2014nov,Andorra,Frankrike,Holland,Sverige

Europa 2014-från Mallis till Sverige

29/10

Startar från Mallis med färja till Barcelona. Bra väder, lugnt och solsken.

La Strada framför Balearia färjan

Långtråkig färjetur, från 12.30 till 19.45 innan vi är framme i Barcelona.

Relax på färjan
Vila och lite solsken på färjan

GPS en (Kenny) är satt på en rutt till Andorra och vi planerar att övernatta i  Bara, en liten stad ca 100 km nordväst Barcelona. När vi kör av färjan, mitt i rusningen kommer Kenny upp med ett meddelande att jag kan tjäna 7 minuter om jag väljer annan rutt. Upp kommer två val, en grön och en röd. Långtradarna bakom pressar på, jag är på väg mot en rondell, vilken att välja? Jag trycker på grön och vips så skall jag svänga höger i rondellen medan alla andra kör rakt fram. (förmodligen upp på en motorväg). Kenny tycker dock att närmaste vägen ut ur Barcelona är rakt igenom centrum, mitt i kvällsrusningen. Ja, kanske vägen var kortare men tiden var fan så mycket längre.

Så småningom var vi ute på motorvägen upp mot Andorra, resan mot övernattningen gick bra och klockan 10.30 var vi på ”våran” parkering som vi hade hittat på google maps med hjälp an den lilla mannen som man kan springa omkring med. Bilden stämde perfekt, en stor parkering med gott om svängrum. Temperaturen är 8grader, jmf med Barcelona där det var 19 grader. Natten var lugn. Vi vaknar vid 7-tiden och börjar ordna för vidare resa.

30/10

Det var ca 1 timmas resa till Andorras gräns, Kenny var på gott humör och gjorde inga tabbar idag. Väl inne i Andorra är det första man ser bensinstation efter bensinstation, diesel kostar 1,07€/liter. Det var även massor med ”superstore” och ”supermarket”, oftast affärer som säljer sprit och vin blandat med lite matvaror och torrskaffning. Vi försöker hitta parkering så vi kan gå in och kolla men det verkar vara kört, endast små och trånga p-platser samt underjord garage. Slutligen ser jag en skylt med Campervan parkering och följer den vägen uppför en brant backe där man plötsligt skall svänga 120 grader in genom en smal grind med en bom för att komma in. Jag fortsätter istället uppåt och in på en bussvändplats och tillbaka ut på vägen. Pang! Säger det under bilen,. Man måste köra ut över en trottoar där det ligger en skena för en skjutgrind. Något slog i undersidan, misstänker starkt att det var min trappa som försvann. Allt verkar dock OK bakom mig, inga grejor som släpar efter. Vi kör nerför backen igen för att tanka fullt så vi kan tjäna in pengarna som omvägen via Andorra kostar. Jag fyller på 102 liter för 109€ ca 9,50/liter. Jag har alltså tjänat 400kr!!

Undrar dock vad det kostar att reparera trappan som fick sig en rejäl smäll, den funkar dock fortfarande. Eftersom vi inte hittade någon parkering fortsätter vi till Andorras huvudstad där vi också funderar på att stanna till och kolla i affärerna. Enda parkeringen vi hittar var utanför en intersport affär så vi stannar där och går in för att Mandy behöver vandringsskor och byxor. Stor affär, man har dom flesta märken men inte fan var det billigt som vi har hört. Det är bara att fortsätta vidare, ut ur stan och upp emot bergspasset till gränsen mot Frankrike.

Canillo med liftsystem i bakgrunden
Avkoppling i Canillo

Vi stannar till i en by och fikar innan vi kör upp mot toppen av berget innan vi kör ner mot nästa gränsby, Pas de La Casta.

Över Andorra bergspass
Vy över Pas de la Cas med liftar

Det verkar vara en typisk vinterort med skidliftar upp emot alla olika nerfarter. Det är också gränshandelsområde men precis som tidigare enbart mindre affärer som mestadels säljer vin och sprit. Inget är speciellt billigt här heller, ”märkesviner” är i många fall dyrare än på Mallis och tom på systembolaget (Faustino 1). Jag hittar några likörflaskor som var hyfsat billiga som jag köper.

Vi letar efter bageri och slaktaren men hittar inga sådana affärer alls, förmodligen äter man bara färdigförpackad mat här. Vi kollar t.o.m på turistbyrån och han hade några ställen att föreslå men det enda vi kunde hitta där var några torra kycklingfileer i ne kyldisk, för övrigt i en kombinerad järn-sprit-speceri och leksaksaffär. Dags att gå tillbaka till husbilen som står parkerad på en stor plats som även har tömning av toa och gråvatten. Mandy fixar maten och jag sätter på värmen, tempen sjunker till ca 6 grader.

Det blir tidigt i säng, imorgon skall vi promenera upp från våra 2050m till ca 2800m innan vi kör vidare in i Frankrike.

31/10

Kylig morgon, vi startar kl 09 med våran promenad upp mot en liten sjö för att sedan fortsätta till en topp på cxa 2800m. Det var bara 8 grader när vi startade så det var lite kyligt men eftersom solen kom fram så blev vi snart varma. Mandys kondis var väl inte den bästa så efter en halvtimma började hon pusta.

Bergsklättring i Andorra

Hursomhelst, vi gick uppåt i ca 2timmar då vi beslutade att gå tillbaka igen, jag gissar att vi hade gått ca5-600 höjdmeter.

Vila!
Slit och släp i Andorras stenparti

Ner till byn gick på 45 minuter, lite enklare! En kopp cafe con leche på ett fik i solsidan och kroppen var återställd. Tillbaka till bilen, Kenny blev vidtalad att visa vägen till en ställplats i Auterive, den låg ca 25km från Toulose. Vi planerar att åka in dit imorgon för att kolla på stadslivet. Resan nerför Pyreneerna gick bra, vi var framme vid ställplatsen redan kl 4 på eftermiddagen.

Ställplats Auterive i Frankrike

Härligt väder, stolar och bord samt vin, smör bröd ost kom fram och vi mådde gott!! Tempen var ca 21 grader. Vi hörde dock av en kille vi träffade på våran vandring i Andorra att nästa vecka skulle det komma in ett lågtryck med kallare väder norrifrån. Hoppas det dröjer några dar!!

På kvällen programmerar jag Kenny att ta oss till en riktig camping strax norr om Toulose. Skall bli gott med dusch innan vi besöker staden. Dags att kolla på TV lite innan sängen väntar.

1/11

Startar hyfsat tidigt från ställplatsen efter att ha tömt alla tankar. Resan till Toulose går bra, vi stannar på några ställen utefter vägen för att kolla utsikten och upptäcker att ena takluckan är vidöppen.

Takluckan VAR öppen

Hmmm, Mandys fel!  Mandy och Kenny blir även oense om vägval på ett ställe så jag följer Mandys råd. Hmmm…efter ca 20 minuter är vi inne på Kennys vägval igen. Vi kom till campingen vid Rupe strax utanför Toulose vid 12-tiden. Vi checkade in och kollade buss o Metro till Toulose och det skulle gå en buss med anslutning till Metro kl 13.07 så det fick bli en snabb dusch innan vi gick till bussen. Metron in var knökad och dom hade glömt föraren!! Dessutom fick jag hoppa över spärren in eftersom den vägrade att öppna sig med våran biljett. Två gånger stämplade vi, precis som vi blivit informerade på campingen om. Mycket folk inne i centrum, vi tog ett glas vin på stora torget där det var mängder av olika grupper som dansade sjöng och demonstrerade.

Torget i Toulose

Bakom torget såg vi åtminstone 10-15 polisbussar fullpackade med poliser fullt utrustade med skyddskläder och sköldar. På turistkontoret avrådde dom oss från att gå igenom det området så vi fortsatte till några andra kvarter.

Strandpromenad i Toulose

Vi fortsatte till floden som rinner genom Toulose, det var mängder med folk som promenerade längs den.

Mandy och Fontän i Toulose

Härligt väder med temperatur på över 20 grader.

I gröngräset i Toulose

Tillbaka till Metron för hemresa, enklaste vägen gick förstås över torget där demonstranterna huserade. Polisen hade stängt av vägen ut från torget, det gick bara att komma igenom i ett led. Massor av folk skulle igenom och ut så det blev nästan lite panik. Hursomhelst, vi kom till Metron (den utan förare) och lyckades gå av vid rätt station. Vid campingen blev det middag och sen sängdags.

2/11

Ny dag, ny dusch innan vi lämnar Toulose vid 12-tiden. Vi tar en sväng förbi airbus fabriken för att se om det var öppet men tyvärr, stängt för besök på söndag. Så Kenny fick order att guida oss mot Clermont-Ferrand. Första stoppet gjorde vi i Albi där det blev ännu ett kyrko(Katedral) besök..

Katedralens torn i Albi, en gigantisk tegelbyggnad

Gammal stad som låg högt uppe på ett berg. Intressant besök, vi fikade på ett internetcafe så vi fick skickat våra mail. Man hade en ställplats alldeles nedanför Katedralen, typisk franskt,  otänkbart i andra länder! Vi måste tyvärr fortsätta resan, nu med sikte på nästa Katedral, den i Rodez. Fina vägar och vyer hela resan, väl framme så var det ännu ett berg att köra uppför till den gamla stadskärnan. Även här fanns det parkering stor nog för husbilen.

Gränder i Rodez

Det blev ett snabbt besök här för det började mörkna och vi hade fortfarande en bit till nästa övernattning. Väl framme vid ställplatsen, som låg tillsammans med en boskapsmarknad, ställde vi oss bakom den enda husbilen vi kunde se i mörkret. Det var i ena ändan på marknadsplatsen. Det tillkom ytterligare några vagnar efter oss. På morgonen när vi vaknade såg vi att på andra sidan av fältet låg den riktiga ställplatsen och det var tur att det var Måndag och inte Tisdag för då är marknaden för djur. Kan tänka mig hur besvärligt det varit att köra ut från marknadsplatsen!

3/11

Tidigt uppe, vi lämnar kreatursmarknaden kl 8 på morgonen för vår fortsatta resa mot Nevers, programmerad i Kenny. Första stoppet blir vid en air precis i början av motorvägen A7. Frukost bestående av croisant, litet bröd med sylt samt kaffe au lait samt ett besök på deras toa. Perfekt!!

Fåraherde på rastplats

Fransmännens rastplatser är något enastående. På Söndagarna samlas familjerna här tillsammans med barnen där man har lekplatser, grönområden samt gångvägar med olika infotavlor om traktens sevärdheter. Vi promenerade runt och kollade hur fåraherdarna hade det förr i tiden, tittade på stenhus som man bodde i samt hur man hade byggt vindskydd helt i sten.

Skrotfår

Fortsatt resa mot Nevers med nästa avbrott för att kolla en by vid sidan av motorvägen. Eftersom Kenny var programmerad att köra till Nevers så fick jag en ny vägbeskrivning av honom som gick genom byn, in i nästa by och rätt upp i himlen uppför en smal serpentinväg ca 300 höjdmeter innan vägen planade ut. Efter ytterligare 10km ville Kenny fortsätta på denna väg men då tog jag kommandot och följde vägskyltar mot A7 så vi kunde komma vidare. Ute på motorvägen körde vi några mil innan vi stoppade vid en Carrefour affär för att handla. Fortsatt väg norrut ledde oss in på lite småvägar där hastigheten var mellan 70 och 90 km/ timman. Då blev jag fotograferad. Av en fartkamera. Där det var 70. Jag hade 90. Hoppas dom inte hittar mig.

Ställplats för kvällen blev i St Pourcain-sur-sioule.

Regnet öser ner i St Pourcain-sur-sioule

Bra ställe alldeles vid en flod. Det är åtminstone 15-20 husbilar parkerade här. Vi tar en promenad in i byn, kollar på kyrkan(naturligtvis) från 1000-talet.

Pourcain-sur-sioule kyrka
Kyrka i St Pourcain-sur-sioule

Sen blir det middag hos La Strada, mycket gott!! Kaffe och Drambuie avslutar kalaset.

4/11

Ny dag och ny fotografering, nu i en nerförsbacke där det var 90 och jag hade 97………..Ja,ja, vi får väl se vad som kommer ut av detta.

För att börja från början, dagen börjar med ösregn, vi lämnar ställplatsen vid 9-tiden med rutt inprogrammerad upp till Holland. Vi tänker dock stanna tidigare och eftersom resan gick så ändrade vi lite på rutten och gjorde en avstickare ut till Champagne distrikten. Innan vi kom dit så gick vägen mil efter mil genom ett böljande jordbrukslandskap där man såg tonvis av betor eller rovor (swedes) ligga utefter åkrarna. Av och till dök det upp en liten by på några hus och en kyrka och sedan var det bara åkrar igen. Regnet avtog framåt eftermiddagen, precis när vi svängde av mot champagne rutten. Plötsligt, som en skarp gräns började vinplanteringarna. Åkerbruken försvann, det fanns bara vinplanteringar så långt man såg.

Rondell i Champagne distrikt

Vi kom fram till våran ställplats vid 5-tiden, återigen mitt i en by, ca 8 husvagnsplatser alldeles intill en kanal. Mareuil suir Ay hette byn.Vi tog en promenad i byn, hittade ett ”champagnehus” där Mandy kollade om det gick att provsmaka.

Ställplats i Mareuil suir Ay

Så imorgon kl 9 skall vi vara där för en rundtur och provsmakning. Regnet har iallafall slutat nu, det är ca 10 grader varmt så det blir till att sätta på värmen i husbilen inatt.

5/11

Bra väder på morgonen men kyligt, ca 8grader.

Kanal i Mareuil suir Ay

Vi promenerar till Champagneprovningen kl 9. Började med den billigare och testade två till i stigande skala. Jag kände ingen skillnad på nån av dem. Grabben som presenterade champagnen verkade lite förtvivlad och sa att man måste nog lära sig att känna skillnad på smakerna.

Champagne test i Mareuil suir Ay

Gott, godare, godast har jag lärt mig men champagnen smakade just champagne. Mandy tyckte dock bäst om den billigaste (15€/flaska). Tack för det, vi köpte sex flaskor som jag fick kånka tillbaka till husbilen med. Dags att programmera Kenny, målet är att åka till Breskens i Holland, alldeles vid kusten och nära den Belgiska gränsen. Vi åkte mestadels på mindre vägar, stannade till i Reims för att tanka. Nästa stopp gjorde vi precis vid gränsen mellan Frankrike och Belgien i en by som hette Brüly. Vi märkte inte gränsen förrän vi tittade i backspegeln där vi såg en skylt med välkommen till Frankrike. Efter fika körde vi vidare genom Belgien, passerade Bryssel, vidare mot Gent där Kenny tog oss ut på Kennedylaan så Mandy fick se Volvofabriken. Vi fick snurra runt en del när vi närmade oss Bresken p.g.av vägarbete, nya vägar som inte fanns hos Kenny. Dessutom blev det mörkt innan vi kom fram så det var också svårt att hitta campingen. Väl framme så fick vi en härlig dusch innan vi gick till restaurangen och åt filet steak med pommes och en flaska husets röda. Tyvärr var steken i torraste laget, annars var det bra. Kyligt på natten, eldade lite med gasolen. På natten stängde jag av den men när jag startade den på morgonkvisten fick jag ett felmeddelande. Gasen slut?? Eftersom vi var inkopplade på el så växlade jag till elpatron och det funkade. Ute var det bara 4grader.

6/11

Vi gick upp tidigt, hade bestämt att cykla in till byn innan vi körde vidare. Klockan 9 starte vi elmopparna för färd genom dimman in till byn. Vi såg nästan ingenting, kallt som fan var det också. Mandy frös om både händer och fötter så hon trilskades och ville tillbaka. Så det blev till att vända och åka till campingen igen. Trots tjockan så påstod Mandy att hon hade varit här förut och hon beskrev torget inne i byn där det stod en modell av ett fyrtorn. Ja Ja, hon får tro vad hon vill men jag har då aldrig varit här förut. När hon tinat upp vid tolvtiden lättade dimman något och vi lämnade campingen för fortsatt bilresa utefter kusten upp till Spijkenesse där teaterbesöket skall vara imorgon,fredag. I campingreceptionen frågar vi om det finns några affärer i Breskens så vi kör in där och vid torget finns en större affär och…. en modell av ett fyrtorn.

Bresken med statyer

Så jag var tvungen att förklara för henne att det fanns alltid modeller av fyrtorn i alla Holländska byar. Jag kollade dock i min dator lite senare och det visade sig att 2009 den 11 november hade vi övernattat på en annan camping i Breskens! Gissa vem som fick vatten på sin kvarn!

Resan mot Spijkenesse gich bra, vi stannade bara en gång vid en av dammarna, solen hade just tittat fram och det var 12 grader. En härlig sandstrand nedanför vallen och längre bort kunde man se alla dammluckorna. Väl framme vid teatern i Spijkeness kollade vi upp var vi kunde parkera under föreställningen(och även under natten). Sen körde vi till en ställplats 10km bort intill en kanal(vad annars, det finns bara kanaler och diken här!). Oud Beijerland hette byn, vilket betyder Gamla Beijerland. Såg dock ingen brädgård!

Godnatt!

Färja till Oud Beijerland

7/11

Solen skiner när vi vaknar men 1 timma senare regnar det när vi är på väg till fots för att utforska byn. Vi hittar ett cafe med internet så vi fick lite kontakt med livet utanför La Strada. Vi letar efter en ställplats i Rotterdam vid en marina men jag kan inte hitta den. Så jag får väl köra in i morgon och hoppas på en parkering så vi kan kolla loite på staden. Regnet avtar efter fikat så vi går ut promenerar lite i samhället och sedan tillbaka till husbilen. Vid 12-tiden kör vi in till Spijkenisse där teatern ligger. Vi hittar en parkering inte långt från teatern där vi skall övernatta. Vi går till teatern för att kolla att allt är OK ock när vi kommer dit för Mandy stora skälvan, teatern är stängd och kassan öppnar inte förrän kl 13.30 samt inte en enda skylt om vad för program man har. Tillbaka till teatern efter kl 2 och fortfarande stängt! Men, vi kunde se en liten reklamsnutt genom fönstret att kvällens föreställning var….Fawlty towers!!

Så efter det gick vi runt i centrala Spijkenisse, stort centrum med gågator och mängder med småaffärer samt restauranger och caféer. Tillbaka vid La Strada blev det vin, tilltugg och en GT innan klädbyte inför kvällens föreställning.

Manuel i högform
På teater i Spijkenesse

8/11

Basil, Sibyl och Manuel var fantastiska, en görbra föreställning. Hoppas dom som hittade kockens löständer i sin soppa tyckte detsamma!! Vi satt vid ett bord med 4 andra holländska par, jättetrevliga människor som pratade utmärkt engelska. Maten som serverades var så där, soppa, kokt kött med potatismos och blomkål och dessert. Vi sov gott i husbilen, hade parkerat på en gata nära en kanal inte långt från teatern. Vi åkte in till Rotterdam efter frukost och hittade en parkering inte så långt från centrum.

Rotterdam

Eftersom det är lördag så är det inte så mycket bilar igång. Rotterdam centrum var ganska nybyggt, det var tydligen bombat under kriget å endast ett fåtal äldre byggnader stod kvar. Inte så mycket att titta på, mängder med affärer förstås. På vägen till centrum, kl 9.30 på morgonen såg vi en massa konstiga killar stå i kö utanför och inuti en frisersalong!! Mycket märkligt, hur kan man vara i så desperat behov av hårklippning så man ställer sig i en sån kö?? Tilbaka till bilen passerade vi samma ställe, det stod fortfarande några människor och tittade in genom dörren. Inne i salongen var det full show, ett gäng skäggiga, nyklippta, tatuerade och piercade figurer drack öl och lyssnade på ett band som spelade nån slags punkmusik. Man fick inte komma in om man inte klippte sig!! Det var ett nytt grepp för att få kunder!. Bara 50 meter från uppför gatan passerade vi ytterligare en salong för både herrar och damer med ännu en artist som sjöng och spelade inne på salongen, denna gången var musiken lite mer anpassad för medelsvensson, många hade sina barn med sig därinne. Detta var väl det mest intressanta med Rotterdam! Vi fortsatte sedan mot Den Haag där vi stannade till vid kusten för en bensträckare. Mycket folk ute i det vackra vädret, många stod och fiskade utefter sandstranden. Nästa stopp blev en Camping i Katwijk, ytterligare några mil norrut. Där blev det dusch i riktigt varmvatten!! Gratis WiFi så jag kan lysna på melodikrysset mens jag skriver, vilken lyx!!

Vilstol i Katwijk

9/11

Vaknar till strålande sol, vi startar dagen med en promenad längs stranden. Tokiga holländare cyklar i sanden längs stranden, det är en cykeltävling! Uppenbarligen ganska stor för numren på cyklisterna är uppe i över 700. Alla åldrar, alla cyklar eller släpar på sina cyklarna där sanden är för mjuk.

Vi går nån km efter stranden och sen tillbaka genom byn, ganska tom så här på söndagsmorgonen.

Vi startar resan upp mot Den Helde, där vi skall övernatta för att sedan åka över till ön Texel.

Framme vid ställplatsen som låg vid ett marinmuseum och ett nedlagt skeppsvarv blev det en tur med elcyklarna, innan vinet kom fram. Ganska död stad, inte mycket folk ute. Tillbaka på varvsområdet gick vi in till en bar och tog en öl. Vi hittade ett biopalats i en annan gammal verkstad där man även hade en bowlinghall. Eftersom Gone Girl skulle starta 18.45 så snabbade vi oss hem och åt innan vi gick tillbaka för ett biobesök. Inga dubbade filmer här så det gick bra att se filmen. Inne på salongen (där vi var 2 utav kanske 10 besökare) så stod det ett ställ med tombackar för ölflaskor!! Så det var uppenbarligen standard här att ta med en öl in på bion. Dessutom hade man en 15min lång (pisse?)paus mitt i filmen. Mycket bra film med ett oväntat slut!

Vi var hemma i La Strada strax före tio så det var dags för sängen!

10/11

Tidig start på morgonen för att ta färjan till Texel. 9.30 avgår den från hamnen intill ställplatsen. För den facila kostnaden av 48€ får vi en tur o returbiljett för mig, Mandy och La Strada. Snabb tur,ca 20 minuter och vi är iland på ön. Första stoppet blir i byn De Koog på västsidan av ön där vi handlar lite samt tar en promenad till stranden.

Mandy blåser bort på Texel

Härligt väder, solsken men blåsigt. Efter fika i byn så fortsätter vi mot norra udden. Väl framme vid udden och fyrtornet som vi hoppas gå upp i så ser vi en skylt som säger endast öppet på onsdag, lördag och söndag! Så det blir en lååång vandring på stranden istället.

Fyrtornet på Texel

Sandstranden går från södra ändan på öns västsida upp norra ändan. Innanför sandstranden ligger ett område med höga gräsbevuxna sanddyner.

Texel strand

Vi ser en kille som kämpar med en kitebuggy?, en kälke med hjul och ett fallskärmssegel. Han lyckas köra fram och tillbaka utefter stranden. På parkeringen där vi ställt husbilen står det en stor skylt att det är förbjudet att vistas i parkerade bilar mellan 23 och 07.00. Hur kollar man det? Knock knock är det nån hemma? Hursomhelst vi beslutar oss för att sova under bilen……..skojar bara, vi skall tillbaka till fastlandet ikväll. Tillbakaresan till färjan gör vi på östsidan av ön där vägen går alldeles nedanför en skyddsvall. Första delen av resan följer vi Lancasterdijk. Vi passerar mängder med fågelsjöar med mycket rara fågelarter (att döma av fågelskådarna) och i slutet av Lancasterdijk såg vi en propeller från en kraschad Lancasterbombare och då måste jag bara stanna och fotografera Mandy bakom propellern (som f.ö. var från 1943!).

Därför heter det Lancasterdijk

Naturscenerierna med vadarfåglar, grodor och gröna ängar var inte värt att stanna för men en gammal propeller???

Så nästa stopp blev hamnen i Horntje där vi körde ombord på färjan.

Direkt till nästa nattstopp som blev i Den Oever, alldeles innan den stora vallen som stänger av Waddenzee mot Ijselmeer, en 30 km lång vall. Enligt holländarna som vi åt tillsammans med på teaterföreställningen så skulle man ursprungligen ha pumpat ut allt vattnet innanför vallen men dom planerna är lagda på is.

Hamnen i Den Oever

Godnatt!

11/11

Inte fullt så god morgon, iskallt i husbilen, kylen blinkar åt mig och gasköket går inte att tända. Bara till at ta på sig varmt och gå ut och byta gasflaskor. Eftersom jag måste öppna dubbeldörrarna baktill och lasta ut cyklar och annan bråte innan jag kan öppna luckan där gasolflaskorna finns blev Mandy lycklig för hon var fortfarande i sängen så hon kunde kolla bilar på parkeringen samt titta på himlen. Med flaskorna bytta så blev det snart varmt i bilen igen och vi(Mandy) kunde fixa frukost.

Härligt väder ute, solsken och blå himmel. Förra gången vi skulle köra över dammen så var det dimma. Efter frukost skulle vi gå en sväng i hamnen och på tillbakavägen mot bilen såg jag svarta moln i horisonten, bäst att snabba på. In i bilen, jag startar motorn och Mandy ställer undan lite prylar som står på spisen. Då smäller det. Pang, hela glasskivan som täcker spisen exploderar! Det tog oss en halvtimma att plocka upp alla glasbitar från golv och diskbänk. När vi äntligen kunde åka låg dimman tjock över vattnet och ute på dämmet så såg vi kanske 150-200meter. Underbar utsikt!

Utsikt över dammen vid Waddenzee
Utsikt över dammen vid Waddenzee?

Kenny var programmerad att köra till en campingshop någon mil innan Gronningen för jag ville handla lite tillbehör. Bra affär, man hade dom flesta grejor på lager.

Vi fortsatte sedan in i Tyskland för övernattning i Carolinensiel. Lite svårt att hitta ställplatsen, dåligt skyltat. Dessutom var den stängd så vi parkerade på den vanliga parkeringen. Det var mörkt när vi kom så vi får kolla byn imorgon.

12/11

Fortfarande dimmigt på morgonen så den planerade cykelturen ställer vi in. Vi tar husbilen och åker in till fiskaffären/restaurangen för att se vad dom har. Redan kl halv tio är det kunder inne i affären så vi tar en turlapp och tittar runt lite på deras sortiment. Otroligt mycket och snyggt upplagda fiskrätter, sallader, smörgåsar etc….Det var säkert här Göran i Birgitta var och köpte fisk. Vi köpte dock bara lite rökt lax eftersom vi skulle köra vidare upp genom Tyskland. Jag har planerat att besöka Togo, firman som sålde husbilen till mig för lite reklamationer. Firman ligger i Stove, några mil sydost om Hamburg. Vi är där ganska tidigt på eftermiddagen så vi går igenom vad dom skall göra och dom kan fixa det imorgon vilket passar oss bra. Lite tjöt om vad som är garanti och inte, den exploderande glasskivan bytte man men inte på garantin dock. Vi får ett förslag från Marcus att övernatta i Lüneburg och det var en bra rekommendation. Stor fin ställplats alldeles vid den gamla staden. Mycket sevärd stad, tyvärr blev det mörkt fort så vi planerar att ta en cykeltur runt staden imorgon om vädret är OK.

13/11

Ut med cyklarna och full fart in mot staden. Efter en halv kilometer så får vi hoppa av och leda cyklarna, det går inte att titta på hus, fotografera och prata samtidigt som man cyklar.

Lüneburg torg

Det var väl värt att promenera genom den gamla delen. Man hade också precis öppnat marknaden, lite skillnad mot dom grejor som man säljer i Alcudia! Man kunde bl.a. köpa en värka för tio € o i nästa bil så fyllde dom väskan med frukt och grönsaker samtidigt som han med en mikrofon och högtalare ropade ut allt som han stoppade i väskan.

Marknad i Lüneburg

Nästa stånd var ytterligare en högtalarförsäljare men han sålde fisk i en plastpåse. Tredje ståndet sålde man diverse matvaror och alla dessa försökte överrösta varandra. Kul att titta på dock, vi köpte ingen fisk här heller! Efter det dagliga fikat med kaffe och croisant?

Med elmoppe i Luneberg

Så gick/cyklade vi tillbaka till husbilen eftersom vi måste vara hos Togo vid elva-tiden. Man skulle byta två stycken armaturer som inte funkade så bra, det var tydligen fel på en dimmer så ljuset blev blåaktigt och väldigt svagt. En lampa var kass, det var inga problem att få bytt den men den andra blev det mycke tjöt om men efter en halvtimmas argumenterande så bytte man den också men ägaren grät blod eftersom han påstod att han måste betala den och inte La Strada! Men det var OK för mig! Så, klara där så ställde vi kosan mot Lübeck, det skulle vara kul att se staden utan julmarknaden. Det finns en ställplats där en bit från centrum visserligen men med el, toa och dusch så är den helt OK Under julmarknaden för några år sedan var den nästan full men nu var det endast en bil till. Efter en härlig dusch så gick vi in till stora staden för att äta och titta lite i affärer, Mandys favoritsysselsättning. Hon fick köpt sig ytterligare en dunjacka så när vi gick hem hade hon på sig två dunjackor och en Didrickson lång regnjacka.

Hursomhelst, middagen i Ratkeller var mycket god, Mandy åt lever och potatismos och jag åt en schnitzel och pommes. Till det drack vi en god öl. Utanför rådhuset hade man börjat montera alla baracker inför hjulmarknaden, den ena lastbilen efter den andra brummade in med sin last. Så vi fick ändå inte se staden utan hjulmarknad!

Det tog nästan exakt en timma att promenera tillbaka till husbilen men det var skönt att få röra på sig lite efter middagen. Lite WiFi på kvällen och planering av morgondagens tur upp till Flensburg innan det var läggdags.

14/11

Uppe tidigt och väntar på att man skall låsa upp toan! Mmmmmm….äntligen öppet!

Mandy kände också av sin lever, fick springa på muggen av och till hela dagen, undrar var dom fick sin mat ifrån?

Resan till Flensburg gick i alla fall bra, vi åkte direkt till Citti- markt. Helt nybyggt, många nya affärer. Lite besvärligt med parkering, det var väl för att det var fredag. Mandy fick mycket att titta på, jag fick följa med. Vi körde sen ner till gränsen vid Kruså och gjorde det vanliga uppköpen. Sen blev det full fart in i Danmark mot Kolding där vi övernattade på en camping som hade vinteröppet. Efter Kolding så har vi bara ca 2timmars körning kvar upp till Grenaa.

15/11

Sista dagen för vår resa för denna gången. Vi hade gått om tid till Grenaa, båten går inte förrän 14.20.

Framme i Grenå

Väl framme så tar vi en promenad i Grenaa centrum, stannar på ett fik för kaffe och wienerbröd. Fick en chock, kaffet kostar 80danska för två koppar, dyrare än i Sant Tropez som hade det tidigare rekordet. Skärpning Grenaa!!

Efter ombordkörning på färjan så äter vi ett mycket gott julbord, hoppas bara inte magen protesterar imorgon!

Julbord på Stena

Resan över är annars som vanligt tråkig, det roligaste som händer är att det gungar lite grand!

Så, slut för denna gången, skickar detta från en gungande Stena färja!