2011nov, Europa-Tyskland, Frankrike och San Remo

2011-11-02

Åker från Stocken kl 10.30, gråmulet och dimmigt,13grader varmt. Besöker Katarina och Doris innan jag åker vidare till Göteborg för att lämna lite grejor till Conny och köpa lite grejor på XXL.  Är framme i Varberg vid färjeläget kl 17.00. Båten går kl 19 och är framme ca 23.30. Kör vidare till en parkering/rastplats strax efter Grenå där jag övernattar tillsammans med ett antal tradare. Sover dåligt, ett jävla liv från trafiken som passerar ca ½ meter från mitt sovrum!!

2011-11-03

Går upp vid 8-tiden. Flyttar bilen då jag står på fel sida, inga tradare kvar idag och då dessa stod parkerade på rad också på fel sida så ställde jag mig efter dom. Efter bit mat o sedvanligt besök på den rostfria toaletten tar jag sikte på Flensburg med hjälp av mina två GPS-er. Funkar fan så dåligt, vid första motorvägskorsningen hamnar jag fel och är på väg norrut igen. För köra cirka 10km innan jag kunde vända vilket båda GPS-erna påtalade, en kvinna på svenska samt en man på engelska.

Bunkrade i Flensburg samt köpte ett grönt miljömärke på TUV för 10€. Detta märke gör att jag kan köra in i centrum på dom städer som har speciella miljözoner i Tyskland.

Körde sedan vidare ner till Hamburg och till flygplatsen för att reka inför morgondagen då jag skall hämta Mandy som kommer med planet från Mallis. Jag måste förmodligen hämta henne på avgående Terminal 1 då det var enda stället där man kunde stanna.

Efter detta körde jag tillbaka en bit på motorvägen till första rastplatsen där jag övernattar.

2011-11-04

Sov bättre inatt, fick dock flytta bilen två ggr innan jag somnade för att det parkerade tradare med kylcontainer bredvid mig. Det innebär att deras motorer går av och till hela natten.

Mandy ringer kl 11 och vill bli hämtad vid flyget i Hamburg. Halv tolv är jag där och vi kör vidare med TomToms hjälp mot Koblenz. Vi stannar nära Bremen och handlar lite innan vi kör vidare. Under resans gång ser vi att vi inte hinner till Koblenz innan det blir mörkt så vi kör in till en ställplats i Ladberg alldeles intill motorvägen. En fin liten by, vi går en runda och tar en pilz vid den gamla vattenkvarnen. Tillbaka vid husbilen för lite mat och bokläsning.

2011-11-05

Morgonstund har guld i mund, vaknar vid halv åtta, strålande väder ute. Efter frukosten går vi ut en sväng i byn och tittar oss omkring. Ganska dött, ingen kaffebar öppen så tillbaka till husbilen och startar resan mot nästa mål som blir en ställplats nära Koblenz vid Moseldalen, Kobern-Gondorf.

Vi är framme vid tre-tiden, en härlig plats alldeles bredvid Mosel och med vinodlingar klättrande uppför sluttningen på motsatta sidan. Vi tar fram cyklarna för en tur genom byn och handlar lite. Tillbaka till husbilen tar vi fram bord och stolar och sitter en stund i solen med en GT….härligt!

Ställplats vid Mosel nära Koblenz

Tyvärr måste Mandy lämna mig, hon har arbete att uträtta, laga mat t.ex. Efter maten går vi in till byn igen för att ta en öl. Tyvärr….det blev ingen. I varenda bar vi tittade in i var det rökning tillåten och det stank alldeles förfärligt, så vi gick tillbaka till bilen och drack en kopp svenskt kaffe med pepparkaka, mumms! Sitter och tittar över Mosel där några stora flodbåtar glider förbi i mörkret.

2011-11-06

Dimmig morgon, men vid tio-tiden klarnar det upp och det blir varmt och soligt. Vi startar med en promenad upp till den näraliggande slottsruinen från 11-hundratalet. En strålande utsikt över Mosel. På hemvägen stannar vi vid torget i Kobern-Gondorf och dricker kaffe med en bit äpplekaka. Endast 10€. Tillbaka vid husbilen tar jag fram cyklarna för en tur uppför Mosel. Vid två-tiden är vi tillbaka och startar resan vidare uppför Mosel mot Cochem där vi stannar till för en kopp kaffe och ett glas vin. Vi sitter på solsidan och blickar emot slottet på kullen samt alla korsvirkeshusen som ligger nedanför. Det har varit en ”festhelg” i Cochem och det är mycket folk på gatorna. Vi åker runt lite för att leta efter den pressade geten som står staty nånstans i stan.(en sägen som säger att man pressade en get i en vinpress för att se om den hade druckit upp det vita vinet som man tillverkat. Eftersom det bara kom rött från geten så beslöt man sig för att släppa den, man producerade ju inget rött vin här).Fan vet hur geten mådde efter det! Hittade dock inte statyn så vi bestämmer oss för att åka vidare till Neef, ca 10km uppströms Mosel. Kommer fram vid 5-tiden till ställplatsen där det bjuds på GT och stekt kött med grönsaker, mycket nyttigt! Det är ca 17 grader när vi anländer.

11-11-07

Dimmigt väder idag, det hänger regn i luften. Efter sedvanlig tömning av slask o toavatten så startar vi färden vidare uppefter Mosel mot Trier. Första stoppet blir slottet Marienberg, varifrån man har utsikt över floden som flyter både till vänster och höger om slottet. När man tittar ner efter vinodlingen undrar man hur dom plockar druvorna, det stupar nästan lodrätt 100meter ner mot floden. Efter besöket uppe vid slottet kör vi ner till Zell där vi knallar runt lite och tar en kopp kaffe på ett cafe. Man har ett stort gammalt romerskt torn uppe på berget som vi hade tänkt gå upp till, men turistbyrån säger att det tar ca två timmar och eftersom vädret är lite halvrisigt så passar vi. Vi kör vidare mot Trier, jag försöker hitta en ställplats eller camping med duschmöjlighet eftersom det var 5dar sen senast. Vi hamnar på en ställplats i Trier som har både dusch och toa. Denna ställplats är ett teknikens under. Det startar med bommen, enligt min tyska så skall man använda camping card. Jag har ett camping card men eftersom detta inte är ett betalkort så fattar jag ingenting. Efter lite läsning av det finstilta så hittar jag en knapp att trycka på. Bommen går upp ut kommer ett camping card! Så vi kör in med fram till en maskin där man skall ladda sitt nya camping card med €. Eftersom campingplatsen kostar 6€ per natt och dusch 1€/3minuter så skall vi ladda det med 10€ så vi har lite till el också. Problemet börjar genast, maskinen sväljer det nya campingkortet och det går inte att ladda med några pengar så jag får ringa ett nr som står på automaten. Det kommer en kille efter 5min och plockar ut mitt kort så jag får sätta in mina 10€ på kortet. Efter det är det dags att duscha, det skall kosta 1€ för tre minuter. Man öppnar den kombinerade toan-duschen med kortet, tyvärr går det inte att tända ljuset förrän man lagt kortet i en hållare som automatiskt drar pengar från det beroende på hur lång tid man är inne i duschen. Snål som jag är så pissar jag i mörkret för att få mer tid att duscha och det gick ju inte så bra….klarade mig iallafall undan med 1€ och 10cent, nytt rekord i snabbdusch, det inkluderade även påklädning. Kvällen avslutas med mikromat eftersom vi dagen till ära är anslutna till el (1€ per kilowattimme)!

11-11-08

Trier

Kanonväder idag, vi har planerat att promenera in till Trier och titta på stan och dom romerska sevärdheterna. Det tar ca 30 minuter in till gamla stadsdelen där vi startar med kaffe och croiasont. Efter det besöker vi den romerska Porta Negro som man har en god utsikt över stan från.

Efter detta promenerar vi runt lite och går sedan till en romersk arena som tog 20000 åskådare. När vi kom dit efter en halvtimmes rask promenad blev vi lite besvikna, hade tänkt oss något i stil med Colloseum men detta var bara mer som ett hål i marken med en mur omkring, inte mycket kvar av det ursprungliga. Vi gick tillbaka till husbilen för lite mat sedan satte vi kurs mot Sareburg, hade läst en resebeskrivning att den var mycket väl värt ett besök Problemet när vi kom dit var att hela byn var uppgrävd, gator var avstängda så det var ingen chans alls att komma nära så vi fortsatte till en ställplats i Luxemburg istället. Tråkig ställplats men duger bra för imorgon skall vi köra vidare till staden Luxemburg för ett besök där.

11-11-09

Luxembuorg

Dimmig morgon, efter frukost startar vi mot staden Luxembourg. Vi hamnar förstås i världens kö men efter ett tag kommer vi in till en bra parkering ganska nära centrum. Vi promenerar runt i gamla övre staden samt ut till den gamla borgen som ligger högt uppe på en klippa över den gamla nedre staden. Hösjdskillnaden är säkert 50m och det är ett lodrätt stup ner mot lägre delen. Vi promenerar runt lite grand i båda stadsdelarna. Sitter en stund på McDonalds och dricker kaffe samt kopplar upp mot WiFi och skickar lite mail. Vid tvåtiden är vi tillbaka vid bilen och äter lite innan vi kör vidare söderut in i Frankrike. Vi hittar en vinteröppen camping nära Epinal där vi checkar in och övernattar.

11-11-10

Dusch och toabesök samt städning av husbilen blir det första vi gör på morgonen. Därefter färskt bröd från den lokala affären samt en kopp te. Vi planerar vidare resan ner mot Lyon, närmare bestämt en ställplats som ligger i StGeorges d’Esperanche. Vi startar med att köra på icke betalvägar men efter två timmar så får vi nog och väljer betalväg resten av resan ner mot Lyon. Till det facila priset av 30€, ca 1€ per mil. Vädret varierar, från strålande sol till dimma tät som ärtsoppa. Vi stannar till i Besancon och handlar lite mat i en Carrefour affär, dagens höjdpunkt för Mandy. Nästan iallafall för när vi äntligen kom fram så blev det restaurang och en middag ute så Mandy behövde inte laga mat! Middagen var mycket god, ställplatsen är gratis så lyckan är fullständig. Vi går och lägger oss vid 10.30 tiden

11-11-11

Uppe med tuppen kl 07:50. Solen har inte gått upp riktigt ännu men vädret ser lovande ut, ingen dimma ialla fall. Efter nödvändiga morgonbestyr(extra mum under armarna) så planerar vi dagens resa till Vaison la Romaine över bergen utan att köra på motorvägar. En härlig tur, ca 20 mil upp och ner mellan 200 till 500möh. Det är ibland strålande sol och nere i dalarna väldigt dimmigt. Idag i Frankrike är det helgdag, man firar stilleståndsdagen från första värdskriget och när vi passerade genom en by där vi stannade för en kopp kaffe och croiasson, ser vi en folksamling framför ett monument med blommor och mässingsorkester. På vår vidare resa kör vi förbi ett mycket färgglatt hus, se bifogad bild.

Mandy pratar några ord med gubben som bor där och han hävdar att vi behöver lite färg i tillvaron. Vi stannar senare till i en mycket pittoresk och välvårdad gammal by med stenhus, typisk fransk by. Kör vidare mot en camping som har öppet året om och som ligger nära vårt nästa resmål, den romerska utgrävningen i byn Vaison La Romaine. Vi får en härlig plats för bilen, hinner med en drink och lite solsken innan det är dags att gå in och uträtta lite nyttigt, skicka mail etc. (WiFi på campingen).Vi behöver hämta kraft tills imorgon då vi skall cykla 10km in till Vaison la Romaine.

11-11-12

Samma tid idag, 07:50, blå himmel ser ut att bli bra väder. Idag är en stor dag, jag skall raka mig! Det blir även en varm o go dusch, ingen tidspress denna gången. Dags att ta fram cyklarna, vi skall cykla 12km till Vaison la Romana och gå runt bland ruinerna från romartiden. Det går hyfsat att ’cykla dit, tar ca 1tim. Efter kaffe på torget så går vi in till den gamla romarstaden, det är mycket att titta runt på. Man upphör aldrig att förvånas över tekniken på den tiden.

Vaison la Romana

Man hade riktiga vattenrör nergrävda, av bly visserligen så medelåldern blev inte så lång för dom rika. Jag såg inne på museet en svetsad blylåda, 2000 år gammal svets!!Nästa rundtur blev upp till den gamla medeltida staden som låg på ett berg och högst upp låg ett fort använt ganska länge in på 1800-talet. Tillbaka ner i staden tog vi en fransk lunch, långfranska med ost och skinka samt en flaska Perrier för det facila priset av 12€. Vid tre-tiden är det dags för hemfärd. Vi stannade till vid ett shoppingcenter för att köpa bröd o margarin. Vilket gott bröd! Russinbröd med knaprig skorpa, vi behövde ingen middag idag, det räckte med allt brödet. På kvällen planerar vi lite för morgondagen, vi skall köra vidare till Avignon men innan vi kör dit skall vi ta en avstickare till en by i närheten och träffa bekanta till Mandy.

11-11-13

Strålande sol och Fars dag! Vi stannar på campingen, sitter utanför och läser och solar till kl 12 då vi börjar packa ihop för fortsatt resa. Vi siktar in oss på en by som heter Seguret som hade en medeltida stadskärna. Högt ovanför fanns en gammal ruin som vi gick upp till, en tuff promenad på en skogsstig som tog oss upp till 410 m från byns nivå som låg på ca 200. En härlig utsikt över nejden med mängder av byar i sikte, alla placerade på kullarna runt omkring. Detta är både oliv och vinlandskap, det är öppna vingårdar överallt där man kan köpa eller provsmaka vin. Tillbaka till bilen kör vi vidare till Chairanne där Mandys vänner bor. Vi kommer dit vid 5-tiden, blir serverade rött vin ur en 10-liters box, det är ett måste att köpa en sån! Vi äter en god middag i deras hem samt övernattar utanför deras gård. Godnatt!

11-11-14

Idag skall vi till ett av dom mest berömda vindistrikten, en liten by som heter Chateauneuf du Pap (Påvens palats). Vi tog en kopp kaffe på torget och sedan en rundtur till några vinkällare, Mandy ville ju köpa en baginbox eller några flaskor med sig. Första stället vi tittar in till hade en massa flaskor utan pris så vi frågade och den billigaste kostade 30€. Vi fick en förklaring till en massa om vinet på halvfranska som varken jag eller Mandy förstod. Nästa ställe hade en prislista liggandes och samma där, mellan 30 och hur mycket som helst! Vi gick vidare till ett litet hål i väggen som ledde ner i en källare där det satt en gubbe och det var en trevlig prick som på både franska, spanska och lite engelska förklarade priser och prisskillnader på dom olika buteljerna. Vi smakade på några, jag kan inte påstå att jag kände någon jätteskillnad men Mandy kunde det.

Flaskan vi INTE hade råd att köpa!

Vi köpte en(1) flaska för 35€ och två stycken som inte fick kallas för Chateauneuf du Pap vin men var från samma vingård. Orsaken till detta var att det inte var rätt druvblandning i det vinet. Efter detta så kör vi till Avignon och en camping som ligger bara 5min gångväg från gamla staden. Vi cyklar in till staden och tar en rundtur för att lokalisera oss. Tyvärr blev det en liten besvikelse, trodde att det skulle vara mer sevärt. Påvens palats skall vi titta på imorgon. Tillbaka till husbilen för dagens GT, sedan middag och kaffe och Cognac!

11-11-15

Får ändra mig om Avignon, väl värt att spendera en dag eller två. Tyvärr var museerna stängda på tisdag men vi fick se den till hälften rasade bron som aldrig återuppbyggdes samt påvepalatset. Det var en lång vandring genom palatset med mycket intressanta saker att titta på. Otroligt att man har lyckats renovera det så bra med tanke på hur förstört det tydligen hade varit, dels av den franska revolutionen och dels av militären som hade det som förläggning under artonhundratalet.Bilen har vi parkerat alldeles utanför campingen som vi övernattade på så när vi kommer tillbaka på eftermiddagen så startar vi vår tur ner till Arles, en annan gammal romarstad, grundad av grekiska handelsmän en gång i tiden. Vi lyckas få en parkering inne i staden inte långt från centrum och dom gamla kvarteren. Vi tog en promenad när vi hade parkerat men det blev fort mörkt så vi får vänta tills imorgon med att utforska lite närmare. Middag med fläskfile, ris samt en smarrig sås blev det på bistro caravan de la Mandy.

11-11-16

Ett sånt jävla liv!! Det står en lövblåsare på vardera sidan av husbilen och en lastbil med en jättedammsugare som drivs av en motor förmodligen utan ljuddämpare kl 7 på morgonen. Jag rusar upp och får på mig kläderna för att om möjligt flytta husbilen men eftersom den stora dammsugarbilen nu är precis vid sidan av mig så är det bara att sitta lugnt och vänta. Av alla gator och parkeringar, varför just denna? Grabbarna lövblåsare känner att det är dags för kaffe efter en halvtimma så jag vänder bilen och kör upp till en plats där dom redan varit. Mandy har släpat sig upp också, hon har klagat hela natten på trafiken, det gick en motorväg utanför en häck som gränsade till vårat nattläger, tänkte inte på det igår.Vi får iallafall i oss lite filmjölk och musli innan vi går ut för att besöka turistinformationen. Eftersom vi är tidiga så tar vi en kopp kaffe med en croiassont på ett kafe och jag passar på att göra det en man måste göra. Vi får en karta och lite tips på informationen så vi går upp till första stället att besöka, den romerska arenan som idag är mycket välrenoverad. Vi hänger på låset till arenan som öppnar kl 10 så vi slår den japanska gruppen med flera minuter in på arenan.

Romerska arenan i Arles

Nästa mål är den romerska teatern. Den har varit nästan helt demolerad och överbyggd av hus som hade använt teaterns byggstenar till sina väggar. Man hade dessutom använt teatern som ett stenbrott under medeltiden. Nu har man rivit dom gamla husen och återställt det som man har material till. När man ser gamla bilder och datoranimeringar har teaterbyggnaden varit 22m hög! Vi promenerar vidare runt i staden och tittar på några ställen som Van Gogh har målat av, bl.a. ett gult cafe som finns kvar än idag. Vi besöker även en atelje där en konstnär står och målar bulldoggar! Som han skall ha en utställning om. Otroligt detaljrika målningar hänger på väggarna. Dags att promenera tillbaka till husbilen för att åka vidare till Aiges Mortes, en liten by som ligger nere vid Medelhavskusten. På vägen passerar vi genom Camargues, vi lyckas även få se några av dom berömda vita hästarna ute på ett fält. Framme vid ställplatsen blir vi glatt överraskade. Den ligger alldeles nere vid vattnet, vid marinan. På andra sidan kanalen ligger staden innanför en gigantisk ringmur som är helt intakt. Vi cyklar in en sväng och kollar runt lite, en fantastisk välbevarad liten stad ligger innanför muren. I morgon skall vi utforska mer av den, nu är det dags för mat och vin!

11-11-17

Det enda som stör denna morgon är soptömmarna, dom kommer ca halv sju och tömmer bingarna vid ställplatsen. Somnar om och vaknar vid halv niotiden. Vi cyklar in till ringmuren efter frukost för att gå upp i tornen och vandra uppe på den. Det tar ca två timmar att gå runt staden. Det är en härlig utsikt över landskapet samt mycket information om historian nkring staden, detta var den första hamnen som Frankrike hade vid Medelhavet t.ex. Tillbaka till husbilen tar vi en smörgås och sedan kör vi vidare till Les st Maries de la Meer. Vi hamnar även idag på en ställplats så det väntas ingen dusch. Döm om min förvåning, när vi kommer fram så finns det ett hus med toaletter samt en dusch, i alla fall ser jag en gubbe gå en igenom en dörr på andra sidan av toaletterna och han hänger upp sin skjorta samt lämnar ett par kalsonger utanför dörren. Jag går in på min toalett, tyvärr så är det en ”fransk” toalett med plattor i golvet för fötterna samt hål för skiten. Efter spolning gäller det att snabbt hoppa undan för vattnet sprutar ut även på golvet. Tillbaka till husbilen bevakar vi den stängda dörren till ”duschen”. Efter ca en halvtimma ser jag en gubbe utanför som har tagit på sig skjortan, hänger en handduk på muren samt plockar ut lite grejor från duschen, plastflaskor som liknar schampo etc. Han jobbar hårt med sin frisyr, torkar håret, vrider ut ett par strumpor samt ett par kalsongen som han förmodligen tvättat därinne. Han hänger grejorna på sin cykel och efter att han plockat ihop allting så trampar han iväg. Då går jag upp och kollar duschen, finns det varmt vatten eller ej?? När vi öppnar dörren tittar vi på varandra och skriker rätt ut, det är ett vanligt franskt skithus med ståtoalett, ingen dusch.

Fransk dusch??

Det finns fortfarande skit i röret. Grabben har tagit vatten från spolningen i en plastflaska och hällt över sig! Jag tror jag avstår den duschen. Nog om detta, vi cyklar runt i stan lite, ser rosa flamingos vid en damm, vi promenerar längs stranden och ser solen gå ner i Medelhavet.

11-11-18

Kl 8 är jag ute och provar den franska toaletten, man måste ha starka benmuskler!! Kl 9 bankar det på dörren på husbilen, det är inkasseraren som vill ha betalt för övernattningen, 9,5€. Helt OK med tanke på vad vi sett! Första målet för dagen är traktens kyrka som har ett torn som man kan gå upp i med traktens bästa utsikt enligt böckerna. Tyvärr visar det sig att detta torn endast är öppet på lördag o söndag så vi missar detta. Istället cyklar vi ut efter sandstranden ut mot dynerna i själva Camargues och vad ser vi där om inte Mandys favoritställe, Naturista! En strand som är för nakenbadare. Vi går naturligtvis ut bland dynerna men hittar ingen. Annars är det en underbar natur, massor av hägrar och andra strandfåglar.

Vi ser en hel del bilar som kör utefter stranden, förmodligen fiskare som håller på med något slags fiske med nät. Vi hittar också en del platser med husbilar, parkerade alldeles intill stranden med en härlig utsikt över havet, vi missade det igår när vi bestämde våran parkering. Tillbaka till parkeringen blir det lunch, eftersom vi missade köpa bröd innan lunchstängningen så fick det bli skorpor med pålägg samt kolsyrat vatten (Mandy fick öl, författarens anmärkning). Vi ställde sedan kosan mot nästa ställe, Camping Le Canet Plage. Dom har dusch och tvättmaskin, något vi behöver nu, det var två dar sen sist (tror jag). Väl framme så hamnar vi på den dyraste campingen hittills. Men man har ju hemmagjorda salondörrar till toaletterna…..Det blev även stortvätt. Världens snabbaste tvättmaskin, endast 35minuter! Sedan var det till att strecka och hänga tvätt, hoppas det är någorlunda torrt tills imorgon. Precis när jag lagt mig så startade det, regnet! Upp som en tokig, ner med tvätten och strecken, ut med markisen och hänga tvätt igen. Detta är första riktiga regnet sedan vi lämnade till Moseldalen

11-11-19

Stor dag idag, byte av sängkläder.Nästa delmål på resan är Aix-en-Provence, en liten universitetsstad strax utanför Marseille. Vi kommer dit mitt i lunchrusningen, ingen parkeringsplats finns det att få. Fortsätter då mot Marseille som vi inte hade tänkt köra igenom men både tomtom och Garmin ville annorlunda. Köade i ca 1 timma innan vi kom igenom stan. Därefter blev det körning på serpentinvägar vidare utefter kusten mot Cassis, en relativt okänd liten by. Vi parkerade lite utanför och promenerade ner till hamnen för en bit mat. Det var en överraskning att se en sådan välvårdad och populär by som knappast fanns med på kartan. Mycket folk i rörelse, många barer och restauranger är öppna. Man hade även en litan hamn med fiskebåtar och fritidsbåtar som liknade dom som finns i hamnen i Alcudia. Vi fortsätter sedan mot vårat slutmål, en ställplats inte långt utanför Saint Tropez. Först stannar vi vid en Mc Donalds för en kopp kaffe och lite WiFi. Tyvärr med dåligt resultat, jag kunde hämta hem mail men inte skicka något. Klockan blir mycket och vi kör vidare mot ställplatsen. Vi kommer fram vid 21-tiden men det visar sig att den är stängd, det finns ingen annan i närheten så vi kör tillbaka till en Parkeringsplats utanför Cogolin Plage, alldeles bredvid Mac Donalds som vi besökte tidigare. Här blir det vårat nattläger, 0€/ natt. Om vi nu får sova i fred….

11-11-20

Natten gick bra men morgonen var värre. Betongarbetet började ca 20m bakom husbilen kl 07.30. En kompressor, en motor som genererar ström samt en arbetare som bilar betong. Varför tar man upp hål i parkeringsplatsen en söndag morgon?? Vi satsar på frukostkaffe på Mc Donalds men dom öppnar inte förrän kl 10. Så vi kör in till Saint Tropez istället och tar två kaffe för endast 100kr. Men i gengäld var det på första parkett vid hamnen, tyvärr såg vi inga celibriteter men jag fick användning för deras flotta toalett med fotpedaler, a man has to do what a man has to do. Vi strosar runt ett slag men det var faktiskt inte så flott eller stilfullt som jag hade trott. Däremot hade man en kappsegling strax utanför och det var ganska hög sjö och byiga vindar så det var mer intressant att titta på.

Sedan bar det av vidare utefter kusten, det var en härlig kustväg att köra på. På eftermiddagen var vi i Cannes där vi parkerar tillsammans med några andra husbilar på en stor parkering vid ett shoppingcentrum. Tyvärr fick vi ingen plats vid stranden, det var skyltar överallt där man hotade med att transportera bort parkerade husbilar. Men det blev iallafall en härlig middag i Cannes, kycklingbitar på Mc Donalds som kaffe och konjak hos Stocken Rolling Homes. Inte dåligt för en dag, Lunch i Saint Tropez och middag i Cannes!

11-11-21

Morgon i Cannes startar med frukost på Stocken Rolling Homes och sedan blir det katttvätt. Eftersom vi har nära till affären så blir det också storhandling samt en kopp Cafe au laite på den lokala kaffebaren. Sen blir det biltvätt, hittade en sådan högtrycksautomat som klarade min höjd. Det behövdes, hade inte tvättat sedan jag åkte hemifrån. Under tiden låg Mandy inne i husbilen och åt praliner. Sedan var det dags att åka ner till strandpromenaden och kolla var det fina folket promenerar. Jag hade tur och lyckades få en parkering på den långa strandvägen som passerar förbi Casinot där man har filmfestivalen. Vi promenerar runt i marinan och det fanns onekligen en del båtar som jag skulle kunna tänka mig att ha. Vi såg dock inga som vi kände så vi strosade sakta tillbaka till Cafe Stocken Rolling Homes där vi fick öl och smörgås med räkor. Vi hade tänkt ta en dagens på den näraliggande krogen men…..57€ utan vin per skalle?? Vi tog istället sikte på dagens övernattningsplats, en camping i San Remo, strax innanför den Italienska gränsen. På vägen dit passerade vi både Nice, Monaco och Monte Carlo men vi körde uppe på bergsvägarna ovanför byarna så vi får köra ner till dom på återvägen. Det var hursomhelst en härlig utsikt över bergen ner mot havet, Mandy blundade nästan hela tiden. Väl framme vid campingen blev vi glatt överraskade, en fin plats att stå på, 50 meter från stranden. Det finns även en separat cykelväg ända in till centrum av San Remo, den skall vi testa imorgon. Vi skall stanna här i några dagar.

11-11-22

Idag är vi ute och cyklar, 10km söderut utefter SanRemo stranden.En riktig Mandy cykelväg, alldeles platt, inga backar nånstans. Det är fortfarande härligt väder ca 20grader varmt. Tillbaka i San Remo besöker vi turistinformationen och får lite tips att titta på. Vi kollar upp några restauranter inför morgondagens födselsedagsmiddag för Mandy och sedan cyklar vi tillbaka till campingen. Pizzeria Stocken Rolling Homes bjuder på middag ikväll. Jag kollar lite på internet om San Remo så imorgon skall vi leta efter den glada bagaren och Alfred Nobels hus.

San Remo cykelbana

11-11-23

Happy birthday, Mandy! Champagne och kaffe med en liten chokladbit blir frukost idag. Mandy får telefon från Sally, Ian sjunger för henne så hon börjar gråta!!?? Efter diverse telefonsamtal och en tom flaska champagne så gick vi till stranden och satt i solstolarna och läste någon timma,riktigt skönt väder.  Sen var det dags att cykla in till staden, först för att hitta Nobels villa. Tyvärr var den stängd för besök när vi kom dit, vår vanliga otur. Tog lite kort på den och så var det dags för öl vid marinan. Svenska priser, 8€ för två öl. Nästa mål var den medeltida staden som klättrade upp efter sluttningarna, helt fantastiskt med mängder av smalagränder och undergångar, utan gps var man lost. Vi fick även en härlig utsikt över staden från toppen(nästan toppen i alla fall). Neråt igen för att leta efter Everts glada bagare. Det var lite värre, vi hittade några av gränderna i vägbeskrivningen men jag måste ha missat något. Jag kunde inte låta bli att fråga en kille inne i en gammal källare som kunde varit ett nedlagt bageri. Han tittade stort på mig när jag sa mums mums och bröt sönder osynligt bröd som jag sen hystade in i en osynlig ugn med en osynlig spade. No No sa han och pekade nerför gränden, no pizza, this ferro, iron. Och visst fan jobbade han med järn, det kunde jag väl se. Så jag sa igen, länge sedan….long time ago—Evert happy bagare….Han fattade inget, så jag tog en bild av stället, han tittade medlidsamt på mig och gick in och fortsatte banka på sin plåtbit. Vi tog oss hemåt till campingen, jag kollade igen var ungefär bagaren hade sitt bageri och får väl fortsätta leta imorgon. Nu är det dags att duscha och mumma sig inför kvällens restaurang besök. Efter något glas vin förstås. Vi är tillbaka i San Remo vid halv åtta tiden och knallar runt lite innan vi hittar ett ställe som har stjärna i Guide Michelin 2007 o 2008. Härlig mat och ett kaffe efteråt som jag aldrig har smakat tidigare. Hyfsat pris också, 75€ för förrätt,middag,vin samt 1 tiramiso och kaffe. Ingick även en grappa och en citronlikör. Bifogar foto på allt som medföljde kaffet. Sen var det hemgång, vi lyckades hitta rätt buss till campingen. Godnatt!! (efter ytterligare ett???) glas bag in box vin.

11-11-24

Idag är det resa till Monaco som gäller, vi tar bussen till Ventimiglia, det tar ca en halv timma och sedan tåget till Monte Carlo som alla vet är huvudstaden i Monaco. (vilket jag visste men hade glömt och åter lärde mig idag!!) Vi promenerar ner till centrum och startplatsen för Monaco Grand Prix, enda tecknet på att det är starten är ett vitrutigt band i gatan.

Formel 1 som jag minns det!

Det är fullständigt ofattbart hur man kan köra formel 1 på dessa gator. Vi knallar vidare upp till slottet men tyvärr var inte Albert ute så vi fick bara se poliser och några vaktposter.Hela hamnen låg nedanför med alla yachterna. Härligt väder var det som vanligt, vi promenerar ner till hamnen för lite mat och en öl på en Pizzeria. Sen blev det en tur till Casinot. Mandy måste bara gå in på deras toa! Byggnaden för Casinot var enastående, vakter (hovmästare?) överallt. Vi gick in i foajen, Mandy försvann till damernas och jag knallade runt lite. Blev förmodligen iakttagen av (hovmästarna?) eftersom Mandy tog en evighet på sig.Vi gick ut och kollade lite på det fina folket och deras bilar, RollsRoyce, Bentley, etc.Jag såg en gammal dam med cape komma ut från casinot, hon kunde knappt gå och lutade sig mot en stolpe. Jag förväntade mig en chaufför med en Rolls komma framglidande till henne men istället kom det en vaktmästare med en liten krockad Renault som han stannade framför henne varefter hon stapplade in i den och körde iväg. Vid sidan av Casinot låg Hotell Paris och där var en konstant ström av bilar som stannade, nycklarna lämnades över till hotellpersonal, man hjälpte gästerna på med kavajen, tog deras bagage. Det kom ut folk, en av personalen fick bilnycklar, gick max 5m till bilen, körde fram den och lämnade tillbaka nycklarna samt fick 20€ för detta. Jag funderar på att söka jobb här! 20€ 20ggr i timman blir 400€/timma! Vi tog en kopp kaffe på det näraliggande Cafe Paris där vi blev sittande en lång stund och kollade folklivet. Sen var det dags att ta tåg och buss tillbaka till det enkla livet poå Campingen igen, det var härligt att komma hem!

11-11-25

Mandy träffar våra engelska grannar på morgonen och informerar dom om våran resa igår. Dom blev triggade och gav sig iväg på samma tripp. Skall bli kul att höra vad dom tyckte om det. Vi äter frukost och går ner och solar en stund innan vi cyklar in till San Remo för att leta eftyer bagaren igen. Jag följer beskrivningen som jag hittade på nätet och vi kommer fram till gränden Via Costiglio där den möter Corso Degli Inglesi. Alldeles i slutet av Via Costligio ligger Inez damfrisering som fanns i beskrivningen. Vi hittar dock ingen cykelverkstad men bredvid Inez ligger en nedlagd butik som borde vara bageriet där bagaren Florindo sjung sina sånger.Jag tar ett foto igenom en öppning ovanför porten och på kortet med lite fantasi kan man se en brödspade hänga på väggen i det vitkalkade utrymmet. Jag har hittat det!! Eller?? (Tyvärr visade det sig senare när vi besökte San Remo ett annat år att det var helt fel hus!!) Nu är det dags för kaffe och croissant och sen cyklar vi tillbaka till husbilen för lite vin innan maten. Det är även dags att raka sig och duscha innan varmvattnet tar slut! (på morgonen är det full rulle så det är bättre på eftermiddagen).

11-11-26

Idag är det marknadsdag i San Remo och vi cyklar som vanligt in på cykelbanan och ställer cyklarna vid marinan. Det är bara att följa strömmen till marknadsplatsen, det är mängder med folk där, även busslaster från Frankrike. Priserna här är mycket billigare än på andra sidan gränsen. I vanlig ordning kollar Mandy på halsdukar, hittade genast en som hon tyckte hade en bra kvalitet. Priset var bara 70€!! Så hon ville inte ha nån! Efter det sedvanliga kaffet och croissanten så cyklade vi hem, campingen hade nämligen arrangerat ett grillparty som startade kl ett. Vi gick ner och blev mycket glatt överraskade. Man bjöd på stekt potatis, grillat kött samt grillad korv, mycket gott. Till detta fick vi vitt eller rött vin, inga problem med backning eller påfyllning. Vi satt vid ett bord med folk från Isle of Man, Frankrike och Italien.

Kul gäng i San Remo

Både den franska damen och den italienska herren pratade bra engelska. Efter maten gick man runt till dom olika borden ock bjöd på en speciell kaka som dessert och efter det kom man med både Grappa och citronlikör, en specialitet från trakten. Stämningen blev hög vid bordet, och när vi slutligen bröt upp så gick killen från Isle of Man fram, till den ena av dom två Italienska grabbarna(den av dom som drack Grappa, den andra tog likör) och sa: Jag förstår att det är du som är mannen i familjen eftersom du dricker Grappa!! Han tog det dock görbra och när vi alla gick tillbaka till våra husbilar så blev vi bjudna på Grappa som hans partner hade gjort själv på sin egen vingård, kanongott! Efter det kokade han kaffe till hela gängen. På kvällen tog Mandy och jag bussen till San Remo för att äta middag, på den restauranten som hade stängt på Mandys födelsedag. Jag tog Schnitsel Milanese och Mandy tog Filestek a 25€. Efter första tuggan på steken åkte mungiporna ner på Mandy, den var påde seg och smaklös, inte mycket till filestek. Vi kallade på maestro och klagade, han tog tillbaka steken och försvann. Jag fortsatte äta och när jag nästan var färdig kom man tillbaka med en ny köttbit till Mandy. Samma visa, nästan sämre en den första biten. Maestro tillkallades, som tur var kunde Mandy och han prata franska med varandra. Han påpekade att om vi ville ha kött så skulle vi inte kommit dit, det var en fiskrestaurant!! Så varför har man då kött på menyn? Hursomhelst, vi tackade för oss, slapp att betala, gick ut från stället. Jag var mätt ock belåten, hade fått både mat och vin, Mandy var hungrig men kände inte för någon mer middag så vi tog ett glas vin på ett ställe och till det fick vi tapas. Sen blev det bussresa till Campingen där vi planerade för morgondagen.

11-11-27

Idag blir det bergsbestigning, vi skall gå upp till byn Colla på Colla Bellas höjder där getterna betar (enl. Evert) Det ligger en by ca 300m upp i bergen som hette Colla men idag har den bytt namn till Coldirodi. Det tar ca 1,5 timmar att gå upp, satans brant ibland och så fick man kasta sig åt sidan för bilar som satsade stenhårt för att komma upp, vägen var bara 2m bred. Vi såg inga betande getter på vägen upp, endast en massa växthus. Skulle vilja höra Evert skalda om det. Uppe vid byn var det full fart, en blåsorkester spelar framför kyrkan, typiskt Italienskt. Vi intar det sedvanliga kaffet i byns enda bar, vi smakar också på traktens traditionella vita vin, mycket gott tillsammans med lite tapas. Vi besöker också ett museum som ställer ut ett antal gamla målningar med tema madonna och barnet samt diverse alien målningar från 1500-talet. Efter det startar vi tillbakamarschen mot campingen. Vi är hemma igen efter drygt fyra timmars gång. Kvällen går åt till läsning och diverse diktning!

Utsikt över San Remo

11-11-28

Idag blir det cykling, vi skall cykla till en by som ligger 20km från campingen. Det är fortfarande strålande väder, cykelbanan är vågrät och det blåser inte, kan inte bli bättre. Det tar ca 1,5 timma att cykla dit, tyvärr hittar vi inget bra cafe när vi kommer fram så det blir till att vända tillbaka till nästa by där vi stannar för en fika. Tillbaka till husbilen blir det GT samt lite småplock att äta. Sen går vi ner till stranden och bjuder dom två italienarna som vi träffade på grillpartyt på medhavt vin, ett rött Chianti från Toscana. Sen är det dags att packa ihop grejorna för imorgon skall vi köra vidare till Frankrike igen. Först skall vi besöka en vinbodega strax utanför San Remo.

11-11-29

Åkte från San Remo vid 10-tiden för att kolla på en gammal semesterort, Diano Marina. Den låg bara några mil från San Remo. Mandys kompisar hade båda besökt den på 60-talet och den var såååååå bra. Det var väl inte så mycket att se på idag förståss. Sen skulle vi vidare 1 mil inlands för att besöka en vintillverkare som jag hade kollat upp. Tyvärr var det lögn i helvete att hitta en parkering så jag fick spola det besöket. Dags att köra tillbaka till Frankrike och ett ställe som heter Castellano. Det ligger på ca 1000m höjd och omkring 70km inåt landet från Nice. Det är början på en naturpark och det kallas även för europas Grand Canyon. Resan dit var hisnande tyckte jag.  Mandy såg inte så mycket av det, hon blundade, stönade och drack lite vin för att klara stupen. Kul resa! Framme vid Castellano precis innan det blev mörkt fick vi en härlig ställplats alldeles intill floden Verdun. Vi parkerade med vindrutan mot floden och en gammal medeltida stenbro strax bredvid. Imorgon blir det ett besök på turistinformationen för den vidare resan utefter Verduns canyon.

Utsikt från ställplats i Castellano

11-11-30

Startar morgonen med att vandra upp till toppen av en stor klippa, ca 200m över parkeringsplatsen. Det ligger ett kapell uppe på toppen som man kunde se nerifrån parkeringen. Det tar ca 1 timma att komma upp, stigen gick igenom en bäckravin uppåt genom det gamla Castellano som numera endast var murar efter den gamla bebyggelsen. Uppe på toppen hade man en hisnande utsikt. Berget gick precis lodrätt ner mot våran parkering.

Utsikt över ställplatsen i Castellano

Vi hittade en annan lite lättare väg tillbaka ner till byn. Tillbaka till husbilen planade vi dagens körning längs med Verduns ravin till en by som heter Moustiers St Marie. Det blev en ny hisnande körning längs lodräta bergsväggar med överhäng över bilen. Vi kom fram till ett ställe som heter point Sublime som gav en hisnande utsikt ner till ravinens botten samt upp och nerströms floden Verdun. Vi kom fram till ställplatsen vid Moustiers St Marie vid tre-tiden så vi hade tid att gå upp till byn och kolla med turistbyrån om vandringsleder runtomkring byn. Byn var insprängd emellan två branta klippor och man kunde se en kyrka som låg mitt i ravinen ca 100 meter upp från byn. Imorgon skall vi promenera upp dit och vidare till toppen av klippan där det hänger en stjärna i en kedja som är spänd över ravinen. Nu är det dags för lite lokalt vin samt pasta med grönsakssås på Restaurang Stocken rolling homes.

2011-12-01

Stjärnan i Moustiers St Marie

Lite mulet på morgonen men varmare än igår. Idag skall vi upp till kedjan som håller stjärnan uppe över klyftan i Moustiers St Marie. Först en lättare promenad upp till byn för kaffe och croisant, sedan en lite mer tröttsam men enkel vandring upp till kyrkan som ligger mitt i klyftan med stjärnan hängande ca 200m över sig.

Stjärnan syns som en liten vit prick mellan bergen!

Mandy börjar oja sig när vi är uppe vid kyrkan, stigen uppåt vidare går brant uppåt i en uttorkad bäckfåra och bergväggarna på bägge sidor är lodräta. Hursomhelst, vi startar att vandra uppåt. Det blev snart till att klättra vidare och nu blev Mandy skärrad på riktigt men hon fortsatte ialla fall. En liten bit till på klättringen och jag kunde se rätt ner till byn som syntes mellan klyftans väggar och den brant sluttande stigen. Mandy vågar inte vända sig om, bara fortsätt, jag måste fortsätta sa hon. Jag fick putta och dra och efter ca 20 minuter så började det flacka ut men istället började en stig som var ca en halv meter bred och sedan stupade det rätt ner vid sidan, mer och mer ju längre upp vi kom. Mandy var skärrad, jag fick hålla henne i handen och dra henne efter mig. Det var säkert ca 50 meter ner till botten.

Utsikt över Moustiers St Marie

Slutligen kom vi upp och in i lite skogbevuxen terräng där vi inte längre såg klyftans botten. Vi fortsatte ytterligare en halvtimma innan vi nådde en platå med ett stenröse som visade att stigen delade på sig. Vi tog den vägen som ledde mot kedjan som håller stjärnan uppe. Det var fortfarande en del klättring kvar innan vi kom upp till högsta punkten. Jag blev faktiskt ganska svettig av att klättra och dra Mandy efter mig. Men det var en härlig utsikt däruppe, väl värt mödan. Till och med Mandy vågade titta ut över dalen och den konstgjorda sjön som avslutade Verdun klyftan. Den sjön hade en damm och kraftverk i ena ändan som försåg hela Provance med elektricitet. Vi fortsatte uppe på toppen mot nervägen som låg på andra sidan. Jag bara hoppades att den skulle vara lite enklare än uppvägen. Den var betydligt lättare och anslöt efter en stund till en gammal romersk zick-zack bergsväg som var ganska lätt att gå på. Så gick det nerför också. Efter ca 2och en halv timma var vi tillbaka vid byn igen där vi tog en dagens, anka med bönor för mig samt lasagne till Mandy. Sen var det dags att åka vidare till nattens ställplats, i en by som heter Villenueve. Garmin ledde oss exakt rätt och vi var där vid femtiden. Dags att provsmaka en nyöppnad box med Bordaux vin!

2011-12-02

Det regnar idag. Vi startar så sakta vidare norrut via Grenoble till ett ställe som heter Bouvesse-Quireu, en gårdscamping. Det regnar nästan hela dagen när vi kör. Bra att vänja sig vid Sverige väder! Väl framme vid gården, för det är verkligen en gård, så skall vi duscha. Hur kul är det att duscha i bara varmt vatten samt en dusch som har en kedja fastsatt till vattenventilen så man måste dra i den hela tiden får att vattnet skall komma? Dessutom är det så mörkt så jag måste ha min ficklampa med mig för att kunna se. Som tur är så är vi ensamma så vi kan torka oss utanför duschen. Annars är det bra!! Nu sitter jag och tittar på TV, skriver lite samt dricker en GT samtidigt som regnet trummar mot taket, detta är camping!

2011-12-03

Morgonstund…..vaknar av ett fruktansvärt ljud….iiiiiiååååååå…..Mandy känner förstås igen det, det är en åsna som skriker. Dags att gå upp alltså. Jag går ut och kollar på kreaturen, träffar den franska bonden och han bjuder in mig att titta på hans getter. Tvingas kliva över floder av skit och piss inne i stallet. Sååå roligt. Detta är gårdscamping.

Sen skall naturligtvis Mandy ha en visning med fotografering av djuren. Dags att åka vidare norrut, idag siktar vi på att komma in i Tyskland. Det regnar en stor del av dagen men resan går trots det bra, åker på lokalvägar upp till Besancon där vi tar betalvägen vidare upp mot Mullhouse. 15€ för ca 120km. Vi passerar gränsen till Tyskland och åker in till en ställplats i Mulheim där vi parkerar för natten vid halv femtiden. Efter ett glas rött så går vi ut för att göra stan på lördagskvällen. Vi hamnar på Parkrestaurangen och faktiskt får vi den bästa filebiffen som Mandy någonsin har ätit! Jag tog kalvschnitsel, också mycket gott. Till detta ett lokalt rött vin, helt ok. Dags att gå tillbaka till villa Stocken rolling home för ytterligare en natts vila innan nästa etapp.

2011-12-04

Planerar resan norrut samtidigt som Elvis sjunger julsånger, ikväll är vi förhoppningsvis nära Hamburg om vädret är bra. Körde 820km och vi stannar vid en rastplats strax norr om Hamburg, ca 40km från Lubeck som blir morgondagens mål. Inte mycket som hänt under resan, bara regn, blåst och uppehåll, ca 8grader.

2011-12-05

Underbar morgon, kyligt men solen tittar fram bakom en molnbank. Vi är parkerade med en som närmaste granne Burger King restaurang. Vi går in där för frukost och kaffe på morgonen. När vi går ut är det kaos med vädret. Det blåser samt snöar slask så vindrutan på bilen blir täckt av snö. Vi fortsätter resan till Lubeck och väl framme vid den ställplatsen så är det hyfsat väder och uppehåll. Vi promenerar in till centrum och julmarknaden som vi inte har sett förut.

Lubeck julmarknad

Lite annorlunda julmarknad, så mycket mat och glöggstånd har jag aldrig sett förut. Kul system med muggen som man betalar pant för men för behålla om man vill. Vi köpte två st som minne. Rådhuset var fantastiskt att se, otrolig byggnad med tanke på dess ålder, från 13-hundratalet om jag fattade rätt. Efter korvar, champinjonstuvning, bröd, öl, gluwein med rom så gick vi tillbaka till husbilen, nu genom snöslask och regn men mätta och belåtna. Det gäller att ha rätt kläder!!

2011-12-06

Snöslask på bilen på morgonen, vi gick upp vid halvåttatiden för att resa så tidigt som möjligt. Efter lite frukost så kör vi till Heiligehafen och Calles för diverse inköp. Tittade även in på Flegards? Men jag fick spader vid dörren, en busslast strömmade in med vassa armbågar så vi vände och åkte direkt till Färjan i Puttgarden. Vi tog en julbrunch på färjan, kanongott!! Det flöt på bra genom Danmark upp till Helsingör. Behövlig kaffepaus fick vi på den färjan sedan var det raka spåret till Stocken. Vi var hemma vid halvåttatiden efter ett kort stopp vid Almöns livs för att köpa lite mat.