2016 jan. Frankrike-Toulon;Oradour-sur-Glane, Belgien,Holland,Tyskland

20/1

Startar resan i strålande sol, kör från Bonaire ner till färjeterminalen i Port Alcudia där vi kör ombord på Balearica färjan som avgår kl 14.00 till Barcelona. Det tar ca 5,5 timmar, en tråkig resa. Framme i Barcelona så kör vi direkt till ställplatsen som ligger nästan mitt i staden. En ”säker” parkering med vakt, duschar o toaletter samt TV-rum med micro etc. Vi skall starta härifrån i morgon bitti med riktning Touluse i Frankrike.

Ställplats Barcelona

21/1

4 grader på morgonen. Efter frukosten blir det programmering av GPSer, båda två skall ställas in på väg till Toulouse i Frankrike och vägen går via Pyreneerna (nära Andorra) och vidare in i Frankrike.

Pyreneerna

Resan går i strålande sol hela vägen. Uppe i bergspassen blir det -grader och man kan se lite snö utefter vägen. Som högst är vi uppe på 1400m där vi kör igenom en tunnel som går rätt in i Frankrike. Vi är framme vid campingen vid fyra tiden och då blir det middag och lite rött. Planering inför morgondagen gör att vi måste köpa internetbiljett för det facila priset av 4€ för 60minuter, det gäller att planera fort!! Vi skall först till en orange butik och fylla på vårat eget internetkort och sedan kör vi till airbus fabriken, enligt telefon med dom så skall det vara öppet! Lite TV blir det efter den stora disken sen är det nästan läggdags.

22/1

6 grader idag! Fortfarande solsken men det skall bli mulet och regn. Campingen El Rupe var OK, bra duschar etc. Vi lämnar campingen vid 10-tiden för att åka till en Orange affär där vi skall handla surftid när vi är i Frankrike. 10€ för 1GB under 14 dagar är helt OK. Vi testar att det funkar så allt är frid o fröjd och betydligt billigare än 4€ för en timma på campingen. Efter en kopp kopp ”cafe cream” så kör vi vidare till Airbusmuseet som är det enda vi kan besöka idag. Vi fick se airbus”guppien”, en jätte som användes som transportplan för nybyggda airbus delar som skall flygas till Toulous fabriken för sammansättning. Vi fick även gå ombord på ett Concorde och kolla på all utrustning som var installerad i den. Helt otroligt att man kunde flyga i 2mach med detta planet som tog 100 passagerare! Halva planet var fullt med elektronikskåp och kabelmattor med tusentals kablar. För varje flygning tankade man 90ton bränsle (till New York). Men så kraschade man till sist fast det sas det inget om på museet. Efter museet var det dags för vidare resa mot Limoge och därefter till Oradour-sur-Glane som även kallas för den brända staden, ett historiskt monument från kriget där SS brände hela staden inklusive alla som bodde i den. Man byggde sedemera upp en ny by vid sidan av den gamla som fortfarande står orörd med brända hus och bilar. Vi får dock stoppa på halva vägen i en liten by som heter Turenne. Där finns en ställplats, 800 invånare och ett slott på en klippa som vi hoppas kunna gå upp till imorgon bara det förbannade regnet slutar!! Dalen där byn ligger saknar allt, vi hittade 6 kanaler på TV men ingen hade täckning. Det fanns ingen täckning för internet. Telefonen hade en ynka liten streck så det är bara att gå direkt till sängen och fortsätta att läsa om Pensionärsligan!

23/1

God morgon i dimman! Man ser inte ett skvatt mer än dimma när vi vaknar kl 9 på morgonen. Det har dock slutat att regna så vi måste gå ut och kolla närmare på byn. Väl ute lättar dimman något så vi ser ända upp till det medeltida slottet.

Vi går hela vägen upp genom byns smala gränder, alla husen ser ut att vara minst 500 år.

Turenne officersbostad

Uppe vid slottet ser vi skyltar med hur vacker utsikten är över dalen men det hjälper inte idag när vi bara ser dimma! Vi träffar ett annat par som också stod på ställplatsen och dom var också ute och fotograferade dimma. Efter rundvandring i byn och en cafe cream hos en sur gubbe så satte vi kurs mot en världsberömd grotta som hade en grottmålning som var ca 10000år gammal. Tyvärr så var det stängt i Januari men det kunde vara kul att se platsen eftersom det var i närheten av Turenne och nästan på vägen mot Limoge. Jag programmerade in byns namn och iväg vi for. Efter ca 30km så var det dags att svänga in på sista vägen mot byn. Ooops!! Det var en liten väg. Husbilen fick precis plats och backigt var det. In i skogen, uppför en kulle, runt en ladugård och vidare förbi några åkrar. Där stod jaktlaget med orange jackor och 5 hundar och tittade på min husbil som definitivt inte kunde komma förbi deras bilar. Vi (läs Mandy) lyckades konversera med en av jägarna och frågade efter vägen till grottan och med ett bistert leende sa han att no, no, fel väg! Så vi fick knö oss förbi, kört vidare till en korsning och vända bilen så vi kunde knö oss förbi jägarna igen (merde!) sa dom och sen tillbaka på skogsvägen. Vi gav upp försöket att åka till grottorna och tog ut en rutt mot Limoge istället. Efter lite kringkörning kom vi ut på motorvägen och var framme vid en berömd porslinsfabrik, numera ett museum, som Mandy bara måste besöka. Kul att se på ugnen och all utrustning som behövdes för att göra porslin och bränna den. Efter besök i deras affär med koll på priserna gick vi snabbt ut därifrån. Så snabbt iväg till nästa mål i Limoge som var järnvägsstationen som var en underbart vacker skapelse.

Centralen i Limoge

Hmmmm! Nu har jag i alla fall sett den. Ingen mat har vi haft tid att äta på hela dagen så nu sätter vi fart mot nattstället i Oradour-sur-Glane, den brända staden. Vi hittar en bra ställplats alldeles nära centrum där vi också fann ställets lokala pub. En god middag bestående av anka med pepparsås och pommes frittes satt gott tillsammans med en flaska Bordaux. Sen var det läggdags, ute tempen var nu bara 2grader så full fart på kaminen.

24/1

Vi väcks på morgonen av kyrkklockor. Vi är parkerade inte långt från kyrkan i byn och det är ju söndag idag. Strålande sol ute och efter en kopp kaffe så går vi för att besöka den gamla nerbrända Oradour-sur-Glane. Det finns en ingång vid norra ändan av byn. Det verkar ha varit en ganska stor by, det var slutstationen för en spårvagn som gick från Limoge till Oradour-sur-Glane. Spåren och luftledningarna fanns fortfarande kvar på huvudgatan som kantades av stora nerbrända stenhus. Inne i ruinerna kunde man se köksredskap, symaskiner, sängramar etc. I vissa hus stod det bilar. Det fanns en bilverkstad med emaljerade färgglada skyltar med reklam för olja. På vissa hus stod det skyltar som talade om att här dog en grupp män. Vid kyrkan i byn stod en skylt att här dog hundratals kvinnor och barn. Dom blev innestängda, skjutna och innebrända. En kvinna lyckades komma undan ur kyrkan. Totalt dog över 600 män, kvinnor och barn som hämnd för att motståndsrörelsen hade sprängt en järnväg. Inne i kyrkan stod fortfarande en barnvagn kvar.

Postkontor Oradour
Dumpningsplats av kroppar i brunn
Spårvagn i Oradour

Vi var båda ganska tagna av detta när vi gick tillbaka genom byn till den nya Oradour-sur-Glane som byggdes upp strax efter kriget. Efter en fika så var det dags att resa vidare mot nästa stopp som blev en parkeringsplats i Beaugency. Nästa etapp blir upp mot Paris.

25/1

Parkeringsplatsen börjar fyllas på, dags att backa ut innan vi blir instängda! Kl 8.30 ger vi oss iväg. Vägen går först till en Orangebutik, våran egen internetleverantör i Frankrike. Vi lyckades hitta affären men det var värre med parkeringen. Alla och jag menar Alla parkeringsplatserna hade bommar som inte släppte in bilar högre än 2m!!! Efter tre varv runt en jätteparkering varav ett varv var delvis mot enkelriktat (fick se många leende fransmän köra emot mig) hittade jag bakom en tvättanläggning några platser att parkera på. Vi fick igång vårat internet efter att ha laddat det så nu är vi på banan igen. Kaffe och croissant hos Carrefore och sen iväg mot en ställplats vid Paris Disney land.

Disneyland parkering

Vi kommer dit vid ett tiden och efter att parkerat bilen så tar vi tåget till Paris centrum och vidare Metron till Montmartre för att äta löksoppa!! Detta har Mandy längtat efter sen vi var här få 8 år sen!! Vi lyckades hitta samma ställe uppe vid målartorget och vi beställde varsin tallrik löksoppa. Fantastisk god!!

Löksoppa

Jag känner mig som en riktig fransman, bara mustaschen och baskern som fattas!! Efteråt gick vi ner mot Metron och åkte till Place Concord (på svenska Concordplatsen!!). Vi gick uppför Champes Elysee?? och besteg sedan 284 trappsteg upp på toppen av Triumfbågen. Strålande utsikt över Paris, just när solen går ner.

Paris

Efter detta återstår bara att ta tåget till Disneyland och hitta tillbaks till husbilen. Efter natta macka och lite rött så blir det läggdags.

26/1

Uppe med tuppen, kl 08.00 går vi till duschen. Gratis förstås ingår i p-avgiften på 20€. Vi måste vara iväg senast kl 10:00 för att slippa ny avgift. Men det var OK, idag går resan mot Dunkirk men först måste Mandy köpa sockor hos Decathlon. Så vi körde via Amiens så sockorna blev ganska dyra!! Vädret är kalas, på betalvägen mot Calais så rastar vi och har det gott i solen. På vidare resan så börjar dimman komma och sen förstås regnet. Vi kortar resplanen något och beslutar att stoppa vid en ställplats i hamnen vid Gravelines, ca 1mil norr om Calais. Så fort vi stannat så låser Mandy dörrarna och sätter på larmet så inga immigranter kan smyga ombord! En god middag och sedan planering för nästa dags tur in mot Belgien. Mandy har också pratat med sin väninna i Dunkirk där vi får frukost/lunch kl 12:00. Strålande, det blir alltid en massa champagne så det gäller att parkera husbilen på ett övernattningsställe först!

27/2

En sån härlig natt vi hade i Gravelines! Det började regna och blåsa nåt fruktansvärt. Kl 22 flyttade jag husbilen till sidan av en mur och det blev lite tystare men det kändes ändå som om nån stod utanför och ruskade i bilen. När jag la mig så såg jag att kylskåpet hade slocknat, vinden hade förmodligen blåst ut gaslågan. Trodde jag. Kl 2 på natten så hade varken jag eller Mandy somnat och dessutom hade det blivit kallt inne. Felkod på värmesystemet, gasen var slut!! Det ösregnade, så jag startade bilen och vi beslöt oss för att söka upp en lugnare plats. Vi körde mot en ställplats i Dunkirk och det visade sig vara ett bra val. Den låg lite skyddad så det var mycket lugnare där. Så efter parkering var det bara att gå ut och lasta ut cyklar mm så att jag kunde dra ut gasflaskorna och skifta till en ny. Kl 03:30 var allt klart, värmen kom tillbaka och vi kunde gå och lägga oss igen. Varför tar alltid gasen slut på natten?? På morgonen regnade det fortfarande men blåsten hade mojnat betydligt. Jag hör en motorsåg dra igång utanför. 10m från husbilen har ett träd blåst ner och ett gäng är där för att ta bort det, tur man inte var ivägen! Vi flyttar husbilen vid 11-tiden och parkerar utanför Mandys väninna. Mycket god mat. Mycket trevligt samtal, jag förstår ingenting. Efter lunchen så kör vi vidare till Brugge där vi hittar en camping, 25€ inkl. el och WiFi, som hittat. En flaska rött och sen blir det till att montera antennen för att kolla lite på dom Belgiska nyheterna.

28/2

Det blir sovmorgon, dusch och planering för hemfärd. Biljetter med Stena Line från Kiel på Söndag kväll är inhandlade på nätet, bra erbjudande 1300 för bil o hytt. Vi kommer iväg vid 12-tiden och dagens mål är utefter vägen upp till den stora vallen Afsluitsdijk som dom kallar det. Vädret är blåsigt men soligt. Först åker vi in till Brugge och parkerar bilen vid en hyfsat central ställplats. Vi hade en härlig dag inne i staden, fika på det soliga torget och efter lite rundvandring och besök i rådhustornet (ca 300 trappsteg upp) så blev det en pastamiddag på torget. Vi kom tillbaka till husbilen vid 5-tiden då det var dags att starta dagens etapp. Vi till en ställplats precis norr om Rotterdamm, Oosthavenkade. Den låg precis vid en järnvägskorsning och alldeles bredvid en sluss. Jag visste inte att det kunde komma så många tåg under en natt!

29/1

Uppe med tåget kl 8.00 på morgonen. Ingen mat, inget kaffe, vi startar direkt mot dammen. Vädret är mulet men det skulle bli lite halvklart vid 12-tiden då jag räknar med att vi skall vara framme. Vi stannar och fikar efter nån timma sen är det full fart igen. Väl framme vid Afsluitsdijk mitt emellan fastlanden så finns en rastplats med fikamöjligheter. Det har aldrig varit så bra sikt här någon gång, detta är tredje besöket. Nån sol ser vi dock inte och det blåser halv storm Utsiktstornet är stängt pga blåsten. Efter fotografering tar vi en hamburgare i cafeet innan vi kör vidare mot Tyskland. Vi siktar mot en ställplats i Bremen och är där vid 5-tiden på kvällen. Mycket husbilar här, vi får information om att det startar en karneval här på Lördag så vi betalar för två nätter och planerar att åka direkt härifrån till Kiel på söndag morgon. Vi går ner en sväng till den gamla stadskärnan och besöker Rathauskeller restaurangen. Mycket god mat, mätta o nöjda promenerar vi tillbaka till La Strada för en god natts sömn utan tågvisslor.

30/1

En strålande morgon!! Regnet vräker ner och det blåser halv storm, ett underbart väder för att titta på en sambakarneval. Vi kollar på YR vad vädret blir under resten av dagen och framåt 5-tiden skall det sluta regna. Vi väntar i husbilen till kl ett då vi tar regnkläder och paraply och promenerar in till staden. Vi kan höra trummorna från karnevalen och när vi kommer dit är det fortfarande några grupper kvar som dansar sig fram i regnet. Lite fel årstid för en karneval men är man tysk och har bestämt något så….. Det är trots allt ganska kul att se på dom utklädda grupperna och även bland publiken finns det folk som klätt ut sig och dansar med.

samba i Bremen

Alla utom barnen går omkring med en ölflaska i handen. Jag o Mandy har en flaska rött….i magen. Efter nån timma så går vi tillbaka mot torget i centrum för att fotografera Roland och sen blir det dags för en Wienerschnitzel på en restaurang vid floden.

Roland i Bremen

Efter ännu en flaska rött ser det mycket ljusare ut, även på himlen. Vi försöker att hitta den gamla stadskärnan, Även kallad ”snoor” eller nåt sånt och efter ett besök på turistinfo så lyckas vi hitta dit. Det är fortfarande lite ljus kvar och himlen har nu blivit blå igen. YR hade rätt som vanligt. Den gamla stadsdelen är mycket pittoresk, hus från 1600talet, mycket välbevarade. Ett stopp på en bar där Mandy häver en öl och jag smuttar på en liten whisky. Sen är det dags att leta upp husbilen igen. Det är dubbelt så långt att gå tillbaka. Halvvägs ser vi en grupp ungdomar som står samlade runt en blinkande skrinda med discomusik samt en liten bar där dom drack drinkar. Detta mitt på vägen i kolmörkret. Vi blir erbjudna en drink men, nä tack, det får nog vara. La Strada väntar på campingen, det är dags för sängen, imorgon skall vi iväg tidigt till Kiel och Citti-markt för att bunkra.

31/1

Uppe med tuppen, kl 08.00 väcker jag Mandy med kaffe och mjölk. Efter morgonbestyren så är det dags att köra upp till Kiel. Det är uppehåll och strålande väder ända upp till lite norr om Hamburg när det börjar regna som tidvis övergår i snöblandat regn. Vi är framme vid Kiel Citti-markt strax efter 12. Det är gott om parkeringsplatser utanför affären…..något känns fel. Tja, det är söndag och man har stängt!! Jag frågar en tjomme som står på parkeringen om det finns någon annan affär öppen men nej, han kollar i sin mobil, även andra affärer har stängt. OK, det är bara att bita i det sura äpplet. Vi kör ändå runt i centrum för att se om någon affär är öppen. Vi hittar en Aldi stormarknad och den är också stängd. Jag passar på att tanka fullt (0,90 cent/liter) så där tjänar jag lite pengar!! Så nu är det bara att vänta tills kl 5 då vi kan checka in på färjan.