2008nov,genom Frankrike, Spanien-Barcelona-östkusten-Cordoba-Sevilla-Cadiz-Barcelona-Mallis

Spanienresa 2008-11-02 till Jan -09

2/11
Startar i Stocken kl 06.00, -1C och vädret blev sedemera strålande solsken hela vägen till Tyskland där jag övernattade på en rastplats i Buchholz ca 15mil söder om Hamburg.

Göteborgs hamnutlopp

Körde sammanlagt 72 mil samt färja från Gbg till Fredrikshamn.

3/11
Iväg på morgonen vid 9-tiden efter frukost tillagad av mig, filmjölk och mussli och efter det smörgås och en kopp kaffe. Vädret var bra, solsken mest hela dagen på den vidare färden mot Frankrike. Jag stannade vid Becker husbilar där jag köpte min för att köpa nya positionsljus. I Sverige var priset på Kama 1200kr st och här kostade dom 200kr st. Jag köpte även kompletterande nippel till den Spanska gasflaskan. Stoppade för tankning i Hochenheim. Fortsatte mot Mulhouse i Frankrike. Precis innan gränsen blev Ellen (min Garmin GPS) sur på mig och stoppade med frusen skärm! Detta såg jag inte, så när Ellinor (bilens GPS) sa att jag skulle svänga vänster så litade jag på Ellen eftersom hon inte sa något och fortsatte rakt fram. En minut senare såg jag att inga siffror på Ellens skärm rörde sig och jag förstod då att hon var ”död”. Ellinor fick då uppdraget att lotsa mig vidare till Besancon ca 10 mil sydväst om Mulhous i Frankrike där jag övernattar på en Air(stor parkering). Jag kan tillägga att tidigare på dagen hade Ellinor sagt sväng vänster när jag skulle till höger och det kostade mig 20minuter i en omväg som Ellen fick guida mig igenom.
Jag körde sammanlagt 87 mil.

Rast vila på väg mot Frankrike

4/11 2008
Startar 9.40 från Besancon. Beslutade för att programmera icke betalvägar och köra så vidare mot Spanien. Ellen valde bäst väg, väg nr M83 mot Lyon medan Ellinor skulle lotsa mig väster om betalvägen mot Dijon till så jag beslutade att stänga av Ellinor. När jag väl var inne på M83 och hade kört några mil så startade jag Ellinor igen och då hade hon surnat till riktigt ordentligt. GPSen tvärdog och jag fick resetta henne och sätta i discen så hon kunde göra en omstart. Det gick inte så nu har jag bara en fungerande GPS och en radio med tom skärm utan GPS etc!! Stannade för lunch strax innan Lyon, det blev ett kokt ägg och två mackor med kaffe samt ett glas vatten.Nästa stopp blev några mil efter St Etienne.
Stannade för kvällen på en Air vid motorvägen A75_E11, strax norr om Millau. Lagade en underbar middag, Ravioli knödlar som fanns i en plastpåse.
Körde 53mil

5/11
Startar efter 3 (tre) toabesök!! Klockan blev 09.30 innan jag kom iväg. Ut på motorvägen som förväntades vara ej betalväg men efter ca 2mil så var det en betalstation och jag torskade på 5€, dyra två mil!!

Bro vid Millau
Millau bron, ett av världens underverk!

Därefter var det motorväg ytterligare 10mil som var gratis, jag fattar ingenting. Körde med motorbroms i säkert 2 mil totalt, mycket nerför från ca 800m höjd ner till ca 100m. Efter ca 10mil på spansk betalväg så valde jag att köra dom sista 10 milen på vanlig väg, trodde jag! Efter ca 2mils kringlande körning så visade Ellen på en väg som ledde in på en betalväg igen! Förmodligen en nyligen ditsatt betalstation för den var inte helt klar ännu. Efter endast 1 mil på denna väg så upphörde betalmotorvägen igen och det kostade ca 2€. Sedan full rulle mot Barcelona och Villanova camping som var dagens mål. 16€ ytterligare i vägtull innan jag kom fram. Villanova camping såg verkligen bra och välordnad ut, nu skulle jag verkligen ta en välbehövlig dusch efter tre dagar utan!! Tja, varmt vatten och snygga duschar var det ju men det luktade avloppsvatten därinne. Dessutom gick det inte att tvåla in sig, det var ungefär som i Thailand då vi duschade i enbart saltvatten. Vattnet smakade också salt även här. Jag gick till receptionen och klagade och sa att jag skulle åka nästa dag(hade tänkt stanna i tre dagar) pga att duschen och vattnet var helt kass. Så nu sitter jag här ock äter än en gång en förträfflig hemlagad middag, köttbullesmörgås från mamma SCAN och ett glas rött.
Idag har jag kört 49mil.

6/11

Uppe med tuppen, har ätit frukost kl8.30 så nu skall jag ut o promenera i det vackra vädret!!
Startade ca 10.30 till Barcelona flygplats för att hämta Mandy. Hon anländer i tid, ovanligt!
Vi startar bilresan mot Taragona för att hitta en lämplig camping. Under resan stannar vi för att handla mat, Mandy gillade inte vad jag hade i kylen. Ellen skötte sig inte riktigt bra, ledde mig in på betalväg när hon var programmerad på icke betalväg. Vädret är emellertid strålande, solsken ock ca 18 grader. Vi övernattar på La Llosa, hyfsad camping med bra dusch. Mandy lagar mat!! Det blev mamma SCAN samt en sallad och potatissallad från Hemköp.

7/11
Vi gick upp vid ½ 9-tiden och efter frukost så körde vi vidare mot floden Ebros delta där vi fick en timma i solen tillsammans med mygg och flugor. Efter en springlunch på stranden (för att komma undan flugorna) så tog vi ut en GPS-kurs mot campingen village platja vid L`Ametlla de Mar. Mycket välordnad och ren camping, ca 300m från en liten strand. Vi var ute och promenerade en stund på eftermiddagen innan middagen som lagas av min favoritkock Mandy!!

Flugstranden vid Ebros delta

8/11
Idag har vi varit ute och cyklat! Testade minicyklarna, gick riktigt bra bortsett från att en sadel vek sig hela tiden men Mandy snackade med några installatörer på en gata så jag fick låna en skiftnyckel och skruva åt den.

Stolta cyklister

Vi stannade kvar på våran camping idag, ingen körning med bilen alls. Det var inte speciellt mycket att titta på i byn, ett ganska litet fiskesamhälle. Vi tog en öl på torget i solen och cyklade sedan hem. Imorgon bär det vidare.

L`Ametlla de Mar

9/11
Fars dag, Magnus ringde o grattade, en överraskning! Vi startade från campingen vid 10-tiden mot Morella, belägen på ca 1000m höjd och ca 6mil inåt landet från Peniscola. Detta var en mycket sevärd stad/kloster med en borg högt uppe på, toppen av ett berg.

Morella
Morella med borgen

Det var kalasväder hela dagen och vägen dit var riktiga serpentinvägar som skrämde skiten ur Mandy!! Efter besöket på borgen körde vi tillbaka till kusten och en camping belägen i Peniscula där det blev gourmetmiddag bestående av spagetti bolognese, lagad av min personliga tolk Mandy!
Vi körde ca 20mil idag.

10/11
Vi startade vid 10.30 från campingen (Eden) och körde in mot gamla staden Peniscola. Där tog vi en guidad tur med tåget runt staden för att slippa gå så mycket, jag hade lite ont i ryggen. Vi hoppade av alldeles nedanför gamla staden och promenerade upp till toppen på berget där man hade en strålande utsikt över 9km lång strand i Peniscola.

Peniscola

Efter detta körde vi vidare mot en camping i Oliva, ganska nära Denia och ca 10 mil söder om Valencia. Strålande väder hela dagen. Vi hittade omsider till campingen Eurocamp och fick en bra plats alldeles intill stranden. Vi planerar att stanna här några dagar.

11/11
Dag ett på Eurocamping, dusch och frukost samt montering av cyklarna. Vi tar en cykeltur in till Oliva där vi besöker biblioteket och läser Göteborgsposten!! På nätet alltså. Alltid kul med nyheter hemifrån, särskilt om dom är gratis. På campingen kostar wifi anslutningen 40kr för en timme och det är förmodligen väldigt mycket långsammare än här. Vädret är strålande idag med och vi passar på att handla lite innan vi trampar hem, ca 3km på lite småvägar längs stranden och små apelsinjordbruk där man skördade apelsiner för fullt.

Eurocamping vid Olivia

Vi tog en promenad längs stranden efter middagen och sen blev det stortvätt för Mandy medan jag fixade tvättlinan!!

12/11
Dags att köra vidare. In med tvätt och tvättlinor samt demontera och packa ihop cyklar och markis. Vi skall köra till Fleix, en by ca 30 km inåt landet från Oliva för att hälsa på gamla vänner till Mandy. Vi hittade en bra parkering i byn så det blir vildcamping inatt. Det blev mycket gott att dricka och äta.

13/11
Vi åkte direkt ner till en camping i byn nedanför Fleix, en mycket fin camping med utsikt ända till havet ca 20km bort. Bra filosofi med Internet, man kopplar bara upp sig och sedan går man in och betalar efter tiden man använt. Samma sak med tvättmaskinen, pulver och sköljmedel ingick, man betalade 3€ efter man tvättat. På eftermiddagen gjorde vi ett race och promenerade upp till en topp ca 750möh, det tog ca tre timmar. Det blev en bra förövning till morgondagen då vi skall göra en längre vandring på ca 6 timmar i bergen runt byn.

På vandring vid Fleix

14/11
Idag har vi vandrat! Startar 10.45 och är tillbaka 16.30 efter en vandring på 14,5 km och med en höjd på 845m upp och lika mycket ner. Det var sammanlagt 5964 trappsteg upp o ner på dom värsta ställena. Det tog ca 2 timmar dom första 3,6km, först ner ca 250m och sedan upp från 180m höh till 510m höh. Sedan blev det bara värre! Vi var fullständigt slut efter alla klättringar när vi äntligen kom tillbaka till campingen vid 5-tiden på kvällen. Vädret har varit strålande hela dagen så vi har haft en fantastisk tur. Kolla stigen bakom Mandys huvud som går ner till flodfåran nedanför, det tog 1 timma att gå ner. Nu har vi duschat och skall gå ut och äta en välförtjänt middag.

Fleix 6000 steps
Målgång i Fleix 6000steps

15/11
Dags att åka vidare, först för att hälsa på Brian, en bekant till Mandy som bor i Alcalali ca 10km från campingen. Efter det fortsatte vi till kusten igen, passerade Benidorm med sina skyskrapor, fortsatte lite söderut till ett shoppingcentrum för att handla lite. Kl 17.30 tog vi kurs på en camping ungefär 150km inåt landet. Ellen bestämde som vanligt vägen, hon tog den kortaste längdmässigt men definitivt inte tidsmässigt! Vi klättrade upp till över tusen meters höjd och sedan ned till ca 500möh. Då hade vi kommit till Alcoi och klockan var ca 20.30 så vi beslutade att stanna över natten på en parkering i stan. Vädret var bra men kallt, ca 5-6 grader.

16/11
Morgonen startar bra, lokala innevånare har telefonmöte just utanför husbilen! Så, vi stiger upp vid 8-tiden, äter lite frukost och ger oss iväg mot nästa camping i Ruidera, vid dom 15 sjöarna. Detta område är mitt inne i Don Quijote land, ca 10 mil öster om Albacete. När vi kom till Ruidera samhället så hade man stängt av vägen för den årliga fårförflyttningen. Vi kom sedan fram till campingen vid tvåtiden och fick en hyfsat solig plats. Vi planerar att stanna här i några dagar och ta det lugnt, om vädret tillåter.

Ruidera camping

Var ute och kollade omgivningen efter en god middag i solen, det blev snabbt kallt när solen gick ner.

17/11
Vaknade vid ½ niotiden, det var solsken men endast 0,5 grader varmt samt frost på bilen och marken. Vi tog bilen ut på en rundtur runt sjöarna, mycket fin natur och härlig luft, vi är nu på ca 820möh. Vi stannade och promenerade utefter Don Quijote’s väg någon km, sedan åkte vi in till Ruidera samhälle och tog en kaffe och handlade lite. Letade sedan rätt på det berömda vattenfallet, en stråle med fallhöjden 5m!!

Ruidera monument

18/11
Vi skuttar upp strax före nio, efter ca 10 tim i sängen! Nytt rekord tror jag. Det är 0-gradigt ute men solen är uppe. I dag är min turdag, jag fick starta med att göra ren min ena joggingsko från hundskit vilket betyder tur enligt Mandy!!
Efter packning och tömning av gråvattentanken så körde vi in till byn och tvättade bilen på den lokala macken.Vi tog en kopp kaffe efter det och sedan startade vi resan mot ett vindistrikt, Valdepenja. Vi stannade till vid vinmuseet och köpte några flaskor med oss. I övrigt var höjdpunkten här att Mandy fick ett foto på en staty av Don Quijote, det hade vi förmodligen inte förut!! I alla fall inte mer än ett tjugotal.

Don Quijote

Nästa mål på resan är en camping ca 20 mil söderut, strax utanför Cordoba. Vi hade tänkt stanna två nätter men efter att ha försökt diska i kallt vatten samt efter att ha kollat med grannen hur duschen var, ”cold” var svaret! Så beslöt vi att åka vidare till Sevilla nästa dag.
Vi fick dock tvättat (6€).

Kallt vatten camping! Med surf!

19/11
Vi kom inte iväg från Albolafia i Villa Franka de Cordoba förrän vid 12-tiden, tvätten måste torka något så när först. Vi körde in till byn och packade ut cyklarna och cyklade runt lite, till bybornas stora förtjusning när dom såg minicyklarna.Efter en öl i solen så packade vi ihop och åkte ner till Sevilla och stannade till vid IKEA för att köpa nya lakan (Göran glömde reservlakan hemma, fy! ) Kaviar fanns också på listan. Vi fortsatte sedan till campingen i Dos Hermanas där vi hade varit förra året, ett bra ställe för att åka med buss in till Sevilla och promenera i staden vilket vi skall göra imorgon. Vädret är fortfarande kanon, solsken och 21grader på dagen, ca 17-18 på kvällen.

20/11
Upp o Duscha! Varmt vatten men trång dusch. Det är ca 10grader ute samt strålande sol. Efter frukost blir det Sevilla med bussen från Dos Hermanas.
Rolig busschaufför, tjötar med alla i bussen under resan, alla stiger av där dom vill, han stoppar. Vi betalar 2,6€ för två biljetter men få endast kvitto på 2,2€, gissa vad han extraknäckar med!! Vid en hållplats stiger en gammal man på och säljer säkert 10 kilo apelsiner till chauffören. Ingen brådska här inte!
Vi strosar runt inne i Sevilla i några timmar sedan blir det buss till campingen igen. Middagen blev kanon, tack vare Mandy. Räkcocktail samt en riktigt god file’ med potatismos och gräddchampinjonsås.

21/11
Startar resan med ett besök på CAM banken i Dos Hermanas. Tar hjälp av Ellen för att hitta,allting går klockrent, hon guidar oss mitt in i centrum av gamla stadsdelen med enkelriktade smala gator och inga parkeringar. Tack Pössl för en liten bil!!
Efter påfyllning av kassan så körde vi mot Cadiz. Tankade efter halva vägen, slog nytt rekord, bilen drog under sista tankningen bara 0,88l/mil. Vädret fortfarande underbart, varmt, ca 22 grader. Vi kom fram till campingen Las Dunas i Puerto Santa Maria vid två-tiden, ut med solstolar och dags för en GT. Vi solade en stund sedan tog vi cyklarna in till stan för att kolla färja till Cadiz samt tågtider till Jerez. Detta är alltså Sherryns hemland, det finns mängder av sherrytillverkare här som man måste besöka. Vi hämtade även lite kartor och allmän upplysning på infokontoret. När vi cyklade hem så gjorde Mandy en praktvurpa med cykeln, en bil tvärstannade och tre gubbar rusade ut medan jag letade efter kameran. Hon klarade sig bra, blev bara lite svedd på armen och allmänt dammig.
Så, ingen mer GT för henne när vi skall cykla! Väl tillbaka på campingen fick hon börja med middagen så hon lugnade ner sig. Campingen är den bästa hittills, vi fick en solig plats, det är en enorm sandstrand strax intill. Imorgon bär det av till Cadiz.

22/11
Klockan på väckning 07.30, färjan går kl 10 från hamnen i Port Santa Maria till Cadiz. Det är en liten katamaranfärja som går varje 1,5 timme. Det tog ca 30min och det var en härlig tur med fin utsikt över både Cadiz och Santa Maria. Cadiz var en mycket gammal stad, vi gick en snitslad tur genom den historiska stadsdelen, mycket sevärd. Lunch med tapas på en bar mitt inne i staden. Vid vår fortsatta promenad såg vi mängder med små barer och affärer, ofta helt utan skyltar och med endast en liten bardisk och fullt med bofasta som stod och tjötade med varann. Vi kom tillbaka till färjan vid 3-tiden för hemresan till Santa Maria. Vi storhandlade när vi kom tillbaka, vatten och bröd samt köttfärs. Vi köpte även lita Cava eftersom Mandy sa att hon fyller år imorgon! Och jag fattade ingenting !! Vi får se hur det går.

På vandring i Cadiz

23/11
Mandys födelsedag, jag var uppe tidigt, redan kl 8! Öppnade champagne(Cava) och tände ett värmeljus sedan sjöng jag ja må hon leva.
Efter frukost som jag fixade, så tog vi cyklarna och cyklade en tur efter stranden. Strålande väder hela dagen, vi tog en öl vid en strand och sedan åt vi en lunch vid en annan strandrestaurang. Puerto Santa Maria är ett kanonställe, jätte fina stränder och bra camping

Santa Maria camping
Puerto Santa Maria

Enda problemet är som vanligt all jävla hundskit!!! Gick runt på campingen ett slag, såg några norska husbilar samt en svensk. Vi bor granna med en fransman i en husbil, Mandy tycker det är något skumt med honom, han har säkert styckat eller bundit sin fru inne i husbilen, vi har inte sett henne sedan första dagen…….
På kvällen så gick vi ut och åt en god middag på en bättre restaurang, bra kött och vin.

24/11
Startar dagen med lätt huvudvärk. Det ska kännas efter ett kalas! Vi checkar ut från campingen för att åka upp till en camping nära Huelva men först ska vi till Mandys favoritaffär, Steelpool. Vi skickade ett rekommenderat brev till Malliskontoret som dom vägrade att lösa ut så nu ska vi lämna det personligen till huvudkontoret som ligger någon mil norr on Santa Maria. Vi hittade dit och fick tala med deras ansvariga, så han skulle prata med malliskontoret om våra klagomål och dom skulle svara skriftligen (hoppas vi i alla fall). Efter detta så körde vi till Jerez för att besöka en av världens största sherryproducenter. Vi fick en guidad tur på Gonzales-Byass.

Efteråt provade vi två olika sherrysorter, en ”vanlig” Tio Pepe(gubben med gitarr bilden ovan) samt en lite sötare, Croft. Man gjorde även en mycket god brandy, lagrad på sherryfat i femton år. Göran kunde inte låta bli att köpa en flaska. Efter besöket var man lite påverkad så jag släpade mig och bilen till en Carrefour affär där vi handlade lite mat och tog det lugnt innan vi åkte tillbaka till campingen i Santa Maria eftersom det skulle ta för lång tid till den andra campingen.

25/11
Dagen börjar mede skållhet dusch, på denna campingen kan man inte reglera varmvattnet, det går bara att sätta på vattnet med en tryckknapp och så kommer det färdigblandat. Jag fick sitta ner på golvet, så långt från duschmunstycket som möjligt när jag schamponerade håret för att inte skålla huvudet.
Efter dusch och frukost så åkte först till sherrybodegan Osborne i Santa Maria för att köpa lite vitt vin som vi hade smakat på Mandys födelsedag. Deras symbol är den spanska tjuren. Sedan åkte vi ut till en Decathlon affär för Mandy måste ha en regnrock. Det kom faktiskt några stänk igår. Nästa mål på resan är ett naturreservat strax öster om Huelva. Byn heter El Rocio och campingens namn är La Aldea. Det är mycket våtmarker med mängder av övervintrande fåglar samt vilda hästar, vildsvin etc. Vi cyklade ner till byn på kvällen och det var en fantastisk by att komma till, vitkalkade hus samt sandgator!!

El Rocio kyrka

Kyrkan var otroligt vacker med mängder av svalor och svalbon på dom vitkalkade fasaderna. Tyvärr glömde vi kameran hemma så vi får komma tillbaka imorgon kväll och fotografera i solnedgångens ljus. När vi cyklade hem såg vi några av hästarna som betade vid en strandäng.
Det var kolsvart när vi kom till campingen kl 19. Så nu blir det middag, spaghetti och köttfärssås med lit rött till samt efter det kaffe och en liten brandy, Lepanto 15år gammal med en liten sötma från sherryfaten som den varit lagrad i.

26/11
Stortvätt på gång, upp kl 0800 och ladda tvättmaskinen. När vi kom tillbaka till husbilen kom solen precis upp över träden. Det blåste kallt! Det var bara 4 grader när vi gick upp. Efter tvätt så cyklade vi in till byn igen, den kanske är ca 5000 hus och lägenheter på ca 1km2. Enligt två av våra guideböcker så är det en pilgrimsvandring till stans kyrka 7:de veckan efter påsk och då kommer det ca 1miljon människor eller mer!! Under en helg. Ska fan tro på det, det innebär att man skiter ca 500000kg per dygn och på två dygn blir det 1miljon kilo samt lika mycket piss! Hur flyttar man det??
Vi åt lunch på en uteservering vid huvudgatan som liksom alla övriga gator bestod av ren sand att köra på. Ett litet elände att cykla, det var omöjligt på vissa ställen. Byn påminde nästan om en västern by med sand som yrde omkring i vinden.

El Rocio

Ett besök ock vandring inne i naturreservatet är ett måste, vi gick ca 6km. Det var väl egentligen ingen höjdare, stället är mest för fågelskådare.
Dags att cykla hem med Mandy så det kan bli lite mat igen!

27/11
Innan vi åkte vidare kollade Mandy med tjejen i receptionen om pilgrimsvandringen och hon vidhöll att det kan komma up till 1 miljon, fast bara under en dag, så hur löser man det transportbroblemet? Det fanns 1väg som gick genom byn! 100pers/buss ger 10000 bussar!! En buss är 15m. Det blir en sammanlagd sträcka av ca 150000m =150km lång kö!! Mandy tycker jag är tokig som håller på med detta, hon bara köper att det är 1 miljon människor i en by som har 5000 hus.
OK, vi åkte i alla fall vidare till en camping i Mazagon som låg nära stranden, vi fick en kanonplats med strålande utsikt mot havet och solnedgången i Atlanten. Det är på kvällen ca 17grader så i natt behöver vi ingen värme. Vi tog en cykeltur innan middagen på ca 8km, bra träning för bena med 0-växlade cyklar!

Mazagon camping

28/11
Tja, det blev svinkallt på natten så jag fick sätta på gasvärmaren fram på morgontimmarna. När vi gick upp vid 7.30 så var det 3,5 grader ute!
Vi var färdiga att lämna campingen kl 10 men när jag skulle backa ut så gick det inte, jag satt fast i sanden! Jag hade köpt nät att lägga under däcken men inte fan hjälpte det. Vi fick gå till receptionen och be om hjälp. Det kom två killar i en jeep och hjälpte oss loss, men det satt hårt inne, jeepen spann i sanden den också.

Draghjölp i Mazagon
Amerikaseglare

Vi tog sikte på att campa nära Huelva, men på vägen dit stannade vi i en by med ett kloster som var utgångspunkten för Columbus resor till Amerika. Han bodde i detta klostret i 7 år och det var mycket ”religonen” som sponsrade hans resor. I hamnen hade man kopior av dom 3 båtar som han seglade till Amerika med. Vi gick ombord på samtliga, man måste varit tokiga som ens testade att segla på atlanten med dessa små båtar med minimala utrymmen. Efter rundvandring körde vi till in till Huelva och vidare efter kusten mot Isla Christina. Vi hittade en öppen camping ca 1 mil innan och där stannade vi i två dagar.

29/11
Regn!! Det regnar av och till hela natten, första riktiga regnet sen jag kom till Spanien. Natten var kall, ca 8-9 grader ute. Vi hade varit slöa och ställt soppåsen utanför dörren under natten, på morgonen fick jag springa runt och samla ihop soporna igen, katterna hade varit framme och rivit upp påsen. Solen kom fram av och till under dagen så vi tog en cykeltur fram och tillbaka till Isla Christina, det blev 24km tillsammans! Naturligtvis regnade det också, vi tillbringade över en timma på ett cafe i väntan på att den värsta skuren skulle avta. Gott att komma tillbaka till campingen (L’Antilla) igen. På kvällen gick vi till campingens bar för att se lite lokalt folk och dricka en kopp cortado.

30/11
Vi loggade ut från campingen för att köra vidare mot Tariffa som är Spaniens södra punkt. Det ligger inte så långt från Gibraltar så vi skall passa på och besöka det också. När vi kom fram till våran tänkta campingplats så var den stängd!! Så vi letade upp en annan som låg strax intill. Det visade sig vara den dyraste hittills, 25€ per natt så det blir nog bara en natt här. Vi hade ju tänkt åka i inlandet i år men det får nog vara därför vädret är helkass med snö så långt ner som 600m höjd, och det är nivån för t.ex. Granada. Toledo hade mycket snö och mängder av bilar kan inte köra, snökedjorna har tagit slut! När jag skriver detta är kl ½ 8 och det regnar och blåser ute, temp ca 13grader.

1/12
Lämnade campingen för att utforska Tariffa, en stad som vi besökte för två år sedan. Gammal stadskärna med smala gränder och mycket hundskit. Känd som ett vindsurfingparadis med mängder av kite-surfare på stranden.Vi fikade och körde sedan vidare till La Linja där vi parkerade och gick sedan över gränsen till Gibraltar där Mandy hade julafton på Mark and Spencer och några andraaffärer. Jag fick ont i ryggen och satt och kollade alla människorna som julshoppade, det var full rush. På eftermiddagen så tog vi bussen tillbaka till Spanien och fortsatte sedan till nästa camping som ligger ca 12km norr om Marbella. Det visade sig vara en mycket välordnad camping med många långliggare. Dessutom tog man campingcheck, vilket innebär 14€/natt jämfört med Tariffa campingen som var kass och kostade nära det dubbla.

Utsikt mot Afrika

2/12
På morgonen så tog vi bilen till Marbella staden och parkerade vid ett köpcenter strax utanför. Vi gick sedan genom gamla stadskärnan, en mycket välhållen stad, mängde med restauranger och pittoreska gator. Vi gick vidare nere vid strandpromenaden och upp genom en park med flera statyer av Salvador Dahli. Storhandling följer efter detta och sedan hem till middagen som idag blir oxfilé med ett gott Rioja-Faustino VII.

Marbella

3/12
Mulen morgon och förmiddag. Det betyder stortvätt. Jag skickar ut Mandy att köpa polletter så sätter jag upp linan. Mandy fyller maskinen och hänger upp så dokumenterar jag. Efter detta så väntar jag på en god lunch. Efter lunch så köpte vi Internet anslutning för 40kr som varar i en timma och som jag trodde så funkar det inte nåt vidare, det gick att ladda ner mail men inte att skicka. Vi klagade förståss men på campingen tvår man sina händer eftersom man bara ”förmedlar” tjänsten! På kvällen packar jag ihop grejorna för fortsatt färd imorgon till en ny camping.

4/12
Dags att tömma tank och toa, innan det är dags för avfärd. Vi kör norrut mot Malaga och strax innan Malaga ser vi en IKEA skylt, rena julafton! Jag köper bröd, pepparkakor, kräftost, vanlig ost, riktig smörkniv i trä (glömde ta med mig så tills nu har jag smörat med baksidan av en sked och det finns inga smörknivar i Spanien!).
Vi stannar och fikar på en strand innan vi åker vidare till våran nya camping, Dom Cactus.
Fick en hyfsat solig plats så vi får kolla imorgon om vi stannar några dagar. På natten börjar det blåsa utav bara h-vete! Hela husbilen gungar, det har den inte gjort på några dar nu. Det blir ingen vidare sömn, hoppar up o ner för att kolla luckor i taket, stoppa undan campingbordet på utsidan, hämta Mandys crocs som har blåst bort etc.

5/12
Det blåser fortfarande våldsamt på morgonen, pratar med en granne som säger att det är ganska normalt här. Vi ligger alldeles vid kusten nedanför Sierra Nevada så det kan ha nånting med det att göra. Det är hur som helst en ganska varm vind, ute är det ca 17-18 grader så vi beslutar oss för att ta en tripp,upp till skidbackarna i Sierra Nevada uppe vid Granada. Granada ligger på ca 600möh och det tog ca 50 min att köra dit. Fortsatta biten upp till backarna och närmaste liftsystem tog ca lika lång tid att köra., ca 15km. Höjden upp var 2000möh. Vägen var snöfri så det var inga problem.

Sierra Nevada

Mycket snö vad vi kunde se, tyvärr vågade jag inte fortsätta in i byn däruppe, alla parkeringar för husbilar var en bra bit innan byn. Vi kom tillbaka till campingen vid fyra-tiden och då hade det mojnat. Vi gick, sedan till cafet i campingen där det var gratis Wi-Fi, snabb dessutom!

Dom Cactus camping

6/12
Kanonväder! Solsken, ingen blåst, varmt! Vi fixar lite vid husbilen, jag hade fått en vattenläcka vid handfatet och måste demontera en träskiva för att komma åt slanganslutningen som läckte. Sedan fick jag instruera Mandy att inte vrida på kranen där den var fastsatt i handfatet, jag var mycket pedagogisk och lugn när jag sa det! Efter kaffe och lite läsning i solen så cyklade vi en sväng utefter stranden innan det var dags att åka hem för lunch och en tidig GT, det är ju lördag.

Dom Cactus beach med lutande torn

En liten cykeltur till på eftermiddagen innan det var dags för nästa GT och en kaffe med brandy. Efter det är det dags för lite motion, man hade en mycket kul uppsättning motionsredskap på campingen. Sen är det tid för mig att instruera Mandy hur hon skall fixa middagen och efter det är det Internet time på lokala baren.

7/12
Bara arbete, dags att packa ihop cyklarna och övrig utrustning och så checkar vi ut för att åka vidare till Cartagena och ett antal campingplatser som vi har att välja mellan. Vi åker kustvägen upp, den tar lite tid men är otroligt vacker, upp och ner mellan bergen alldeles vid vattnet. Vårt första stopp är en camping i Cabo de Gata men den låg lite ensligt, vi behöver action, så vi körde vidare. Vi stannade och handlade vid ett shoppingcenter, Mandy behöver silikon stoppning till sin cykelsadel, hon är ju så ömtålig! Nästa camping vi kollade var med i våran bok för rabatterade campingplatser men när vi kom fram visade det sig att dom hade gått ur så en natt skulle kosta över 27€ så vi tackade nej och körde vidare. Sista chansen, det är mörkt nu och Ellen visar vägen. Vi skall till El Portus som ligger strax söder om Cartagena alldeles vid stranden. Ellen tar oss närmaste vägen dit vilket innebär att vi kör rätt in på dom minsta vägarna nerför stup och ingen chans till varken möte eller att vända. Efter någon kilometer så kommer vi fram till ett garage där Mandy frågar efter vägen. Ellen hade rätt, vi är på rätt spår men det finns en lite större väg en bit ner. Så äntligen står vi framför en stor port där det står Camping No turistas vilket gör Mandy lite konfunderad, inga turister?? Förklaringen kom efter vi hade checkat in och parkerat, då vi kollade i broschyren vi fick, det var inte Noturistas det var Naturistas! Alltså en nakencamping!! Ja ja, det är ju mörkt så vi får se imorgon. Toaletterna är gemensamma med saloondörrar så när man står upp syns halva överkroppen och benen, inget att gömma sig bakom precis. Duscharna är samma, små bås, inga krokar för kläder, halva dörrar! Mandy säger att hon inte vill duscha där men jag säger att hon måste!

Utsikt över naturistas camping

8/12
Ny dag, dags för toalettbesök! Jag går först, det står en helnaken man i tvättrummet som f.ö. inte har någon dörr utåt, det är också gemensamt. Var är alla kvinnor? Mandy vägrar gå ut, hon pinkar i husbilen. Dock, efter frukost måste hon gå av stora naturliga skäl. Vi har suttit och kollat på en jämn ström av nakna män gå in och ut. Just nu står en gubbe helnaken utanför och mekkar med sin bil! Mandy går iväg med blicken stelt neråt, uppträd naturligt skriker jag till henne! Hon hamnar mellan två gubbar vid tvättställen, den ena naken och den andra med en t-shirt och inget annat. Efter detta vill hon åka till en annan camping. Det sista jag ser är en äldre kvinna, med endast t-shirt gå in till toa, mycket praktiskt! För övrigt så var det en mycket bra camping och strand.
Min bil står först i raden närmast stranden. Vi checkade ut vid tolvtiden utan att ha duschat.Vi siktar på en camping i La Manga som ligger strax norr om Cartagena. Vi körde genom stan i rusningstrafik, en fil avstängd och enligt känd svensk princip så tillämpar jag vävning, jag släpper in en gubbe och sedan är det min tur. Det tyckte inte en spanjor som även han ville in före mig. Det ville inte jag, min bil var större så han fick ge sig när det var 1cm mellan oss. Strax efter såg han en möjlighet att köra förbi på utsidan när övriga väntar på grönt ljus, han kör på rött och ut kommer polisen och stoppar honom vilket värmde mitt hjärta, jag tutar och hejar på honom när vi kör förbi! (Jag ville i alla fall göra det).Den nya campingen är kanon, bra läge, soliga platser och fullt med påklädda människor.

9/12
Ute och cyklar igen, cyklar till Cabo del Palos, ett litet samhälle med fyrtorn och inga barer.
Vidare till en annan halvö som gör att Medelhavet just här bildar en stor lagun som är 17km lång och ca 5km bred. Denna lagun kallas Mar Menor och våran camping har sin strand vid den. Vi hittar ett ställe för lunch en bit ut på halvön, solen har just kommit fram så just nu är allt OK. På natten ösregnade det så vi är glada att det är snabba omslag i vädret. Tillbaka på campingen blir det lite Internet, uppkopplingen lyckades så länge att jag kunde skicka iväg mailen. När vi försöker logga på senare så är det helkört trots att det finns tid kvar på mitt ID.

10/12
Dags att fara vidare upp mot Barcelona. Vi planerar att vara där till lördag och idag är det onsdag så vi kommer att ha tre dagar på oss. Vi passerar Torrevieja (syns i bakgrunden) samt Alicante och stannar på en camping ca 10km norr om Alicante i ett samhälle som heter El Campello. Egen spårvagn utanför campingen som går in till Alicante. Vi cyklade ner till stranden och följde den en bit innan vi cyklar tillbaka för att kolla ett Internetställe. Det visar sig vara det bästa hittills, 1,5€/timma med egen laptop, kanonbra surfning.

Romersk fiskodling vid El Campello

11/12
Startar med en dusch och sedan frukost som väntar i husbilen. Dagens plan är att cykla runt lite i El Campello samt utefter kusten. Vi fastnar redan vid infarten till strandpromenaden där det finns en utgrävning av en romersk anläggning som sysslade med fiskodling och vintillverkning på en liten udde alldeles vid stranden.

Det har varit en bosättning mycket tidigare, redan för ca 5000 år sedan. Rundvandringen här tog ca 2timmar och sedan cyklade vi vidare till beachen för en sandwich och en öl. Eftermiddagen satt vi utanför husbilen i solen och drack kaffe, åt pepparkakor samt drack Xante samt rom o cola. Mycket väl använd tid!! På kvällen blev det Internet och mailkoll. Det var också dags att packa ihop cyklar och stolar så vi kan starta tidigt i morgon för resa till Peniscola, en camping vi varit på tidigare.

12/12
Startade ganska tidigt för resan till Peniscola camping, lugn resa Ellen visar vägen. Kommer till campingen vid tre-tiden då vi tar en cykeltur utefter stranden och runt lite grand i staden. Handlar lite på Consum sedan är det dags för middag och lite läsning innan vi lägger oss.

13/12
Lucia!!
”Väcker” Mandy med lussekaffe och pepparkaka och sjunger ”Staffan var en stalledräng” Detta var dagens behållning!
Finns f.ö. på video, jag fick göra det tre gånger innan den satt ordentligt. Sedan är det dags för sista etappen mot Barcelona och Sitges, ca 2 mil söder om Barcelona.

Campingen i Sitges

Väl framme tar vi en promenad till beachen och strandpromenaden. Det gäller att hålla ihop för detta är ett mycket populärt bögställe med nattklubbar med ”mörka rum” där man skall känna sig fram!! Annars en mycket fin gammal by med roliga små affärer. Vi tar sedan en taxi hem till campingen.

14/12
Dags för ett besök i Barcelona, vi cyklar ner till järnvägsstationen och tar tåget in. Det stannar mitt i centrum av shoppingströget alldeles nära La Rambla. Det är våldsamt mycket aktiviteter med musik, Linedance, MC-rally, det kom en karavan med MC som körde oavbrutet i minst 10 minuter, tätt följd av ambulans och poliseskort! Vi åt på en Tapasbar, mycket goda tapas i av sorter, Barcelona är välkänt för sina tapasbaren i gamla staden. Kollade lite i affärer och sedan var det tåget hem som gällde. Cyklade en sväng genom staden innan det blev mörkt. Imorgon lämnar vi campingen för att ta färjan till Mallis.

Lejoninna i Barcelona

15/12
Sista dagen på fastlandet, vi åker först till IKEA och handlar pepparkakor, glögg ,bröd, ost etc. Sedan tar vi oss in till centrum, kör några varv i stans största femfiliga rondell där det inte finns några filmarkeringar inne i rondellen så allt är en enda glad röra av bilar. Kommer så småningom ut och hittar vägen till färjeterminalen där vi hittar en parkering så vi kan stå resten av dagen. Färjan går inte förrän kl 11 på kvällen och är framme först vid sju-tiden på tisdag morgon. Vi parkerar nära färjeterminalen vid 2-tiden så det blir några timmars väntan, det har just börjat regna och det är en bit att gå till centrum så vi blir kvar i husbilen. Sista middagen på fastlandet. (Sallad och vatten!!)

16/12
Resan över sjön gick bra, lite gung under natten fast vädret var uruselt. Vi kom till Palma kl 6 på morgonen. Det var fruktansvärt regnväder på motorvägen till Alcudia och det blåste nästan storm när vi kom fram till Bonaire. Första jobbet var att tömma ur vatten ur poolen som nästan svämmade över. Sen var det bara att fortsätta med bilen, tömma alla prylar och fixa jobb till Mandys tvättmaskin. nder resan genom Spanien så körde vi 670mil, betalade 669€ i dieselkost, 60€ i motorvägkost samt 535€ i camping avgifter. Vi reste i 40dagar. Vi har haft en otrolig tur med vädret både genom inlandet och utefter kusten. Vi har sett mycket, haft skoj tillsammans och druckit vatten ibland till maten!!