2013nov, Spanien runt-bil stulen i Barcelona!

Europaresa-Spanien Portugal 2013

Onsd 6/11

Våran resa startar i år på Mallorca,närmare bestämt Alcudia som vi lämnar på morgonen för att ta färjan i Palma till Barcelona.

Palma Katedral

En lååång o låååångtråkig resa på 7,5 timmar.

På väg mot Barcelona

Väl framme i Barcelona hade jag sett en parkering(ställplats) som låg i hamnen alldeles intill där färjan hade sin plats. Vi kom fram till en stor parkering med bom, en vakt kom ut med en liten lapp där det stod två olika koordinater. Han förklarade för Mandy att detta inte var parkering för husbil, det var ytterligare några km norrut utefter hamnen. Jag knappade in hans koordinater och så körde vi efter Zenec GPS-en. Efter några km och efter att ha gjort en U-sväng så var vi framme. Enligt GPS-en alltså. Ingen parkering, ingen ställplats och inte heller någon plats att stanna så jag fick fortsätta att köra in mot Barcelona centrum. Lyckligtvis så kan jag vägen till färjornas kajplats och där finns också möjlighet att stanna till så jag kunde programmera in plan B i Zenec GPS-en efter att ha kollat med TomTom GPS-en. Det skulle finnas en stor parkering för bussar och husbilar en bit in i Barcelona till en park där man hade vissa av OS grenarna. Nu var det förstås rusningstrafik och jag och bussen som nödvändigt skulle passera mig på insidan i bussfilen fick inte plats riktigt. Som tur var så var min backspegel lite under hans så det gick ju bra ända tills vi skulle ut i samma rondell där störst går först så jag fick tränga ut en personbil när han trängde ut mig. Runt kom vi, uppför några backar och in i en park med lättklädda….sen såg jag parkeringen. 30€ för en natt i en park i Barcelona med damsällskap, inte så tokigt eller?

Torsd 7/11

Upp och gjorde vad en man skall göra på morgonen, sen gick vi ner till Placa Espania.

Barcelona view
Vy över Placa Espania

Där tog vi Metron in till Placa Catalonia (där la Rambla slutar eller börjar).  Vi hade köpt en endagarsbilljett på metron för 7€, det var väl använda pengar. Efter frukost på placa C så tog vi en buss till Sagrada familia, den eviga byggarbetsplatsen. Vi hade tänkt att gå in men när vi såg kön….det var bara att ge upp. Så otroligt många turister fortfarande i november månad. Vi tog en sväng runt bygget, tog dom sedvanliga fotografierna och därefter tog vi en metro till Gaudis park en bit inåt Barcelona. Den ligger ganska högt upp så det var många rull(trappor) och backar att gå upp i innan vi nådde toppen.

Gaudi´s Guell Park

En härlig utsikt hade man över hela Barcelona. Vi skulle gå igenom parken neråt staden men man hade spärrat av den centrala delen för att man måste ha biljett för att gå den vägen. Det var så smart ordnat att biljett skulle man köpa längst ner och sedan skulle man gå upp igen. När vi kom ner och skulle köpa biljett så fick man inte gå in förrän nästa insläpp om ca en halvtimma. Så det blev inget biljettköp utan vi tog bussen tillbaka till Ramblan igen för en öl och en brödbit. Sen gick vi ner till hamnen för ytterligare en fika i solen tillsammans med mängder av turister och barcelonabor.

Nästa grej man måste göra i Barcelona är att köpa en dammsugare. Så vi tog metron igen upp till ett stort varuhus ( Corte Ingles) för att kolla på dammsugare till husbilen. Vi hittade en electrolux som numera är laddad och klar att användas av städpersonalen. När vi äntligen kom tillbaka till husbilen var den 6 på kvällen och det var hög tid att resa vidare nordväst ut med riktning mot Rioja distriktet och dess huvudstad som heter Logrono. Vi kom nästan upp till Zaragosa där vi hittade en plats att parkera på. Innan dess hade vi blivit stoppade av Guardia Civil 3 (tre)ggr när vi irrade runt och letade efter en nattplats. Varje gång vevade jag ner rutan och sa hej, och varje gång vinkade dom åt mig att köra vidare.

Fred 8/11

Vaknade mycket tidigt för vi måste iväg från parkeringen innan den blev full med bilar annars hade jag nog inte kunnat trassla mig ut från den. Så redan kl 7 startade vi resan på fastande mage för att komma ut på motorvägen upp mot Zaragossa och vidare mot Logrono. Vi stannade utanför Zaragossa för att fixa frukost (jag stannade, Mandy fixade). Sen bar det av igen och vid ett-tiden var vi uppe på campingen i Logrono. Det första vi gjorde var att gå till Mercadona och köpa tonic. Det andra vi gjorde var att tillbaka i husbilen för en GT, ( klockan var ju faktiskt över tolv både i Spanien, Sverige och Skottland). Det tredje vi gjorde var att gå ut och duscha. Sen blev det lite dagbok innan vi tar och gör det vi är här för, en riktig Tapasrundtur, det är nämligen en av Logronos specialiteter, att servera tapas från mängder av tapasbarer i gamla staden.

Tapasbar
Tapas och vin i Logrono

Tyvärr så stämde inte deras tid med våran, när vi startade vår tur så var klockan 5 och vi var hungriga. Men då fanns inte en kotte ute på stan, barerna var stängda och när vi frågade när folklivet startade så var det inte förrän kl 9 och då var det natten för oss. Så, vi fick gå hem till husbilen igen där det blev hemlagat med vin. Sen gick tillbaka till Tapas barerna och då var det full rulle.

Tapasgata
Ströget i Logrono

Mängder med folk ute och fredagsminglade samt otroligt många olika barer öppna. Kul att se men efter ett glas och några tapas så var det dags för nattning.

Lörd 9/11

Uppe med solen, kl 8 var det dags att börja dagen. Det blev en lätt frukost, en kopp kaffe, och sedan var det dags att tömma toa och tank innan vi ställde GPS-en på Potes, alldeles vid gränsen av Picos de Europa. Det blev en härlig resa via Burgos och sedan vidare upp genom bergen ända upp till 1300m där det var 7grader varmt innan nedstigningen till Potes som låg på endast 200 m höjd.

Mandy bland lokalbefolkning
Festival i Potes

Väl framme så blev vi glatt överraskade, det var nämligen en ”orujosfestival”, en speciell spritsortsort som man tillverkade i Asturia. Vi fick en parkering inte långt från festivaltältet, kostade bara 10€ för natten. I tältet kunde man köpa kuponger, 3st för 1€ och för varje kupong fick man 3cl sprit. Mycket populär fest, det var knökat i tältet och hela den gamla staden hade barer öppna med dricka och tapas till bra priser.

Många glas blir det i en äggkartong

Vi hann med en hel del provningar innan vi gick hem till vårat exklusiva boende ute på bondens äng. När vi kom var den ganska tom men nu var den full med parkerade bilar. När klockan närmade sig 12 (24) så började folk komma tillbaka till bilarna. DÅ började festen. Ett helvetiskt spelande utanför bilen….dunk…dunk…dunk…etc. Så det är bara att gilla läget. Sitter fortfarande uppe kl 02.00 och väntar på tystnaden.

Sönd 10/11

Klockan 03.00 är det fortfarande fullt party utanför.

Klockan 06.00 …..musik, dunk dunk, tuuuutande bilar..

Klockan 07.30 går vi upp, jag tittar ut och säger godmorgon till bilgrannen, en ligger inne i bilen, en står utanför med fyllehes röst. Dom flinar glatt och säger nåt på spanska. Sen lugnar det ner sig lite granna, solen går upp över bergen vid 9-tiden och mer folk börjar komma ut ur sina parkerade bilar.

Det är dags för oss att gå ner till turistinfo. Efter lite nyttig info och fika så skall vi köra vidare upp till Fuenta Dé och en linbana för att komma upp till en av topparna i Picos. Utfarten från ängen är lite trixig, en kort nedförsbacke innan vägen. Väl ute på vägen ser jag något som hänger bakom oss på vägen. När jag stannar ser jag att mitt högra broms och blinkerpaket har slitits loss från karossen på grund av att överhänget bakom bilen har skrapat i marken så att plasten fastnat. Som tur var så gick det att silvertejpa fast paketet igen och allt funkade. Hmmmm….dyr parkering!

Nyreparerad bil

Väl uppe vid linbanan började Mandy trilskas, vet inte om jag vågar åka upp där….men jag fick in henne i linbanan och hon blundar hela vägen upp i stället för att beundra utsikten som hon betalat 16€ för. Men det var OK när vi var uppe på toppen,härligt väder och strålande vyer. Jag ser några örnar (OBS inte dom där vita) som seglar runt ovanför dalen. På nervägen tittar Mandy och på det viset har hon bara förlorat 8€.

Utsikt från Fuenta Dé

Vi drar vidare till ett ställe som heter Arenas de Cabrales, på en gratisparkering där man inte fick stå med husbil. Bra plats och bra mat på en närliggande restaurant. Natten gick bra, ingen som körde bort oss.

Månd 11/11

Vi tog bilen upp till ett ställe som heter Puente de Poncebos där vi tog en ”spårvagn” som gick i en tunnel ca 2km upp till en höjd av ca 2000m där vi kom till byn Bulnes som hade 6 hus och lika många barer.

Bulnes med bar

Ett ställe där mängder av vandringsleder startade ut över Picos bergen. Vi gick upp en liten bit till en mirador, utsiktspunkt och sedan gick vi nerför ravinen tillbaka till husbilen, en vandring som tog 2 timmar. Vi hade strålande väder hela dagen. Nästa ställplats blev Cangas, en riktig ställplats med möjlighet att tömma tank och toa. Vi valde Cangas för att vi ville handla eftersom det var söndag igår. Men, i Cangas så har man söndagsöppet i alla affärer så istället har man stängt på måndag, vår vanliga otur.

12/11

Tisdag

Startade med besök i turistinformationen i Cangas. Hon tipsade om en tur upp till två sjöar vid Lagos de Covadonga, ca 20km bort högt upp i bergen. Vädret såg hyfsat ut på hennes webb TV och rapporten sa sol frampå eftermiddagen. Det var en lång och smal väg, uppåt med skarpa svängar, jag fick mala på tvåan i ca 10km. Som tur var så var det ingen större trafik idag så det blev inte så många möten. Uppe på platån där sjöarna låg var det hyfsad sikt men så snart vi parkerat och startat vår rundtur kom molnen in och sikten blev kanske 50m. Vi valde en markerad rutt som skulle ta ca 1timma men efter ca 45minuter så hade vi fortfarande inte kommit till den andra sjön som låg häruppe.

In i dimman
Var är jag?

Jag tittade på karta när det klarnade lite och då såg vi sjön men vi var på fel sida om den! Så vi hade nånstans valt fel rutt och var nu på väg till ett helt annat område. Så vi tog en genväg ner till sjön och efter att ha hamnat på en väg genom en nerlagd gruva så kom vi fram till en rastplats där vi trodde vi varit förut. Vi såg en skylt med beskrivning till en utsiktspunkt som vi besökt så vi gick den vägen när jag tog fram min bärbara GPS och markerade var vi parkerat bilen. Det visade sig att vi gick åt helt fel håll så det var bara att vända i dimman och ”följ markerad rutt” som den säger.
Äntligen vid bilen blev det färd tillbaka mot Cangas och det kommunala sportcentrat där vi fick duscha för 1€, härligt, den första på tre dar. Vi övernattade på samma ställe som igår. Efter en god middag gick vi ut och gjorde stan, handlade lite och gick på en lokal bar där jag tog en kaffe och en Orujo (speciellt brännvin, samma som på den stora festen häromdan). Imorgon skall vi fara vidare till Santander vid kusten.

13/11 Onsdag

Startar dagen med den sedvanliga promenaden till den centrala busshållplatsen där man har ställplatsens bekvämlighetsinrättning!

Efter frukost drar vi vidare i regnet(första på hela veckan) mot kusten. Vi kör mot ett ställe som heter Llanes där vi stoppade för en liten promenad samt en kopp kaffe. I Llanes hade man byggt upp enorma vågbrytare utav gigantiska cementblock som var målade i olika färger.

Llanes vågbrytare

Efter lite snurr med bilen för att komma ut så körde vi vidare mot St Vicente de la Barquera som hade en härlig strandpromenad med parkering även för husbilar! Vilket är ovanligt vid kusten.

Många ställen har begränsat parkeringen till bilar under 1,8ton vilket vi upplevde i Santander där vi planerat att övernatta. Den GPS ställplats som vi letade efter var numera begränsad till detta. Så vi fick vackert köra mot nästa ställplats lite närmare centrum. Även här fick vi tji, det var nämligen ett underjordiskt garage. Så vi tog oss upp till motorvägen igen och körde ner till Laredo där det bara fanns parkering efter gatorna. Så, upp till motorvägen igen för att leta efter en parkering. Efter några mil såg jag en skylt med bensin, mat, parkering och utsikt. Perfekt, jag svänger av och kommer till en korsning utan skyltar. Höger eller vänster? Jag kör höger som leder rakt uppåt i en serpentinväg. Kolsvart, inga ljus nånstans så jag måste försöka vända. Hittar ett ställe att backa in på och köra ner igen. Denna gången hittar vi en skylt där det står Santander, som vi redan har varit på så det är till att vända igen. Upp för serpentinvägen när Mandy skriker fel väg, skylten pekar ditåt! Vänder på samma ställe som tidigare, nu med sällskap av en skällande hund och nytända ljus i trädgården. Kör ner till Mandys nyupptäckta skylt och den pekar uppåt samma serpentinväg jag kom ifrån. Vända igen och nu fortsätter jag uppåt. Efter backen ser vi ner mot motorvägen där vi med GPS hjälp lyckas trassla oss ut på vägen igen, i riktning mot Bilbao. Nästan framme där fann vi en gigantisk parkering där vi ställde oss efter en skrotfärdig husvagn. Dags för GT och middag, lite läsning och sedan godnatt.

14/11 Torsd

På morgonen ser man allting lite klarare. När vi tittar ut är vi omgivna av övergivna lastbilar, husvagnar, cirkusvagnar med tillhörande dragbil, släpvagnar av olika storlekar. Mellan två skrotfärdiga husvagnar står det en liten röd bil parkerad där en svarthårig kvinna just skall köra iväg. Hon har förmodligen haft nattpasset bland parkeringens långtradarchaufförer.

Alla dessa skrotbilar har förmodligen stoppats eller fått stopp och sedan övergivits här. Cafeet som jag besökte var helt OK, man hade välstädade toaletter!

Vi körde vidare mot Haro, efter lite felkörning i Bilbao. GPS Zenec ville ha upp mig på en motorväg som man höll på att riva, så jag fick köra på vägskyltar tills vi kom på spår igen.

Vädret är OK idag och vi anländer till Haro camping vid två tiden. På kvällen är det dags för middag på fina restauranten så vi måste duscha igen. Tyvärr så var stora salen där vi ätit tidigare upptagen så vi fick sitta i en annan mindre lokal. Det var OK, maten var görgo och som efterätt så kom kyparen in med ett paket till mig som Mandy hade varit där med tidigare när hon var ute och handlade, big surprice!

Det var en flaska blågin med tillhörande ginpinne och ginglas, spansk modell. Vi gick sen till lokala baren och tog en cortado med orujo och bevittnade hur en bartender bokstavligt talat slängde ut en annan lite äldre bartender i köket, fan vet vad dom bråkade om men det var högljutt. Vi kom isäng vid 11-tiden, lagom till det började regna, det fortsatte sedan hela natten.

15/11

Skurarna fortsätter även idag. Vi kollar på väderkartan och det verkar regna både i norra spanien, norra italien samt södra frankrike. Det ser inte så bra ut så vi kör förmodligen söderut imorgon. Idag har vi (Mandy) stortvätt, jag arbetar hårt med att strecka i badrummet. Efter stortvätten så kör vi ut en sväng till två favoriter, Dinastia Vivanco samt Faustino.

Dinastia Vivanco

Vi har försökt att komma in tll Faustino två gånger tidigare men inte lyckats. Idag hade man öppet så vi gick en tur i affären och köpte några fina flaskor. På tillbakavägen till campingen så stannar vi vid ett köpcenter för att handla lite mat. Det visade sig att dom hade exakt samma vinflaskor från Faustinos lagershop, men dom var 1€ billigare!

Faustino

Tillbaka vid campingen ösregnar det, vi kollar igen på väderkartor och TV vädret för Spanien, man visar massor med bilder från snö i alla nordliga provinserna på ca 900m höjd. Andorra är uteslutet så istället planerar vi att resa mot sydväst, med första stopp i Salamanca, en stad hyfsat nära Portugals östra gräns.

Salamanca torg

18/11

Uppehåll och 6 grader! Morgonen startar med en 5-2 dag, en nästan kall dusch samt kaffe med mjök. Övriga morgon bestyr i en husbil innan avfärd, tömma toa, tömma gråvattnet och kolla färskvattentanken. Allt OK, nästa stopp blir förmodligen inne i Portugal. Först måsta jag dock byta gasolflaskan innan vi lämnar Spanien. Vi stannar vid en Repsol mack som har mina flaskor och frågar om han har min modell. Svaret blev att dom tillverkas inte längre så han vill att vi skall ta en annan större flaska. Hur som helst, när vi står och diskuterar får vi kontakt med en annan kille inne på macken och han säger att man har denna typen på en annan Repsolmack på andra sidan Salamanca. Vi åker dit och dom hade våran flaska där! Så, ta aldrig ett spanskt nej för ett nej.

Vår fortsatta resa mot Portugal gick via ett fikastopp i Ciudad Rodrigo, en charmig stad med mycket sol.

Fikastopp i Portugal
Torget i Ciudad Rodrigo (Spanien)

Vi var framme lokal tid kl 17. svensk tid kl 18, man ligger med samma tid som i England här i Portugal. Campingen är kanon, stora öppna ytor, hoppas vi får mycket sol imorgon. Just nu är det 14grader och halvklart. Efter maten (sallad) skall vi gå på lokala puben och ta ett glas och tänka på mörkret i Sverige!

19/11

Uppe tidigt och startar med en promenad utefter sandstranden, härliga vyer över atlanten, några små fiskebåtar som kränger våldsamt i vågorna. Solen är också uppe och det är ca 14grader.

Strandpromenad i Figuera de Foz

Tillbaka till husbilen planerar vi rutten till Sintras alldeles norr om Lissabon. Det är en stad med mycket gamla historiska byggnader. Det blir motorvägskörning dit även om det kostar ca 15kr/mil att köra på dem. Småvägarna runt om är så dåliga och hastighetsbegränsade att det tar ca dubbla tiden att åka till Sintra, 4tim istället för 2. Motorvägen är också mer eller mindre tom, någon enstaka lastbil samt några personbilar, många sträckor är man nästan ensam på vägen. Vid Sintra stannar vi vid en stor parkering där Mandy frågar några busschaufförer hur det är att parkera högre upp vid den historiska staden och uppe vid den gamla borgen. Det verkar OK att köra upp till den själva byn. Vi parkerar vid byn och jag kan bara föreställa mig hur det ser ut här om sommaren med den tiodubbla trafiken. Från byn tog vi bussen upp till borgen, Mandy tyckte att vi skulle köra husbilen upp men jag är glad att jag inte gjorde det. Serpentinvägen upp hade så snäva svängar att bussen vid ett tillfälle fick backa för att komma runt en krök. Väl uppe så sig vi 2 husbilar!! (Mandy fick vatten på sin kvarn!!). Vi besökte endast den Mooriska fästningen, det var ytterligare klättring uppför branta stentrappor innan man kom upp till översta tornet. Mandy var försvunnen när jag vände mig om. Jag tog några bilder, man hade utsikt över ett vidsträckt område på flera mil (tror jag). Ingen Mandy kom upp så jag går nerför trapporna igen. Ca halvvägs ner ser jag Mandy komma klättrandes sakta sakta på händer och fötter. Hon vågar inte stå upp eftersom hon har sån svindel.

Svindel

Vi går neråt, jag gick före så då var det OK. Nere på borggården ville hon gå upp i några andra torn men eftersom jag hade fått kramp i låren!! efter min bestigning så fick hon försöka själv. Denna gången kom hon upp (och ner) igen. Dags att ta bussen tillbaka till byn och sedan åka vidare till våran camping i Cascais, strax utanför Lissabon. På kvällen blev det lite TV. Sverige fick stryk mot Ronaldo! Godnatt.

20/11

Solsken in genom framrutan, efter frukost går vi ut en sväng.

Hundar i Cascais

Vi startar vår resa vidare söderut via Lissabon. Första stoppet gör vi när vi ser en IKEA skylt strax innan Lissabon. Efter lite krångel med felkörningar så hittar vi dit, men innan vi kommer fram ser Mandy en större sportaffär som vi går in till och kompletterar med några T-shirts och Mandy köper en mysdress. Sen blev det IKEA där vi tänkte ta en dagens men vi hittade inget som passade min svenska mage så vi kollade efter smör i butiken men det fanns inget!

Ut på motorvägen igen, lite krångel, många rondeller, broar, svängar fram o tillbaka innan vi kom ut på den stora bron över sundet i Lissabon. Jesus stod fortfarande kvar med sina utsträckta armar och höll ett vakande öga över trafiken, det behövdes där. Lite längre från Lissabon försvann all trafik, det blev kusligt tomt på den trefiliga motorvägen. Vi mötte 42 personbilar och en lastbil på 5minuter, ca 8 bilar i minuten en bit utanför Portugals största stad. Efter ca 15mil svänger vi av motorvägen för att gena på småvägarna ner till Sagres. Gena gjorde vi och sena blev vi. Traktorer, Lastbilar samt rödljus som stannar all trafik som kör fortare än hastigheten så detta blev en riktig senväg. Vi kom fram när det var mörkt men lyckades hitta en bra plats att stå på. Gratis WIFi på den lokala baren som var stängd så vi fick stå utanför och surfa. Godnatt!

21/11

Cyklade in till Sagres efter morgonbestyren. Jag lyckades sabba en toalett, tryckte på spolknappen som lossnade tillsammans med hela locket på vattencisternen. Knappen hamnade i toan…….

Fyrtorn i Sagres
Cabo san Vicente fyren

Vi fikade i Sagres, inte mycket att titta på där så vi cyklade hem och bestämde oss för att åka vidare dels till europas sydvästligaste udde (fyren på Cabo san Vicente) samt till Faro, en gammal stad med ringmur. Vi hade lokaliserat en ställplats alldeles i centrum vid järnvägsstationen men när vi kom dit så var parkeringen knökfull. Eftersom det var på eftermiddagen så åkte vi till Lidl ock handlade och efter någon timma så hade det blivit en del lediga platser på parkeringen så jag kunde knö mig in. Efter en stund så blev det en plats ledig där det var extra bredd och längd så jag flyttade mig dit. Kanon bra plats, nu kan vi göra stan. Vi gick runt lite och tittade på julskyltningen sen blev det kaffe och konjak på en bar innan det var läggdags.

Faro julskyltning

22/11

Det regnar av och till hela natten, på morgonen duggar det lite lätt. Vi letar reda på turistinfo för att få karta och lite övrig information. En del av dessa som sitter i informationscentra borde söka annat jobb. Detta var en sån. Inga speciella tips, läs på baksidan av kartan!

OK, eftersom det fortfarande duggar så gick vi och fikade, sen gick vi en kort sväng innanför den muromgärdade gamla staden sen tillbaka till bilen. Vi beslöt att åka vidare eftersom regnet verkade öka. Denna gången undvek vi betalmotorvägarna och tog dom mindre lokalvägarna. Vi har inte planerat att köra så långt idag, ca 75km in på spanska sidan till Isla Cristina. Två GPSer var igång, Zenec skulla ta ca 2tim 20min för denna sträckan, Garmin hade bara 1,5tim för samma sträcka. Så det blev till att lyssna till Garmin när inte GPSerna var överens. Väl inne i Spanien hade det slutat regna och vädret blev bättre. Vi tog en cykeltur när vi kom fram till campingen. Alla fiskebåtarna kom in nu vid 4-a tiden och vi lyckades hitta till deras lokala fiskeaktion.

Fiskauktion i Isla Christina
Fiskauktion i Isla Cristina

Kul att kolla alla orginal och aktiviteten kring båtarna. Tillbaka till campingen var det dags för att provsmaka det portugisiska vinet som vi köpt i bag in box, 5 liter för endast 5,7€!! Ja,ja, det skall väl gå åt. Imorgon får det dock bli ett finare spanskt eftersom det är Mandys födelsedag.

23/11

Morgon med Champagne! Pepparkaka och kaffe, allt serverat av författaren på Mandys 64-årsdag. Sedan blev det riktig frukost, allt serverat och lagat av 64-a åringen.

Mandy frukost

Vädret är katastrof, ösregn på natten och duggregn på morgonen. Vi planerar att cykla ut på stan och leta rätt på en restaurang som vi kan gå ut och äta på till kvällen. Eftersom det regnar så promenerar vi, först upp till turistinformationen för att få lite tips. Hon kan tyvärr inte säga några restauranger som serverar hyfsat kött, får inte lov att rekommendera någon. Så vi går runt ock kollar lite, vi fick ett tips på campingen men den restaurangen var stängd. Vi fikar på ett cafe och Mandy hör med personalen om han vet något ställe. Jo, det finns en bra restaurang några gator upp. När vi kommer dit är det…..stängt i November, öppnar den 30.

Mandy 64 restaurang
Mandy 64, utanför restaurangen i Isla Cristina

Så det får bli Lidl (affären) och restaurang Campervan TEC istället.

Mandy fixar lite i köket medans jag går ut till micron och lager en perfekt bakpotatis, 13min och 14sek tog det. Efter middagen blir det till att diska medan Mandy stannar i husbilen och kokar kaffe. Vi planerar lite för morgondagen, förmodligen blir det vidare resa till Sevilla.

Nu är det dags för sängen.

24/11

Vaknar till klart väder och ca 10grader. Solen har just gått upp. Vi börjar göra oss i ordning för att resa vidare till Sevilla via Huelva som skall ha en pir konstruerad av en lärjunge till Eifel (han med tornet i Paris). Ett måste att besöka när man är i dom här trakterna. Vi kommer också att passera Lepe, berömd för att ha dom mest enkelspåriga invånarna i Spanien! (enligt min privata spansktalande ciceron)

Campingen i Isla Christina har WiFi som är gratis och kass, duscharna är kass, så små att det inte går att ha några kläder därinne, Toaletterna är kass, papperet hänger utanför så man får ha lååånga armar. Däremot så har man en biltvätt (högtryck) som jag skall använda innan vi åker. Efter att ha tvättat bilen så ger vi oss iväg, Huelva ligger bara 4 mil härifrån. Lite problem att hitta parkering men efter lite rundkörning så hittar vi både piren och bra parkering.

Eifels järnvägspir i Huelva

Piren är ett mästerverk av nitar,vinkeljärn och I-balkar i två våningar med tre järnvägsspår på varje våning. Vi promenerar ut på den, härligt väder idag när solen skiner. Sen är det dags att besöka McDonalds för lite WiFi. Som funkar! Tillbaka till bilen kör vi vidare till Sevilla som skall ha en ställplats och en camping ganska nära centrum. Vi kör först till ställplatsen som är en illegal parkering med en luffare i gul väst som vill dirigera oss till en ledig plats på den öde parkeringen. Vi beslöt oss för att fortsätta till campingen istället. Enligt GPS koordinaterna från en databas på nätet så skulle den ligga inne bland några smågator. Hmmmm. Vi körde dit men när vi skulle svänga in på en liten gata så valde jag att fortsätta rakt fram. Det stod några lokala poliser som Mandy kollade med och mycket riktigt, ingen camping. Däremot visste dom var det fanns en bra parkering för oss, fortsätt rakt fram, sväng höger och ut på stora vägen så skulle den ligga strax till vänster. Jajamensan, rakt fram blev smalare och smalare, svänga höger gick inte, gatan var avstängd. Vi passerar en skylt med motorfordon förbjuden utom Taxibilar. Det vara bara att fortsätta och till slut kom vi ut på den större leden efter att ha sett många småleende människor. Vi hittar dock ingen parkering, jo förresten två stycken som har en maxhöjd på 2,5m. Vid den ena av dessa fick jag vända och köra tillbaka mot trafiken, mera småleende människor! Över en bro där jag såg en stor parkering med en husbil och massa parkerade bilar. Jag körde in och genast kom en hjälpsam herre i kostym fram och guidade mig till en stor plats invid floden som jag kunde stå på. 1€ skulle han ha, han fick 3. Men sen börjar eländet, en zigenarmamma kom fram med ett leende och säger att hon bor under ett träd med sina barn. Vi ser att massa släktingar till henne stryker omkring så det ser ut att bli en lugn natt här ?? Mandy vägrar stanna så vi beslutar oss för att lämna sällskapet, ge upp jakten på parkering i Seville och fortsätta mot Marbella istället. Vi körde in i en by 10 mil från Sevilla Där vi hittade en parkering på en lugn sidogata i byn. Sovdags!

25/11

Morgonen börjar tidigt här på den lugna gatan. Stora traktorer, lastbilar och övrig trafik passerar ca 50cm från mitt sovrum från kl 5 på morgonen. Kl 7 går vi upp, efter en kopp kaffe ger vi oss iväg, innan solen har vaknat. Vi skall först till fågelsjö som ligger strax intill motorvägen till Malaga.

Morgonstund

Det är frost i gräset när vi kommer fram till sjön. Vi ser ett antal rosa flamingos, tyvärr är dom på andra sidan sjön så de syns inte så väl. Solen har just gått upp och sjön ligger spegelblank. Vi promenerar runt lite innan vi går tillbaks till bilen för att fortsätta mot Antequera, staden med alla kyrkorna och en medeltida fästning som byggdes av Morerna. Vi lyckades hitta en parkering inte så långt från centrum och turistinformationen. Uppe vid borgen hade vi en underbar stund i solen med en cafe con leche.

Antequera fika
På torget högst upp i Antequera

Utsikten över alla dom vitmålade husen i staden var härlig, men allting är OK när solen skiner! Vi promenerar via en rutt som går förbi ett antal minnesmärken, kyrkor och några gamla ruiner från romartiden.

Antequera utsikt

Tillbaka till bilen kör vi vidare en bergsväg ca 20km upp till ett 1600m högt berg. Däruppe var det ett naturskyddsområde med en speciell bergart som eroderat på ett fantastiskt sätt.

sittande hund
Sittande hund

Det fanns även vargar enligt uppsatta skyltar. Mandy såg en uppe på en klippa. Den hade krokiga horn 🙂 .

Mandy och vargen

Efter en timmas promenad på en stenig stig så var vi tillbaka i bilen och startade sista etappen mot Malaga och…..IKEA för middag! Vägen dit är otroligt smal och krokig. Nerför berget ligger jag på ettan och motorbromsar genom serpentinkurvorna. Tack och lov mötte vi bara en lastbil på dom 40km som vägen var innan vi kom ut på motorvägen.

Det verkar som om det svenska smöret har stannat i Småland. Inte heller på IKEA i Malaga har man något smör till mig. Nästa stopp blir nu campingen i Fuengirola där vi skall överraska Walter o Anita. Efter ca 25min är vi framme, vi får platsen näst intill deras. När Mandy knackar på deras tält hörs ett skrik från Anita. OK, hon visste att vi skulle komma men inte när. Så det blev lite vin hos dom innan läggdags.

Det är otroligt mycket skandinaver här på campingen, det märks vid toacentralerna där man snackar både finska och svenska. Campingen är i princip full, mellan 3-400 platser.

Fuengirola camp

26/11

Idag cyklar vi in till Fuengirola centrum. Stranden är 8km lång så staden är ganska långsträckt, inklämd mellan bergen, motorvägen och stranden. Vädret är strålande, sol och ca 20 grader.

Fika på stranden i Fuengirola

Det blev en fika i solen på en beach bar innan vi hittade till turistinfo. Staden i sig har väl inte så mycket att kolla på men vi planerar att åka till Malaga (tåg) och Marbella (buss). Tillbaka till campingen tar jag fram solstolarna och drar ut markisen för första gången under resan. En GT efter detta arbetet medan jag skickar Mandy till tvättstugan. På kvällen äter vi middag tillsammans med Anita o Walter. Grillade räkor och kalkonbröst, kanongott! Tyvärr får vi rapporter om att det kanske blir regn inatt och/eller imorgon. Efter några flaskor vin spelar det inte så stor roll längre! Läggdags vid tio tiden.

28/11

Verkar bli mulet idag, risk för regn enligt TV. Vi har beslutat att göra Malaga idag, sist vi var härnere med husbilen så körde vi in med den till Malaga, men hittade ingen bra parkering så vi fick inte se staden riktigt. Idag skall vi ta tåget från Fuengirola till centrum av Malaga. Vi promenerar till stationen,det tar ca 1/2 timma. Efter ca 45min tågresa är vi framme, vi går ner till gamla staden på 5minuter. Vi följer en rutt som tar oss in i gamla smala gränder med massa barer och affärer. Vi kommer fram till en romersk amfiteater och en gammal befästning som ligger uppefter berget. Högst uppe har man en härlig utsikt över hamnen, tjurfäktningsarenan och dom omkringliggande bergen. Vi har fortfarande tur med vädret, det är mycket blåsigt men inget regn ännu. Tillbaka nere bland gränderna stannar vi vid några olika barer och tar ett glas vin och lite tapas, Det sista stället var sevärt, El PIMPI som fått sitt namn efter alla guider som kom dit med turister.

Vi tog ett glas vin och en tallrik med tunna skivor av den speciella skinkan som finns i Spanien.

Pimpim skinka

T.o.m.jag tyckte skinkan var god! Vi fortsatte att strosa runt lite, Mandy hade kläm på en affär som hon måste till. Med hjälp av min Garmin hittade vi den och Mandy blev några € fattigare! Sen skulle vi till en annan affär, El Corte Ingles, för att kolla om vi kunde byta min nyinköpta dammsugare (från Barcelona) som inte ville ladda batterierna. Vi hittade den och dom lovade att om vi tog med den imorgon så skulle dom fixa det. Tåget hem var nästa punkt på programmet så vid sextiden var vi hemma igen. En bra dag, Malaga var en positiv överraskning, där kan man spendera mer tid! På kvällen var vi hos Anita o Walter och gjorde slut på lite mer av deras vin.

29/11

Vi beslutar oss för att resa vidare idag, delvis för att vi vill passa på och byta dammsugare men också för att det är dags att styra kosan mot Sverige igen. Vi säger adjö till AoW och vid tolvtiden checkar vi ut efter att ha tillbringat en halvtimma i baren och surfat lite, läst mail och så. Det är strålande väder idag. Först vill Mandy ta en tur till Marbella och ett köpcenter där dom har en Mark o Spencer affär. Hon köper alla sina kalsonger hos M&S så detta är ett måste när man är nära dom. Tyvärr så hittade hon inget så det var en ogjord resa. Inte riktigt förstås, jag köpte en spann till min disk samt en pall så Mandy kan gå in i husbilen lättare. Jag fyllde också på lite kemvätska i toan som luktade lite. Dags att dra iväg, ut i första rondellen när det brakar till inne på toan. Jag kör in till en parkering och så kollar Mandy toan. Den är blåprickig hela toan samt en blå flod rinner på golvet. Det är kemvätskan som någon glömt på tvättstället där den sen daskade i duschgolvet så det stänkte av den. Det tog en halvtimme att torka men duschen luktar gott, änna som pisserännan på Landvetter. Så, två timmar senare stannar jag utanför El Corte Ingles och Mandy springer in och får bytt dammsugaren. Det gick bra och ytterligare två timmar senare checkar vi in på våran favoritcamping som vi nu är på för tredje gången, Don Cactus i Mortril.

Don Cactus camp

Den ligger alldeles vid stranden, och vi får hoppas det blir lika bra väder imorgon. Men idag återstår en sak att göra, ladda den nya dammsugaren, den skall laddas 4 timmar innan användning. Jag pluggar in och inte fan laddas den. En röd lysdiod blinkar till sen är det dött. Jag byter kontakt, lika dött som med den gamla dammsugaren. Samma uttag använder vi till vattenkokaren och den funkar bra. Jag mäter spänningen i uttagen, den visar på 310V !! OK, jag går ut till campingens tvättstuga och kollar spänningen där. 320V. OK, då är det väl fel på min mätare eftersom allt annat funkar i husbilen. Men fortfarande ingen laddning till den ¤E==(-la dammsugaren!!

Dags att sova på saken. Godnatt.

30/11

Solen skiner idag också, vi bestämmer oss för att ta en tur med cyklarna till närmaste by några km bort.

Stötta

Vi cyklar till det lutande tornet och sen ytterligare någon km efter stranden när vi kommer fram till en mindre by med en massa båtar uppdragna på stranden samt några fortfarande ute i vattnet, alldeles nedanför en klippa som stupar rätt ner i havet.

fika i Calahonda

Vi tar en kopp kaffe i ett strandkafé. Alldeles intill ligger några hus och ett hotell och inklämt mellan dem ett litet hus ”se Vende” (till salu). Vi måste bara kolla vad det kostar så Mandy går fram till en gammal gubbe, säkert 70 år, som påtar i trädgården och han erbjuder sig att visa huset, priset är ”bara” 360000€. 60 år gammalt, orginalskick med färgglada kaklade golv, 3 sovrum, kök, badrum med rosa toalett och tvättställ, separat gäst toa etc. Uppe på taket en stor uteplats samt mitt i huset en öppen patio (liten öppen plats med trappa upp till takterassen). En fantastisk vy över stranden, klippan och havet med alla båtarna, jag måste bara ha det! Fattas bara några €,hmmmm…

Calahonda

Vi cyklar tillbaka till husbilen, äter en god middag och sover på saken. Kl 7 på kvällen är vi inbjudna till campingens bar, fri drink och gratis WiFi så vi måste vara utvilade!

PS. Efter middagen drack vi kaffe och åt en underbar äppelpaj, hemlagad av Anita i Fuengirola!

!/12

Nu lackar det mot hjul, vi skall ut och åka husbil igen. Så vi kör vidare norrut, upp mot en ställplats i Santapola. På väg dit passerar vi Elxe och se, vad skådar mitt öga om inte en Corte Ingles affär med bra parkering utanför. Vi tar dammsugaren och går in, förklarar för en expedit vårat problem med laddningen. Han testar den, den ser inte ut att ladda. Han jämför med en annan han har på hyllan och se, den får ett antal blinkande dioder när den laddar. OK, det är alltså fel på våran Dammsugare. Igen. Tyvärr kan vi inte få någon ny av honom, han har bara 14V modellen och min var på 18V. Så han rekommenderar oss att åka in till Alicante för att få bytt den. Vi stannar över på ställplatsen i Santapola, 8€ för en natt inklusive WiFi, helt OK. Vi har sällskap med ca 10 andra husbilar varav en svensk.

2/12

Morgonen startar bra, får vänta lite på Mandy för hon har myyyyycket mail och Whatsup att skriva. . Första stoppet måste bli på Corte Ingles som sålde dammsugaren till mig. Först till Alicante som har en jättestor affär. Med GPS hjälp kom vi till rätt gata och passerade Corte Ingles. 3 ggr!! inte fan hittade vi någon parkering för en husbil. Så vi beslutar att köra till Pensicola, en liten by med en bra camping som vi också varit på tidigare. Vi åker inte in till Corte Ingles i Valencia, Mandy säger att den staden är ännu hopplösare än Alicante att få parkering i. Så det blir i stort sett raka spåret mot Pensicola där vi checkar in vid femtiden. Vi har nu ca 25 mil kvar till Barcelona där vi måste hitta ett ställe att stå över natten eftersom det är sista chansen att byta dammsugaren. Mandy lagar middag och jag tittar på. Sen går vi ut och diskar.

4/12

Igår intog vi Barcelona igen, enkom för att byta dammsugaren på Corte Ingles. Det är ju inte lätt att parkera i Barcelona så vi körde till den gamla olympia anläggningen, just där linbanan slutar högst upp på berget med Barcelona rakt nedanför. Därifrån är det ungefär 2-3km till affären. Jag lyckades hitta en parkering precis mittemot  en stor byggnad allra högst upp. Det stod mängder med bilar utefter  gatan men när det finns en ledig plats stor nog för en husbil så börjar man ju undra… Jag gick ut och kollade skyltar, t.o.m fotograferade skyltar som visar på stoppförbud efter min parkering så jag är OK. Jag programmerar positionen på min promenadGPS så vi skall hitta tillbaka. Vi tar våran dammsugare och beger oss till Corte Ingles. Efter lite tester och diskussion så får vi byta den mot en ny, den tredje i ordningen. Vi testar även på plats att den laddar och att lysdioderna visar på det. Jag försöker även att få kompensation för allt strul vi haft, men nada, inte ens avdelningschefen som kommer ut går med på nånting sånt. OK. vi tar vår tredje nya dammsugare och tar en buss tillbaka till Husbilen. Någon som åkt buss i Barcelona? Alla kör som BILTJUVAR!! Lägg märke till det, BILTJUVAR!! Eftersom bussen kör så rasande fort uppför vägen till våran parkerade husbil så missar vi att gå av vid den närmaste hållplatsen. Som tur är så stannar den strax efteråt vid ändhållplatsen, så det är bara att promenera tillbaka igen. När vi närmar oss toppen (jag har koll på läget med GPSens hjälp) så har dom flesta parkerade pilarna åkt så gatan ser nästan tom ut. Klockan är nu sex på kvällen så det börjar bli mörkt. Vi fortsätter dom sista metrarna och…..kommer fram till var bilen är….var… parkerad. INGEN HUSBIL!!!! BILTJUV eller?? Jag kollar positionen, allt är OK, jag känner igen ett märke på trottoaren där vi stod. BILEN ÄR BORTA!!

Ingen husbil

Tur att jag har min Spanska tolk med mig. Hon ringer 112 och förklarar situationen och frågar om möjligen GRUA kan ha bogserat bort bilen för en ev. felparkering. Polisen kollar med registret men ingen bil har bogserats bort samt att det är OK att parkera där. Så vi får ta en taxi och åka ner till närmaste polisstation med våran dammsugare som enda bagage. Det tar ca tre timmar att anmäla och skriva upp dom flesta grejor som fanns med bilen, Dator, kamera, cyklar, kläder, TV,……ett helt bohag. Eftersom jag har alla uppgifter om bankkoder samt att bankdosor också är försvunna tillsammans med mitt pass  så börjar jag ringa runt till banker för att stoppa konton. Magnus får åka hem till mig och hämta uppgifter om bilen och övriga bankkonton som jag inte har i huvudet. Det börjar bli stressigt nu……Polisen frågar igen om vi inte har parkerat på något annat ställe. NejNejNej, den stod där. När vi är klara där så hjälper poliserna oss att ta fram ett hotell så vi kan sova över. Jag har fortfarande dammsugaren med mig. Väl framme vid hotellet börjar vi kolla flyg hem. Mandy måste till Mallis, all hennes medicin försvann. Jag måste till ambassaden imorgon för att ordna ett provisoriskt pass så jag kan köpa flygbiljett.Det blir inte mycket sömn den natten, jag har fortfarande inte kunnat spärra två bankkonton.

5/12

På morgonen (idag) så knallar vi till ambassaden, där man ger mig ett intyg och en papperskopia på passet så jag kan komma ut ur landet. Vi tar bussen direkt ut till flygplatsen, det går ett Norwegian flyg kl 12.30 till Köpenhamn. kl 11.45 står jag med telefonen i handen och pratar med Norwegians försäljningskontor i Norge, damen i checkindisken trummar otåligt med fingrarna medans jag med hjälp av ett icke spärrat Volvokort kunde betala för flygbiljetten och muntligen få en kod som gjorde att jag kunde checka in. Så jag fick rusa upp till säkerhetskontrollen, säga kiss and hug till Mandy vars plan inte gick förrän vid femtiden. Framme i Köpenhamn så gick jag ner till tåget, det gick ett till Göteborg kl 15.45, perfekt tajmat. Så nu sitter jag här i min kalla lägenhet och skriver på min gamla dator. Jag sitter och tittar på dammsugaren……..det enda som finns kvar av husbilen!

Dammsugare

Tack för det Corte Ingles!

I morgon börjar jobbet med att återta alla kort och bankkonton.

Vi hade ialla fall en händelserik resa!