2018jan, Mallis, Frankrike-Carcasson, Toulose, Beujolais vin, Tyskl. Sv.

10/1

Resan startar i Alcudia där vi tar färjan till Barcelona. Vi är framme strax för 19:00 och kör sedan vidare mot Blanes där vi stannar för natten på en ställplats mitt i staden, nära strandpromenaden,ett perfekt ställe för övernattning. Vi promenerar in till våran favoritrestaurang där vi beställer en risrätt, mycket mycket gott! En snabb promenad tillbaka till husbilen och sedan väntar sängen.

11/1

Vi vaknar tidigt och kollar vart vi skall resa idag. Vi har ingen riktig plan men till slut blir det Carcassonne, som ligger ca 10mil in i Frankrike, inte så långt från Narbonne. Det är ca 170km dit och vi har hittat en ställplats med hjälp av appen Park4night, hoppas att det stämmer! Först blir det lite shopping på Mercadona innan vi startar resan på riktigt. Idag skall vi undvika betalvägar, får se hur det blir!

Och det tog naturligtvis lång tid men det är trååkigt att köra på betalvägarna, man ser inte så mycket av naturen och byarna. Dessutom missar man ju alla dom vita plaststolarna och deras ägarinnor som finns överallt i södra Frankrike vid Medelhavet, fan vet vad dom jobbar med.

Vi kom fram till Carcassonne vid 5-tiden och naturligtvis….första gången som jag använder mig av appen Park4night så har man begränsat parkeringshöjden med en bom på den parkeringen vi skulle stanna. Men det fanns en riktig ställplats a 15€ natten bara några 100 m bort så det fick bli den istället. Tyvärr ingen el så vi får köra gasen på sparlåga eftersom jag bara har en flaska med gas kvar.

12/1

Uppe vid halv niotiden, på med fillorna och efter kaffe och lite internet så kör vi ut från ställplatsen för att parkera lite närmare den av höga murar inhägnade gamla staden och borgen. Vi promenerar uppför berget löser biljett in till borgen och ringmuren där man har en härlig utsikt över hela Carcassonne och den omgivande landsbygden. Själva den gamla staden innanför murarna är mycket sevärd, vi gick in till hotellet de la Cité för en kopp java och även där inne var det väl värt besöket, samma hotell som hade hyst Winston Churchill och drottning Elisabeth.

Här satt Churchill
Utsikt från borgen i Carcassonne
Hanging party i Carcassonne

Tillbaka till husbilen beslutar vi att köra till Toulouse, för tredje gången. Nu SKULLE vi in på en guidad tur på Airbus fabriken. Vi kom fram till Airbus vid 4-tiden och lyckades få en tid kl 10.00 dagen efter (lördag). Mandy är ”over the moon” av detta. Så nu kör vi till campingen för natten, dusch och rena kalsonger väntar! Bra värme i husbilen, el inkopplad! Lyckan är fullständig!

13/1

Tidig start idag, vi var utanför airbusfabriken redan kl 9 för att inte missa den guidade turen kl 10.

Det var en mycket intressant visning att se den enorma sammansättningsfabriken där det fanns 4 st airbus 380. Guiden berättade att bussen som tog oss till fabriken skulle kunna köra igenom en av flygplanets fyra motorer! Från marken upp till toppen av stjärtfenan var det 24m, lika högt som ett 8 våningars hus. Fulltankat och fullt med passagerare vägde planet 500 ton! Totalt mellan 500-810 passagerare fick plats, beroende på inredning i planet.

Vi fick inte fotografera airbus 380 så det får bli en Caravelle istället

Eftyer visningen så tog vi kurs mot Clermont-Ferrand där vi har tänkt att övernatta och samtidigt försöka att besöka Michelins däck som har sina fabriker här. Det var en intressant resa hit över centrala Frankrike där vägen går över bergsmassiv på upp till 900m höjd och där man också kunde se berg med snö som hade en hel del skidbackar. Får se om vi kan köra lite närmare dom imorgon. Vi var framme vid våran ställplats mitt i stan vid 6 tiden på kvällen så nu blir det lite TV tittande innan sängdags. Hoppas det inte blir frost under natten, i morse var det 0-gradigt i Toulouse! Måste sänka tempen inne i husbilen så gasen räcker tills vi kommer till Tyskland!

14/1

Regnigt under natten. Temperaturen var 5 grader ute. 15grader inne!! Så, på med kläderna och efter kaffe så blev det en promenad till Michelin adventure park. Det hade enligt Mandy öppet alla dagar utom Måndag. Så, när vi kom fram så står det naturligtvis att det är öppet på söndagar mellan 10-1700. Men var det öppet?? Icke! När vi kollade deras hemsida så står det på ett ställe att det är stängt tom 22Jan!!

Världens största däck eller?

Så, det blev till att gå tillbaka till bilen igen! Tömma tanken och sen iväg till en vingård i Regnie-Durette som ligger i vinområdet Beujolais som vi ju alla vet ligger nära Lyon.

Återigen en tur genom höglandet i centrala Frankrike, mycket sevärd. Vingården har vi besökt tidigare och eftersom den även har en ställplats så passar det utmärkt. Vi hoppas att kunna få köpa vin med oss, tyvärr är ingen där när vi anländer, hoppas dom dyker upp innan vi åker imorgon.

Solnedgång

Vädret är strålande nu och ställplatsen ligger på en höjd med milsvid utsikt över vingårdarna.

Vy över vingården med byn Regnie-Durette i bakgrunden

15/1

Kall natt med 0-gradig temp. Har hoppat upp o ner och stängt av och satt på värmen för att spara på våran gas. På morgonen är det återigen strålande sol och den värmer snabbt upp bilen även om det bara är 1grad utanför kl 8. Efter kaffefrukost går vi in till vingården, vi har sett en del arbetare ute på fälten, ser jobbigt ut. En av ägarfamiljen, en kvinna kommer in från vinfältet och öppnar upp vinkällaren så vi får testa deras nya viner, en härlig upplevelse klockan 10 på morgonen. Trevligt att prata med henne, jag förstår inte ett ord men Mandy klarar språket! Mycket gott vin, vi köper två kartonger och några extra flaskor att ta med hem.

Lyckliga Mandy
Tano-Pechard vingård
Utsikt från en husbil

Tur att cyklarna är kvar på Mallis, det betyder 50 kg mer att lasta! Vi kör sen vidare norrut mot centrala delarna av Bourgogne distriktet för att våldgästa några mer vingårdar och testa mer viner. Det är ett underbart landskap att köra i, högt upp på över 600 m och sedan ner i dalarna på ca 200 m. Omväxlande natur, skog, åkermark med boskap och inte en enda vinranka, sedan bakom nästa kulle så är det bara vinfält. Vi hamnar så småningom i ett vindistrikt där man i huvudsak odlar druvan Pinot noir, till skillnad från det första stället vi besökte som enbart hade druvan Gamay. Ja,Ja, man blir aldrig för gammal för att lära! Vi provsmakade ett antal Pinot Noir viner och fann några som passade oss. Vi fortsatte resan till en by som hette Boxy där det blev mera tester och inköp. Nu var det kväll och dags att hitta en ställplats, helst med el. Vi hade fått tips från turistinformationen att det fanns en i Givry så dit ställde vi kosan. Ställplats fanns det, men el??? Icke. Så det blir till att snåla med gasen i natt med. Imorgon åker vi i alla fall till Trier för att tanka gas och sedan kör vi Moseldalen baklänges för att återskapa bekantskapen med Schnitzel och kantarellsås i Cochem!!

16/1

Det blev 34€ på betalvägar i dag och sedan ytterligare timmar innan vi var framme vid gränsen till Luxemburg där jag kunde andas ut, den gula lampan för reservtank hade lyst ett slag och framme vid den första bensinstationen hade jag för ca 60km diesel kvar i tanken enligt färddatorn. Diesel för 10kr/l är väl värt att kämpa för! Sedan var det ytterligare 80km innan vi var framme vid våran ställplats i Trier. Vi stoppade även till vid gasdepån för att se om det fortfarande var öppet (på nätet fanns en notis om att man hade slutat sälja gas här). Men det såg OK ut så imorgon åker vi hit igen så vi kan fylla våra gasflaskor.

17/1

Snöblandat regn på morgonen, ca 2grader ute. Dags att gå och duscha! Härligt med en frisk promenad nästan utan kläder kl 9 på morgonen i snöblasket! Efter dusch och tömning av tankar så kör vi till gasolgubben här i Trier. Vi fyller totalt 14kg på två flaskor, den ena hade fortfarande 5-6kg kvar!! Gubben som fyllde var nog lite försiktig, han fyllde bara 9kg i min 11kg flaska. Resan gick sen tillbaka till Luxemburg, till gränshandeln alldeles efter Trier. Vi kollade lite på priser och det var väl likvärdigt med Calles. Sen var det dags för sträckkörning till Cochem för en underbar middag bestående av kalvschnitsel och kantarellsås. Trodde jag. När vi kom fram var restaurangen stängd till Påsk 2018!! Så, bakom ratten igen och full fart mot Köln där vi hittade en ställplats ganska centralt. Jag skall också stanna till vid en firma som säljer campingtillbehör som ligger poå vägen dit. Det snöar en del på höjderna ovanför Moseldalen och temperaturen går ner till mellan 0-2 grader.

Snö övcer Moselhöjderna

Vi är framme vid ställplatsen vid 6-tiden och efter en hel del jävla problem med att mata en dum maskin med sedlar som den inte tog emot lyckades vi skrapa ihop 12€ i mynt så vi kunde betala P-avgiften. Mandy frågade mig(hon satt kvar i bilen) ”fanns det verkligen inte ett intag för sedlar? Grrrr! Hursomhelst, nu blir det Lax med vin från Luxemburg i La Strada! Och varmt är det i husbilen, vi har både gasol och en nyinköpt gasolmätare för aluminiumflaskor!! Imorgon skall vi besöka stora staden Köln.

Utsikt från Köln ställplats

18/1

Det gick inte så bra med Kölnpromenaden. Det blev en biltur i staden istället.

Köln katedral fångad i flykten

Vi och husbilen blåser nästan bort. Så vi beslutar att så sakteliga ta oss vidare norrut mot Bremen. Det är full storm på motorvägen och en del olyckor, bl.annat har ett lastbilssläp blåst över ända, som tur är i motsatta filen. Men strax får vi varning på min GPS att det är en olycka och försening framför oss på ca 30 min. Så jag kör av motorvägen för att undvika detta. Bara för att mötas av avstängda vägar p.g. av nerfallna träd! Så efter 2 timmars snurrande är vi tillbaka i köerna på motorvägen. Vi kommer fram till Bremen camping vid sex-tiden. Vi hade tänkt promenera in till centrum för en bit mat men backade p.g.av regn och kyla! Så det blir en varm kväll inne hos La Strada istället!

19/1

Uppe tidigt och iväg. Resan går direkt till Flensburg. Vädret är kyligt, minusgrader på morgonen! Vi stannar och handlar på Citti-Markt och Fleggards innan vi fortsätter genom Danmark till ställplatsen vid Stora Bält bron där vi övernattar för sista gången på resan. Skall bli gott att komma hem nu!

20/1

Sista resdagen går bra, vi kör över Helsingborg via färjan. Sen tar vi en avstickare till Ullared när vi ändå är på gång. Tömmer alla tankar samt vatten på ställplatsen i Ullared, nu skall husbilen ställas av för vintern när vi kommer hem. Nästa tur är inte bestämd ännu så vi får se vart det bär hän….