så det blev ut med markisen och fram med stolar och bord. Det blev söndagsmiddag på lokala restaurangen, bra utbud på glutenfri mat, inklusive glutenfri öl!!
Sen tillbaka till campingen, in med markisen, in med möblerna innan det blir regn!
Dock har vi TV,internet, radio. Vad mer kan man begära!

29/5
Mandy har kollat vad Gretna har att erbjuda och det är tre saker, en outlet marknad, ett ställe där alla engelsmän åker för att gifta sig (uuups!!) för att reglerna är enklare i Skottland, samt en fabrik där man under första världskriget tillverkade ”devils porrige”. Vi måste naturligtvis besöka alla. Outleten var packad med folk, England hade bank holiday på måndagen så alla var här. Mandy var i sitt esse men tyvärr, inga storlekar passade. Nästa stopp blev giftasbyn och den bestod av några hus där man kunde gifta sig, en whiskyaffär samt en souvenirbutik.

Gretna Green
Gretna Green camping

Det regnade hela tiden så det besöket var snabbt överstökat. Sen bar det iväg till devils porridge fabriken. Det var en gång världens största munitionsfabrik, man tillverkade krut och cordit till kanonernas ammunition. Över 30000 personer var inblandade i detta, en hel stad byggdes upp (Gretna) enbart för fabriken som fungerade i ca 3år innan kriget var slut och 30000 blev arbetslösa!

Gissa om dom ville ha mera krig! Man auktionerade ut allt i fabriken och 1924 var det sålt. Något man sedan ångrade (1939). Det var den intressantaste delen av Gretnabesöket. Regnet hade slutat när vi lämnade museet och vi körde vidare mot Newcatle via Hadrians mur, en mur byggt av romarna som en gång sträckte sig tvärs över England, från västkusten till Newcastle i öster.

Hadrians wall

Det fanns sporadiska sträckor kvar av muren som en gång var ca 8m hög. Viket bygge!! Vidare mot Newcastle för att hitta en camping. Med hjälp av m in GPS hittade vi inte den första!! Nästa camping(enligt min GPS) fanns en bit ut på landet, in på en liten väg över några åkrar (jodå, det fanns en liten handmålad skylt vid stora vägen) vidare in genom en grind på en smalare väg runt en kurva, in i skogen mot en nerförsbacke….inga mer skyltar.. så jag får backa tillbaka eftersom vi redan har passerat platsen för campingen enligt min förträffliga GPS. Ut på stora vägen igen och mot nästa GPS camping ca 3miles bort på småvägar. Efter en halvtimma så var vi där. Campingen fanns!! Men…det kostade 34£ för en plats i skogen när vi ville vara i staden så…vidare mot en camping vid kusten i ytterkanten av Newcastle och äntligen där så fick vi sista platsen för endast 25£, som hittat! Tv fungerar dock inte, bara pixlar. Internet fungerar!! Så det blir radio och internet innan sängdags.

Bron som roterar i längsled

30/5
Idag skall vi göra Newcastle. En dagsbiljett på Metro och så bär det iväg. Vi hamnar i centrum, vid centralstationen där vi börjar vårt sökande efter turistinformationen. Ingenting här så vi utvidgar sökandet, vi måste ha en karta! Till slut hittar i en karta där vi ser var turistinformationen är belägen så vi går dit. Bara det natt kontoret har stängt och ingen hänvisning till annan adress. Vi ringer ett telefonnummer men det finns ingen abonnent där. Så vi får vandra vidare till platser som vi hittade på nätet och med hjälp av skyltarna i staden. Vi går ner till floden Tyne som delar staden i två delar där man har ett antal broar, bl.a. den enda bron i världen som tiltar för att öppna sig. Den består av två spann, ett som ligger ner där man går över och ett som står upp som fungerar som stöd och motvikt när den öppnar sig.

Många broar är det!

Tyvärr missade vi öppningstiden så vi får göra ett nytt försök i morgon kl 12.00. Måste bara se det! Vi kollar lite inne på deras nybyggda konserthus med tre scener allt inbyggt i en jättelik glas och aluminiumbyggnad. Sen blir det promenad till Newcastles ursprung, New Castle som byggdes på 12-hundratalet.Själva tornet stod kvar samt några andra mindre ruiner men det var värt ett besök, en härlig utsikt från toppen av tornet. Tillbaka i husbilen blev det det vanliga, ingen TV men internet GT, mat och lite radio.

31/5
Strålande sol, uppe med tuppen, dusch och frukost, vad kan man mer begära! Vi checkar ut från campingen och tar en tur till ”Newcastles angel”, en staty som väger 250 ton och har ett vingspann på ca 50m, nästan som ett Boing flygplan.

Newcastles angel

Statyn är placerad uppe på en höjd utanför staden och är upprättad som minne över alla kolgruvor som har fått läggas ner och alla kolarbetare som blivit arbetslösa. Lite komplicerat att komma dit men väl där är det en imponerande syn. Mycket folk, tur att vi var där tidigt för när vi lämnar parkeringen är den knökfull. Vi drar vidare genom staden och vidare till terminalen där vi skall checka in vid 4-tiden.

Soldater vid färjeläget

Vi åker med DFDS färjan till Ijmunden utanför Amsterdam och vi skall vara framme nästa dag kl 9:00. Jag spenderade 20£ extra för att få en hytt med fönster och två bäddar i golvnivå och det fick vi ju. Vad som inte framgick var att det var på däck 4, längst ner i båten och granne med maskinrummet, ett sånt helvetiskt liv det var på den motorn!! Vi åt middag i en av deras restauranger, bokade tid till kl 18:00. vi kom dit och det var fullkomligt tomt i matsalen. Vi beställde en kyckling som man varmt rekommenderade eftersom den var fransk och hade promenerat ute och enbart ätit vegetarisk kost, hur man nu kollat det. In kom kycklingen bestående av två torra lårben. Priset för en portion av detta var ca 280kr. Tillkommer det sedvanliga vinet så notan tillsammans blev runt 1000kr, som hittat!! Tur man inte äter här varje dag. Sen blev det sängdags för sova gick knappast att tänka på, vägg i vägg med maskinrummet!

1/6
Äntligen morgon!! Vi kom iväg bra och siktade på att nå Flensburg(Harrisle) innan kvällen. Vi var väl där strax efter 18 så vi körde direkt till Flegards för att bunkra upp lite. Vi sov över på en parkering strax intill.

2/6
Iväg direkt på morgonen, fyllde tanken inne på Danska sidan och sen var det bar å åk, via Bältbroarna och Helsingör färjan så var vi hemma vid 7-tiden. Så är det bara att packa ut grejorna och sätta Mandy i arbete vid tvättmaskinen så fixade jag middagen som kom direkt från frysen!

Ett svar på “2017 i maj: Skottland NC 500miles (North Coast) rutt samt Skye, Uist, Barra och Isla”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *