2018okt. Mallis, Korsika, Italien

11/10

Mandy i Alcudia på Corsica ferry
Solnedgång över Mallis

Startar resan från Mallis med färjan till Toulon kl 19:00 på kvällen. Efter dom senaste dagarnas regn och blåst så var det nu kalsväder, en underbar solnedgång över Alcudia när vi lämnade hamnen bakom oss. Färjebiljetten för två samt husbil kostade ca 170€. Vi hade även tillgång till pullmansäte. Vi kollade vad det skulle kosta att komplettera med hytt, 100€ till ville dom ha så nä tack, vi får sova halvsittande. Efter lite rundvandring så hittade vi två härliga soffor i den ena baren så vi beslutade att kvarta där istället för liggstolarna. Mycket oväsen från maskinen dock så mitt i natten så flyttade vi till en annan bar som var betydligt tystare. Kl 6 var det dags att vira ihop filtar o kudde för då rullade man upp jalusierna vid bardisken, nu skall det bli kaffe o croissant.

Sängdags för Mandy, Corsica ferry

Klockan 8 så var vi framme i Toulon och GPSen var satt till en air strax utanför staden, alldeles bredvid IKEA som blir vårt nästa mål.

12/10

Storhandling på IKEA, bredgott skall det bli. Tyvärr, samma som i IKEA i Palma, man har inte Bregott idag. Så det fick bli kaffe och en croiassant istället. Sen blev det upptäcktsfärd till en linbana som kör oss upp på berget Mont Faron där man har en härlig utsikt över staden. Mandy tjuter som vanligt när linbanan går över stolparna. Vädret är strålande idag, ca 25grader.

Mandy i linbana upp till Mont Faron
Toulon från ovan
Sherman tank i Toulon 700m upp på Mont Faron

Väl nere igen blir det ett besök hos Carrefour för att köpa lite vinboxar. Sen blir det raka vägen till en ställplats för övernattning, det blir en tidig morgon då båten till Ajaccio på Korsika går redan kl 8 på morgonen.

13/10

Otursdag eller? Uppe tidigare en tuppen, kl 0500 är det väckning och sen bär det av till hamnen i Toulon igen för vidare färd till Korsika. Färjan gick kl 8 som planerat, vädret är strålande och vindstilla. Det tar ca 8timmar innan vi är framme i Ajaccio. Jag startar min GPS som naturligtvis trilskas och är stendöd. Eftersom bilen framför kör av färjan så måste jag köra i blindo tills jag hittar en parkering så jag kan återställa min Garmin. Mandy försöker starta sin och lägga in vårt resmål men det skiter sig också…..så efter några km så hittar jag en ficka där jag kan stanna till och återstarta min GPS. Så…äntligen funkar den och vi får lite vägledning utefter hamnen och stranden för att se om det finns några bra ställen att parkera på för att senare besöka staden. Mycket parkerade bilar men inga platser som passar oss, det kanske blir bättre på söndag morgon när vi planerar att köra hit.

Ajaccio

Så nu knappar vi in en näraliggande camping, ca 7km från staden. På vägen dit hittar vi en stor sandplan där det står några husbilar men eftersom det står en skylt med förbjuden camping för husbilar så väljer vi att fortsätta till en riktig camping (Camping U Prunelli) som ligger vid Capitori strax bortanför flygplatsen. Hyfsat pris, 21€ inklusive dusch!! Så nu är det kväll, efter en macka och ett glas rött är det kolsvart ute, dags för tvagning sen är det läggdags!

14/10

Napoleons hus

Fortfarande solsken, ca 14grader på morgonen men det skall bli 26 frampå dagen. Vi kör in till Ajaccio där vi efter lite letande hittar en parkering. Gratis på söndag!! Vi promenerar in till stadskärnan, förbi söndagsmarknaden och fortet som tyvärr hade stängt. En öl vid strandpromenaden och sen går vi tillbaka genom gamla staden via Napoleons hus och den gamla kyrkan från 1500 talet, vidare ut till marknaden där Mandy vill ha lite möglig korv men jag stoppar henne från detta.

Ajaccio hamn

Tillbaka till husbilen tar vi sikte på Sagone för att sedan följa kusten via Cargese och vidare till Porto och sen till Calvi. Mycket namn på en gång…men idag kom vi bara just förbi Sagone innan vi beslöt att stanna vid en parkering vid stranden. Ut med stolar och bord, lite rött samt GT och sen fixar kocken en underbar kycklingmiddag. Solen går ner i havet vid halv 7-tiden och sen kryper vi in i husbilen för lite internet….men…inte var det nån mottagning här inte!! Massa Gb har jag men inte en enda kan jag använda. Så vi får roa oss ändå… lite dagbok innan det blir sängdags.

Sagone beach
Solnedgång Sagone beach

15/10

Vaknar till strålande sol och halsont. Har hoppat upp o ner hela natten, en storförkylning på gång. Efter en panodil och lite frukost så kör vi vidare mot Cargese och vidare utefter kusten till Piana. Vi lyckades hitta ett öppet turistkontor i Cargese där vi stannade till för en kort rast. Bra information och en bra karta över intressanta platser. På färden mot Piana är det en smal bergsväg, sprängd och grävd ut ur den röda klippformationen, något alla måste se.

Les Calanche de Piana

Smala vägar mot Piana

Vi ser en dåre i en liten bil som försöker sätta hastighetsrekord på vägen, undra hur länge han lever. Efter bergspassen kör vi vidare mot Calvi, en liten hamnstad med en marina som på sommaren är en mycket populär ankringsplats för diverse jetset. Vi såg dock ingenting när vi körde in mot centrum, så det får bli närmaste camping och eventuellt en promenad in imorgon. Vi letar runt lite efter campingar, det finns många men dom flesta är stängda så det får bli camping La Pinede (20€ med ACSI kortet). Det blir tidig säng för mig, jag är helkass, hostar och nyser som jämtgubben. Mandy kollar på BBC Lets Dance!! så hon är nöjd!

16/10

Korsika på väg mot L'il-Rousse
Korsika på väg mot L’il-Rousse

Det började småregna under natten, så det blir sovmorgon och det kan behövas eftersom jag nästan dog inatt, jag är såååå sjuk!!

Det fortsätter att dugga på fm så det blir en snabb dusch och sen vidare färd mot L’il-Rousse där vi efter lite snurrande hittade en parkering.

L'il-Rousse
L’il-Rousse
Gränd i L'il-Rousse
Gränd i L’il-Rousse

Det var en beskrivning i Lonely Planet boken att denna byn var såååå pitoresk med sina smala gator etc. Vi var nog på fel ställe då, inte mycket att se på men vi är kanske bortskämda…Efter en kopp kaffe i husbilen så bär det av mot Saint Florent där det skall finnas en öppen camping. Resan gick i vanlig ordning över några bergspass men utan utsikt. Det var en resa inuti regnmolnen och man såg inte mycket framför sig. Inte mycket trafik så det flöt på bra ändå. Framme vid 4-tiden, campingen var sådär men i ösregn är inget bra, lerig mark att parkera på, hoppas det inte blir några jordskred.

Middag i La Strada

Efter en god middag var jag redo för sängen. Mandy kollar……Lets Dance!!

17/10

Det har regnat av och till under natten och rapporten säger fortsatt regn under dagen…..vi får se vad vi hittar på. Känner mig bättre idag, kan tom tänka mig ett glas vin i eftermiddag!!

Typiskt vindistrikt på Korsika?
In i dimman i bergspassen mot Bastia
In i dimman i bergspassen mot Bastia, Korsika

Vi lämnar campingen och kör in till byn men eftersom det vräker ner regn igen så kör vi vidare upp genom bergen. Vi passerar en hel del vinprovningsbutiker på vägen upp från Saint Florent men vi ser inga riktiga vinodlingar trots att vi kör genom ett vindistrikt.

Mera vinodlingar på Korsika!!

Högre upp i bergen kör vi rakt in i dimman och ösregnet som håller på ända till toppen där det börjar blåsa mycket kraftigt, tur att man inte cyklar! Nerför igen, ut ur dimman och nu börjar vi se andra sidan av Korsika med staden Basti där vi planerar att övernatta. Inga campingar öppna här men vi hittar en plats att parkera strax bredvid en camping, alldeles nere vid beachen strax söder om Bastia. Det står flera husbilar här trots skylt med husbilsparkering förbjuden så vi blir här över natten. Det ser lite bättre ut på väderfronten och imorgon skall det bli solsken igen.

18/10

Solsken!! Idag promenerar vi in ca 3km till Bastia som blev en trevlig överraskning, en gammal stadskärna och ett citadell från medeltiden. Trots att många hus enligt svenska mått är rivningsfärdiga så bor det folk i dom och det har sin charm.

Renoveringsobjekt i Bastia
Bastia

En hel del hus har renoverats, men bara på framsidan!! Smala gator, mycket trappor och prång men plötsligt så ligger småbåtshamnen framför oss med mängder av barer och restauranger. I en affär hittar jag en Korsika whisky, endast 75€!! Jag köper ingen men vi kommer senare att passera en stad där destilleriet ligger så jag får se….Det blir ett fikastopp med kaffe o latte, besök på turistinfo för lite kartor etc. sen blir det hemgång.

Fika i Bastia

Vid 2-tiden kör vi vidare mot inlandet till Korsikas gamla huvudstad, Corti. Det blir en resa upp utefter en flodravin ca 50km innan vi är framme. Vi hade en campingplats inprogrammerad men den var naturligtvis stängd. Så, backa, vända och ut till nästa där vi ser en gubbe som säger (på nåt språk som bara Mandy talar) att det finns en camping ”la droit..a gauche??? etc…) och efter den instruktionen så är vi framme vid en alldeles strålande liten camping med ståtoaletter ( som vi trodde var ett dusch-hus) och sedermera hittade vi även duscharna i ett gammalt stall med en minitoalett utan ringar som var så låg att när man satt på huk nådde man den inte!!

Hursomhelst, det var centralt och en härlig utsikt mot det gamla slottet/fästningen, så vi stannar här en eller två nätter. Lite förfriskningar innan middagen och sen är det TV dags.

Utsikt från Campingen i Corti
Borgen i Corti

19/10

Idag är det åter strålande solsken. Det är också dags för campingduschen. Vi såg den igår, en dusch inbyggd i et skjul som en gång varit något annat. Men först ett besök på minitoan. Ingen ljusknapp men när man vrider om låset så tänds en lampa. Men så fort jag släpper vredet så slocknar den. OK av med brallorna i nästan mörker, håll på vredet och hitta rätt för att sätta sig ner, vredet med vänster hand, min egen toarulle med höger hand (finns ingen stans att ställa den, det är fuktigt överallt). Hålla i dom uppknäppta byxorna med knäna samtidigt som jag sakta hukar mig ner för att sitta på dom utplacerade pappersbitarna som ligger på porslinet eftersom det inte finns någon ring. Ljuset slocknar förstås eftersom det är för långt till vredet på dörren. OK, det får gå ändå trots nästan totalt mörker, tur att man skall duscha efteråt!! Tyvärr tappar jag rullen som sakta rullar bort från mig samtidigt som den blir pisseblöt.

Så, ut ur toan och till duschen! På med varmvattnet….väntar…..väntar….lite ljummet..väntar…det blir inte bättre, lite ljummet vatten får duga, måste tvätta bort skiten!!

Efter morgonsysslorna tar vi en promenad in till den gamla staden och upp mot befästningen, en härlig gammal stad med trappor och gränder som går upp mot några torg. Vid det första torget stannar vi till för en kaffe och Grappa. Tänk er en smal gata,ca 2m. På varsin sida om gatan är det en trottoar där barens stolar och bord är uppställda. Lokalbefolkningen inklusive hundar sitter uppradade mittemot varandra och pratat. Bilarna kör förbi och stannar, köer bildas, man kör vidare, ny bil stannar, han går ut till et bageri och köper bröd, mera köer bakom honom, inga problem allt flyter på. Vi bara sitter och gapar och tittar på detta. Mandy får en hundkompis. Tyvärr måste vi vandra vidare, grappan är slut.

Bar i Corti

Åsna med morot, husvägg i Corti

Upp mot den gamla fästningen och allra högst upp med en härlig utsikt över staden nedanför. Det visar sig att främlingslegionen hade denna borgen ända fram till 1978 innan den blev till ett museum.

Corti med Borgen

Vin o Öl på torg i Corti
Skotthål från befrielsekrig i Corti som var den gamla huvudstaden på Korsika

Efter besöket var det dags att traska tillbaka till husbilen via en brant trappa nerför klippans baksida och vidare via en vandringsled tillbaks till campingen. Lite vila innan kvällen när det är dags för restaurangbesök, tillbaka uppe i den gamla staden. Tyvärr var dom flesta stängda, man öppnade inte förrän vid 19-tiden och då är det nästan läggdags för oss. Vi hittade ett mindre ställe där det blev en snitsel Milanese och en halvliter husets ljumma vin, ingen höjdare men vi blev i alla fall mätta. Hem till husbilen, lite internet och sedan sängdags.

20/10

Idag går det bättre på toan, det lyser lite solljus in genom springor i huset så jag behöver inte ljuset. Jag blir dock tvungen att peta bort en snigel som är på väg upp i holken. Har också lärt mig tekniken att lägga toarullen i kalsongerna när jag sitter på mina pappersbitar. Jag träffar en ung tjej utanför duscharna, barfota, i någon slags morron mjukisdräkt som frågar mig om det inte finns något varmvatten i duscharna!! Jodå sa jag, om man väntar en halvtimma så….

Idag betalar vi för våra två nätter och kör vidare upp mot en vandringsled som vi blivit rekommenderade av personalen både på campingen och turistinformationen. Kör försiktigt bara sa dom, det är smala vägar. Så vi körde så sakteliga ca 5km innan vi kom till en vägskylt: max bredd på bilen 1,9m!! Så den resan sket sig, fick vända om tillbaka till Corti igen. Så vi fick ändra våra planer och köra vidare tvärsöver ön via Vivario och Bocognano. Emellan dessa två byarna fick vi se dom berömda svarta grisarna som äter sig feta på kastanjer och som sedan blir till skinka, en delikatess som man bara måste äta. Dock så luktade dom svinaktigt!!

Vandringsled utanför Corti

Vägen gick sedan vidare mot Ajaccio (staden vi kom till med färjan för en vecka sedan). Vi stannade dock inte där utan körde vidare söderut några mil till en camping (camping Sud) i Ruppione. Där lyckades vi hitta en delikatessaffär och köpte en flaska vin från Korsika a 11€ samt ett paket med blandade skinkbitar från den svarta grisen. Hem till husbilen, nu blir det fest!! Vinet smakade…lite sött men det berodde nog på grisköttet som smakade salt. Gick inte att äta. Så efter att smakat lite annat så började vinet att smaka hyfsat. Eller så var vi bara törstiga efter det salta köttet. Så, en rejäl fiskrätt på restaurang La Strada och kvällen var räddad. PS Mandy är förkyld!

Svart gris från Korsika som är uppfödd på kastanjer

21/10

Upp och duscha, bra med varmvatten men minimal duschkabin, jag blev ialla fall ren. Så nu är det dags att dra vidare söderut mot Bonafaccio. Men på väg dit skall vi söka efter tigerkorna, en speciell koras som ger ett fint kött. Det finns också en restaurang som servarar kötträtter från dessa kor. Så vi kollar naturligtvis på Campingen om han vet något om dessa tiger cows..men han hade ingen aaaning, trodde nog vi var tokiga. Men vi hade fått lite ledtrådar fån en turistbyrå i Bastia så vi tog vägen mot Filitosa vilket var området där man hade dessa kor. Mycket bergsvägar, upp o ner men tack o lov inte så mycket trafik. Vi hamnade så småningom i en liten by med en bar där vi stannade för en öl och Mandy frågade om man visste något om dessa kor. Jamen, alldeles om hörnet nerför backen så skulle dom finnas.

Tigerkor från Korsika

Och dom fanns!!! Tigerrandiga kor, visserligen väldigt svagt tecknade ränder men ändå….Mandys dag var nästan komplett. Det fattades bara en sak, restaurangen som serverade det delikata köttet! Vi hade fått koordinaterna till restaurangen, strax söder om byn Calzola. Väl framme vid byn skulle vi bara köra över en liten å och sen skall vi vara framme vid restaurangen. Ooops! Vägmärken med max 3,5 ton och längd på max 6m!! Shit! Det var därför min GPS ville köra 2 mils omväg för att komma dit. Så, Mandy ringde restaurangen och fick till svar…stängt för säsongen! Så tillbaka igen, ner till kusten och sen vidare mot Bonifacio där vi har en säker camping nära centrum. Vi skall ut och äta! Framme vid campingen, stängt!! Vi kör in i staden, inga parkeringar förstås men vi fick ett tips av ett par att använda en app som hette park4night och där hittade vi en härlig parkering ca 4km utanför staden men med utsikt över havet och solnedgången.

Utanför Bonifacio, nattparkering i stormen
Utanför Bonifacio, nattparkering i en gungande husbil

Det blev ännu en kväll hos restaurang La Strada, spaghetti/kyckling direkt från frysen!! Lite vin till detta och sen var solen borta. I morgon skall vi tillbaka till Bonafacio och se vad den har att visa upp!

22/10

Dåligt med nattsömnen, det blåste upp till storm. Våran granne med en lite större husbil än oss gav sig iväg vid 2-tiden på natten, fick väl nog av blåsten. På morgonen lugnade det ner sig och vädret var soligt men det var lite kyligt ute. Vi körde in och parkerade i Bonifacio och promenerade upp till borgen som uppenbarligen hade fungerat som försvarsanläggning ända till 1900-talet.

Bonifacio klippor

Mycket folk i rörelse för att se staden med ett spektakulärt hamninlopp bestående av kritvita sandstensklippor som stupade brant ner mot havet. Själva den gamla staden innanför befästningen var också mycket sevärd, gamla hus och små gränder fullt med barer och små affärer. Vi gick längst ut på udden och såg när en stor färja från Sardinien navigerade in i hamninloppet. Man kunde lätt se över till Sardinien som endast låg ca 15-20km bort.

Bonifacio inlopp och marina
Bonifacio klippstrand

Hamninlopp Bonifaccio

Lite kaffe o öl på en bar och sen var det tillbaks till husbilen för vidare färd mot Porto Veccio där det var en stor marina med glassiga båtar, engammal stadsdel uppe på en höjd med utsikt över marinan. Vi hittade en härlig plats, 5m från vattnet med utsikt mot hamnen där en Corsica färja kom och gick.

Corsica ferry på väg ut från Porto Veccio
Middag i Porte Veccio, Mandy strålar, ingen matlagning ikväll
Restaurang i Porte Veccio

På kvällen blev det middag ute uppe i den gamla stadsdelen. Fullmåne och utsikt mot marinan, nerförsbacke hela vägen till husbilen, livet leker!!

23/10

Morgonen startar med ett muller utanför bilen, jag drar upp gardinen och en stor Corsica färja ankommer till hamnen.

Corsica ferry på ingående i Porte Veccio

Lite frukost, tvagning under armarna och sen bär det iväg vidare norrut efter kusten till dagens höjdpunkt, ett besök hos ett Korsikanskt whisky destilleri!! Efter ca 50km körning började vi närma oss….sväng vänster….rakt fram och vi är framme.

Stängt för säsongen, ingen whisky idag

Men..det är stängt och öppnar först den 26 november!! OK, resan går vidare via ett strandbesök för lite mat och sen blir det kurs mot Bastia igen, till samma parkering som vi besökte för en vecka sen. Vi fick en bra plats med utsikt över stranden, La Strada restaurangen har öppnat så det kan inte bli bättre. I morgon börjar äventyret att köra norrut, på en väg som INTE rekommenderas för husbilar…säg inget till Mandy.

24/10

Härligt väder igen, lite frukost och internet sen beslutar vi oss för att åka tillbaka över bergen till Saint Florent igen och ta in på en camping där. Förra gången vi körde över detta bergspasset så var det dimmigt och ösregnade så vi såg ingenting. Det var en helt annan resa denna gången, härligt väder och strålande utsikt. Uppe på toppen så kunde man se båda sidorna på ön, enda stället man kan göra detta på.

Båda sidor av Korsika+Mandy
La Strada köket, cuisine La Strada, euoro certifierat.

På nervägen mot Saint Florent så stoppade vi i en by och investerade i lite lokalt vin samt även en flaska matsmältningsbrännvin, långt ord men det smakade gott, bara 45 procent!

Korsika byn Patrimonio
Mandy älskar Patrimonio!
Nya vänner

Framme i byn så tog vi in på en camping som vi besökte för en vecka sedan men då var det ösregn. Mycket bättre denna gången, solsken och en badstrand som närmaste granne. Vi tog en promenad in till byn, många restauranger och barer utefter marinan.

Saint Florent marina
Öl,vin o grappa i Saint Florent

Ett besök uppe på den gamla befästningen och sen tillbaka till centrum där vi tog en öl, en grappa samt två glas rött varav det ena smakade så vidrigt att Mandy fick det utbytt. Tillbaka till La Strada blev det som vanligt middag med vin samt kaffe med likör. Solen går ner i vattnet medan Mandy frossar i Lets Dance.

25/10

Idag är det dags för sista delen på resan, den som skall ta oss på kustvägen runt Korsikas norra udde, ett ”finger” som är ca 5 mil långt och kanske 2 mil brett. Beroende på vem man frågar om ur vägen är för husbil så blir svaret allt från undvik till det är OK. Vägen slingrar sig utefter kusten hela vägen runt och det ligger små byar ihop klämda på dom branta bergssluttningarna. När vi startar resan får vi en liten chock eftersom vi passerar en skylt där det står ”ferme” vilket innebär stängd!! Vi vänder och läser skylten (Mandy) och som tur är står det att den pga vägarbete är stängd bara på natten mellan 21 o 07. Så vi kör vidare och resan går långsamt på serpentinvägen men man har en underbar utsikt över bergen, byarna och havet.

Vägen krökar på Korsika

Efter nästan varje krök ser man nya vyer, bästa på hela resan. Vi stannar till i en liten by som hetter Nonza där det fanns en gammal ihopklämd stadsdel under ett torn som står högst upp.

Nonza

Nedanför ligger en sandstrand på flera km och man kan se några människor som rör sig som myror där nere. Det blir kaffe amerikano på det lokala fiket där gubbarna sitter och dricker öl med grappa och löser världens problem.

Kaffe i Nonza

Vidare på resan lämnar vi den ”breda” vägen för en avstickare till byn Centuri (hamnen). Nervägen var brant och smal, tur att vi inte fick så många möten.

Centuri hamn

Väl nere blev vi glatt överraskade, en liten fiskehamn med både fiskebåtar och fritidsbåtar omgärdade av pittoreska hus med restauranger och barer. En hel del folk strosade omkring där nere.

Kaffe på ett litet kaffe alldeles vid hamnen under några skuggande träd, kunde inte bli bättre!! Tillbaka till bilen tog vi en annan väg upp, den var begränsad till bilar med 20 ton så det skulle väl gå bra. Den vägen var dock värre än nervägen, smal med hårnålskurvor. Fick möte på en bygata på vägen upp och gubben tittade på mig och skakade på huvudet. Förstod sedan varför då vägen gick emellan två hus och det var ca 5cm luft på varje sida av backspeglarna. Efter det var det en hårnålssväng ut på den ”stora” vägen där jag måste backa för att komma runt.

Motljus och Mandy, uppe på toppen

Men nu är vi på väg igen, över bergen där det högst upp finns en rastplats där man kan se båda sidorna av ön. Nerför mot byn Macinaggio där vi stannar för natten på en parkering vid marinan, hoppas inte polisen tar oss. Lite svensk TV och en Neflixfilm blir det efter middagen på restaurang La Strada.

26/10

En lugn natt och återigen strålande väder på morgonen. Idag kör vi vidare utefter kusten mot Bastia. Det blir en del stopp i småbyarna utefter kusten. Vi planerar att stanna några mil innan Bastia på en öppen camping i byn Sisco. Väl framme vid campingen som låg efter en smal väg där jag fick backa för en grinig gubbe så vände vi om igen. Den var liten, trång och sluttande överallt, mera avsedd för tält kan jag tro. Så ut på stora vägen och efter en fika på ett lokalt kafé så körde vi vidare mot Bastia och våran parkering där vi stått 2ggr tidigare. Ut med solstolarna på stranden och bara relaxa.

Strandhugg i Bastia
Bastia Mandy

På eftermiddagen blir det en lång promenad fram o tillbaka till staden för en kopp java. Middag som vanligt hos La Strada och sen blir det Internet och TV.

27/10

Idag skall vi dra vidare till Italien och Savona med Corsica ferry men det blir en sen resa, båten lämnar Bastia kl 21.00 och är inte framme i Savona förrän kl 07.00 på morgonen.