2016jun, Norge-Lofoten,Sverige-Höga kusten-Stockholm

Kl 00:15 vid Stö ställplats

27/5

Startar resan till Norge lita senare än vi räknat med, skulle ta färjan från Svanesund kl 09:40 men eftersom någon hade glömt att lägga in all den djupfrysta maten som vi skall leva på i 1 månad fick vi vända tillbaka för att hämta den. Ja,ja, vi tappade bara en halvtimma. Första stoppet på resan blev Trollhättan där vi fyllde på gas i mina två flaskor, hoppas det skall räcka för hela resan. 420Kr fattigare körde vi vidare till Uddevalla och Torp för att fylla på plånboken med Norska pengar från Forex. 1500NOK blev det, 1560SEK kostade det.

Sen startar den långa resan på riktigt, upp mot Svinesund där vi passerade gamla bron efter tips från en massa människor, det finns inga tullare där! Det fanns det inte heller, vi kom igenom utan problem. Nu hade vi vårat vin och min Gin i säkerhet! Vidare upp igenom alla vägtullar som skall betalas antingen via faktura eller med hjälp av autopass. Eftersom jag har en brobizz så betalas det via mitt kreditkort, hoppas jag. Efter Oslo blev det dags att rasta, stämningen i bilen är hög, vi fick ju igenom vår alkohol utan problem. Stämningen var fortfarande bra ända tills Marie ringde och frågade hur det gick. Då gick det upp för Mandy att vi hade tagit igenom vinranson för endast en person!! Hon dödade mig med blicken. OK, hon kan få smaka på min whisky om hon vill!!

Fortsatte resan mot Lillehammer under tystnad dit vi kom vid 8-tiden. Vi hittade en bra plats att parkera och övernatta alldeles vi vattnet bredvid Strandtorget. Efter att Mandy hade fått sitt glas vin till den tillagade maten så tog vi en promenad upp genom staden. Klockan 10 sken fortfarande solen och tillbaka vid husbilen så var det skymning. Dags att gå till bädd efter en lång dag, imorgon blir det en tur upp till hoppbacken (om vädret tillåter)

28/5

Uppe klockan 8, gråmulet, regnet hänger i luften. Klockan 9 öppnar gallerian vid Strandtorget, då står vi först i kön! Först till toan, sen till Claes Ohlsson för att köpa ett 12V cigarrettändaruttag (stavade jag detta rätt??). Behövde det för att koppla in en extra kylväska som vi lånat från familjen Hellström. Efter installationen körde vi in till centrum för fika och ett besök på turistinformationen samt lite gratis internet. Sen var det dags att bestiga hoppbacken. Man kunde ta liften upp till toppen eller gå 936 trappsteg.

Naturligtvis gick vi. Efter 150 trappsteg ville Mandy inte gå längre, hon fick svindel!! Så hon skulle gå ner igen och jag fortsatte. Upp till toppen på trötta ben, men med en härlig utsikt över Lillyhammer. Dags att gå ner igen, halvvägs ner möter jag Mandy som fortfarande skall upp! Hon vägrar ge upp utan fortsätter sedan själv hela vägen upp och ner igen. Jag bjur på fika när hon kommer tillbaka till bilen. Sen är det dags att fortsätta mot Jotunheimen via Otta och sedan vidare mot Lom. På vägen mot Lom möter vi en massa veteranbilar och när vi kommer in i centrum av Lom står det mängder av nyputsade veteranbilar vid campingen. Jag såg både en gammal PV 64 års model(samma som min röda) samt en Mercedes220S som jag också har haft en gång i tiden. Många Amazoner, Kapitän, jänkebilar samt veteranlastbilar o bussar fanns där också. Kul att kolla på.

Sen fick vi naturligtvis ta ett kort på stavkyrkan i Lom, den var ju också veteran, från 1100-talet tror jag.

Lom Kyrka

Fortsatte sedan resan upp över Jotunheimen. Mycket snö uppe på platån och ner på andra sidan, över två meters vallar på vissa ställen. Vädret var inte så dumt, ibland sken solen riktigt bra. Innan vi kom ner på andra sidan hade klockan redan blivit över 8. Vi hittade en fin rastplats alldeles efter Hauge som ligger längst in i Lustrafjorden som i sin tur är en vik till Sognefjorden. Efter en utsökt middag och 2 GT blir det läggdags med fjorden i blickfånget från sängkammaren!

Rastplats Fjösne

29/5

Startade dagen med sikte på Grotli via Skei och Stryn. Det blev mycket tunnelkörning idag, den längsta var ca 6km. Vi följde Lustrafjorden ner mot Sogndal där det blev ett första stopp för att tanka. Kunde inte låta bli då priset var endast 11,09 kr/l., rena fyndet. Därefter fortsatte vi mot Skei och över några bergspass till Stryn som ligger i slutet på Innvikfjorden som vi läst så mycket om i skolan. Fikapaus blev det samt en liten promenad genom den äldre delen med timrade hus. Annars var det inte mycket att se där så vi reste snabbt vidare upp genom ett brant bergspass genom några långa tunnlar och ut i ett snölandskap.

Från sommar till vinter på en timma! Tyvärr hade vi missat en avtagsväg någonstans så det blev inte Grotli som mål utan istället körde vi direkt mot Geiranger via serpentinvägar ner mot fjorden.

Hela tiden en härlig utsikt med landskap som ändrade sig från vinter till 20grader sommarväder nere vid fjorden. Vi parkerade vid stranden granne med campingen där det blev gårdagens pastarätt uppiffad med en hamburgare från kusin La Strada. En timmas promenad efter maten upp mot ett mäktigt vattenfall och sedan är det dags att arbeta med dagboken innan läggdags.

30/5

Vaknar med ett ryck kl 07:00, ett dovt mullrande alldeles utanför husbilen. När jag tittade ut såg jag jätteskeppet Costa Favorola nånting, ett kryssningsfartyg som lade till vid några bojar 100m från bryggan.

Geirangerfjorden

Det blev en våldsam aktivitet under några timmar, över 2000 pers skulle skeppas in och bussas runt upp till utsiktspunkterna på bägge sidor om fjorden. Vi hade planerat att ta en liten turbåt uppefter fjorden som gick halv tio från bryggan där alla skeppades iland. Det stod minst 15-20 bussar utefter vägen och väntade på sina passagerare. Som tur vad så var inga av dessa intresserade av våran tur så det var gott om plats på båten. Intressant att höra om alla som bodde i gårdarna i sluttningar som man knappast kunde gå på. Ett ställe som låg ca 300m upp efter fjällsidan dit man kunde gå på branta stigar och stegar!! hade 6 kor och en häst!! hur man nu fick upp dom. Man fick t.o.m binda fast barnen när man arbetade på gården så dom inte skulle ramla nerför stupet. Vi fick även se dom sju systrarna, världsberömda i hela Norge. Det är sju vattenfall bredvid varandra som störtar ner 4-500m rakt ner utefter fjällsidan. Vi fick också reda på att första turistskeppet till Geiranger kom redan 1869!

Tillbaka till husbilen vid 12 tiden fortsatte vi på vägen mot Åndalsnes via Trollstigen. Mandy såg fram emot detta, hon älskar att åka nerför serpentinvägar.

Geiranger från Örnesvingen

På vägen upp stannade vi först till vid en plats som kallas Örnesvingen. En utsiktspunkt högst upp på fjällsidan med utsikt över Geiranger där det nu hade kommit in ytterligare ett kryssningsfartyg. Glasräcke och gallerdurkar så man kunde uppleva stupet under sig. Det roligaste var dock tre japaner som sjöng högt och falskt mitt på parkeringen. Dom var igång när vi gick ner till utsikten och höll fortfarande på när vi kom tillbaka. Jag bara måste fotografera dom!. Vägen gick sedan vidare mot Eidsdalen där vi tog färjan över fjorden. Nästa spektakulära stopp var vid en fors där man hade byggt upp gångvägar kors och tvärs över den så man kunde se vattenmassorna från alla håll. Gudbrandsljuvet hette stället om ni har vägarna förbi. Vi tog också en promenad in i skogen för att dricka vatten ur St Olavs källa som sägs bota alla sjukdomar. Mandy drack flera liter, hoppas hon inte blir sjuk! Vidare på resan uppför fjället mot Trollstigen.

Högst upp, precis innan Trollstigen börjar så har man byggt ett antal utsiktsplatser med glasräcken, så man kunde se vägen och vattenfallet under sig. Detta måste upplevas på plats! Nerför Trollstigen gick det bra men sakta så Mandy blev nöjd. Dags att checka in på vår första camping när vi kom ner till Åndalsnes, imorgon blir det en riktig dusch.

31/5

Vaknade sent idag, våra svenska grannar hade redan gett sig iväg. Iväg till pollettduschen, 5min för 15kr. Det gick perfekt, raka mig fick jag göra i husbilen. Efter 25minuter kom Mandy tillbaka arg som ett bi. Hon trodde att bara man stängde av vattnet så stoppade klockan i polettmaskinen! Håret var intvålat, kroppen var intvålad. Hon sa att hon hade ropat på mig, hon hade t.o.m. Svept handduken om sig och gått in till herrarnas för att leta efter mig. Så hon gick tillbaka till damernas, till ett tvättställ där hon lyckades sjölja ut håret. Därefter fick hon snabbt av sig handduken, upp med rompan i handfatet för en avsköljning!! Tur att ingen såg det. Ja Ja, dessa spanska turister som tror att klockan stannar när vattnet stängs av. Vid 11 tiden lämnar vi campingen med målet att nå Trondheim via atlanthavsvegen. Första resmålet var dock Molde som någon tyckte var så vackert. Det regnade lite på morgonen men under resan så slutade det. Sista biten innan Molde var en färja med bra biljettpriser, han tog betalt för husbil upp till 6m istället för över 6m, halva priset!! Inne i Molde körde vi igenom centrum 2ggr och tittade på det vackra Domushuset sen åkte vi vidare mot atlanthavsvägen som börjar i Bud. Omväxlande kustlandskap hela vägen fram till broarna mellan alla öar.

Atlantvägen

Tyvärr var vädret ganska disigt med dimma över havet så det blev väl inte dom bästa vyerna. Vi stannade på några ställen och promenerade omkring på öarna. Vi såg massa vita fåglar med långa vingar samt två örnar! Efter detta fortsatte vi mot Kristiansund där vi hittade en rastplats som vi skall övernatta på. I morgon tänker vi promenera in till staden och ev. Även ta en tur med färjan som går runt nere i hamnen. Nu väntar jag bara på att köksmästaren skall bli klar med köttsåsen a la La Strada.

Kristiansund ställplats

Lite gråmulet med dimma idag. Vi beslutar oss för att göra Kristiansund, besöka alla fyra öarna eller hållplatserna med värdens äldsta trafikerade färjeled, 140 år gammal. Vi köpte en endagsbiljett, 95kr/person. Första hållplatsen, en ö som var starten till Kristiansund, den s.k. gamla staden. Högst uppe på ön stod en minnessten över segern i striden mot engelsmännen 1814 då dom försökte invadera Kristiansund. Dom led ett nesligt nederlag och fick dra sig tillbaka. Endast en norsk matros dog. Eftersom det var en massa skolbarn uppe vid minnesmärket sa jag till Mandy att prata spanska istället för engelska! Efter detta tog vi färjan till nästa hållplats där vi besökte en granitkyrka från 1914. Sedan begav vi oss raskt ner till färjeläget igen för en tur till den sista hållplatsen innan vi far tillbaka till startpunkten. Här skall vi till ett klippfiskmuseet, eller bacalao som spanjorerna kallar fisken, allt enligt min spanska följeslagerska. Framme vid museet finner vi att det är stängt, som det brukar vara när vi är ute ock reser. Så det är dags att åka tillbaka till bilen för vidare färd mot Trondheim. Vädret blir sakta bättre under resan och framme i Trondheim är det strålande sol. Tyvärr är ställplatsen full när vi kommer fram så vi få åka till närmaste camping som ligger 10km utanför staden. Vi skall dock göra ett nytt försök imorgon då vi har tänkt att ”göra” Trondheim. Hoppas bara att vädret står sig.

2/6

Vi kommer iväg vid 10-tiden mot ställplatsen i Trondheim, hoppas att den inte fortfarande är full. Det finns flera lediga platser när vi kommer fram, stora rejäla platser med tre meter mellan varje husbil. Ställplatsen ligger vid en idrottsplats, nästan mitt inne i staden.

Trondheim

Det går en gammal träbro över Nidälven och på andra sidan ligger Nidarosdomen. Efter parkering och lite frukost så promenerar vi in till staden. Vi hade tänkt att gå upp i klocktornet för att få en liten överblick över den men som vanligt så var det stängt när vi kommer på besök. Man har dock öppet på Lördag!! Vi fortsätter vår rundvandring till gamla staden för en kopp kaffe i solen. Vädret är härligt och den gamla staden är mycket pittoresk med cafeer och restauranter. Efter fika och fotografering så går vi upp mot den gamla fästningen där vi fick våran utsikt över staden.

Utsikt över Nidarosdomen

En öl i solen blev det också, bara 85 NOK. Tillbaka mot centrum med utsikt mot havet såg vi ett kryssningsfartyg från MSC ligga vid kajen. Trondheim var bästa stoppet hittills på resan, mycket att se på samt en perfekt ställplats.

3/6

Vi var uppe vid 8-tiden på morgonen. Snabbt iväg mot en färja som går från Flakk, ca 10km sydväst om Trondheim, över fjorden och vidare på väg mot väg 720 som sedan slutar vid väg 17 som vi tar vidare norrut. Vädret är strålande men lite kyligt, ca 13grader. Under resan måste vi bara stanna vid en bensinstation där det står en blåsorkester och spelar för fullt. Vi har ingen aning om varför men vi sitter där ett bra tag och lyssnar innan vi drar vidare. Fösta färjan på väg 17 går mellan Holm och Vennesund. Jag hade tänkt att köpa ett rabattkort men fick reda på av biljettförsäljaren att det inte skulle löna sig så det blev bara en enkelbiljett, Igen hade vi tur, betalade bara för bil upp till 6m, halva priset! Efter färjan började vägen verkligen gå efter kusten. Härlig utsikt men tyvärr började det att småskvätta när vi körde. Vi satsade på att köra till Brönnöysund där vi tänkte stanna för natten. Vi hittade en toppenplats, 2m från stranden på en stor parkering med ett nybyggt shoppingcenter bakom oss. Efter en GT och god middag hoppas jag att ingen kommer och kör bort oss. När vi suttit i bilen en stund kom det dock en skäggig kille och knackade på rutan samt öppnade framdörren. Hej sa han, är ni från Sverige? Jajamen! Han var från Göteborg och hade seglat hit, varit på väg i 3 veckor tillsammans med 3 kompisar i en 12m segelbåt. Dom skulle också till Lofoten där kompisarna skulle lämna båten och hans fru skulle möta upp. Nu var tydligen ölen slut ombord för dom skulle till krogen senare. Hoppas dom har gott om pengar! Nu skiner solen på oss igen, en härlig utsikt har vi och vi väntar bara på att få se en Hurtigruttbåt segla förbi.

4/6

Kl 00:45 hade Mandy satt klockan på ringning för att kunna se Hurtigruttbåten segla förbi och lägga till vid kajen en bit bortanför oss.

Hurtigruten Brönnöysund

Mycket riktig, strax innan kl 01 kom båten, det var fortfarande lika ljust som på dagen ute. Kl 05:00 satt Mandy fortfarande uppe, hon kunde inte somna om!! Jag gick upp vid 8 tiden, då sov Mandy dom en stock. Kl 10 var vi båda uppe och på väg in i ett stort köpcenter där vi fikade och ”lånade” toan innan vi körde vidare mot nästa färga som gick mellan Forvik och Tjotta. Våran tur höll i sig, husbilen var fortfarande under 6 meter. Det var en ganska lång tur så vi hade gått om tid att sträcka på benen och beundra utsikten. Vädret var omväxlande moln och sol men kyligt i vinden, ca 7-10 grader under dagen. En ny färja väntar efter ytterligare 6-7mil, den mellan Låväng och Nesna. Tyvärr måste vi lämna färjan och betala uppe i deras cafeteria och då ville dom ju ha reda på längden på husbilen. Mandy tyckte vi skulle säga ca 6meter men gubben som tog betalt ville ha reda på under eller över 6m. Så det blev till att betala fullt pris!!

Nästa vägsträcka var lite längre så vi stannade till vid en gammal tysk befästning som var skyltad som krigsminne. Nersprängda rum i berget med utsikt över fjorden, kanonvärn och rester av baracker, uppenbarligen ett stort fort. Men vad hjälpte det! En fin utsikt hade dom ialla fall men det blåste kallt som attan uppe på berget. Iväg till färjan mellan Kilbogehamn och Jektvika där vi kommer att korsa polcirkeln.

Göran och Mandy vid polcirkeln

Även här måste vi lämna bildäcket med påföljd att biljettpriset gick upp till 500kr!! Uppe på däck försökte vi hitta polcirkeln men vi såg den inte. Som tur var så kom det ett litet meddelande i högtalaren så vi kunde se ett märke som stod på en liten kobbe precis där polcirkeln gick. Strax efter Jektvika stannar vi för natten på en rastplats, dags för GT, middag samt sängdags vid 11:30 i fullt dagsljus med lite solsken, tur att alla fönster har gardiner.

Rastplats Jektvika

5/6

Vaknar redan vid 6-tiden men kämpar mig kvar i sängen tills klockan halv åtta. Efter en kopp kaffe och med övriga morgonbestyr avklarade(mest Mandy) så kör vi vidare mot den sista färjan innan vi skall ta den stora båten över till Lofoten och Moskenes. Färjan mellan Ågskardet och Foröy var billigast hittills, bara 98kr!! Men så blev bilen under 6m!!

Efter färjan fick vi en liten överblick över Svartisen, en glaciär som går nästan ända ner till fjorden. Jag kommer ihåg från skolan att den kan röra sig med upp till 2m/dygn (men det vet ju alla förstås). Vidare gick vägen bitvis mycket nära fjorden och omväxlande upp mot bergen och igenom ett antal tunnlar. Tre mil innan Bodö kom vi fram till Saltstraumen. Vi parkerade vid norra ändan av bron och lyckades hitta ett schema för när strömmen är som starkast. Kl 18:15 sker detta idag så eftersom våran färja till Lofoten inte går förrän kl 21 så skall vi stanna kvar för att kolla strömmen. Vi äter en utsökt middag på Chez La Strada (hamburgare,potatismos, stekt ägg samt stekt lök). Vid 17-tiden gick vi ner till strömmen igen och då hade den tagit riktig fart. Det var som en forsande älv fullt med stora virvlar och bubblor.

Bro-vid-saltströmmen
Saltsrömmen

Vi gick även upp på bron för att få lite utsikt ovanifrån. Närmare 18 gick vi ner igen och det var ungefär samma som förut så vi beslutade oss för att köra in till färjeterminalen i Bodö. På vägen dit var det vägarbete, två filer blev till en och alla bilarna körde i ytterfilen så innerfilen gick spikrakt framåt i 500m utan bilar så jag körde naturligtvis där och framme vid vägarbetet så fick jag byta fil, allt enligt skolboken. Men det tyckte inte norrmannen som jag körde in framför. Han följde efter hela vägen till färjeterminalen och när jag vevade ner rutan så tyckte han att jag var en tuff jävel. Tackar och bugar! Jag frågade var han hade fått sitt körkort från etc etc så efter lite gnölande körde han. Det var det roligaste den dagen!! När färjegubben kom och skulle ha betalt så kostade biljetten 803kr! Och, det var rena klippet. Den skulle kosta ca 1600! Åter igen hade jag en 6meters bil. Nu har vi snart råd att köpa en dunk vin i Norge! Kl 21 så lämnar vi hamnen i Bodö och vi skall vara i Moskenes kl 00:10 . Vädret är strålande, klarblå himmel och solen skiner. Det skall bli kul att se den kl 12 inatt! När vi närmade oss Lofoten med Moskenes drog kapten av på motorerna och vi kunde gå ut på fördäcket och beskåda Lofoten i midnattsol.

Midnattsol Lofoten

Vattnet var nästan spegelblankt, kunde inte bli bättre! Väl iland var det bara att haka på dom 10 husbilar som körde av före oss. Alla skulle till Å, undrar om det finns nån parkering kvar till oss? En del stannade vi parkeringen där Museet låg men jag fortsatte genom en tunnel i berget och ut på andra sidan där det fanns en jättestor parkering där det redan stod ca 15 husbilar. Efter en sen GT, efter ett, var det sängdags.

6/6

Å-sjöbodar!

Uppe kl 9, efter en katttvätt (hur många t är det i detta) fick jag ruskat liv i Mandy så hon kunde fixa mina frukostflingor. Tyvärr så regnar det idag så vi får köra med full regnutstyrsel inklusive paraply när vi skall starta vår upptäcktsresa här i Å. Vi besöker Å’s torskfiskmuseum, mycket kul, en görbra guide som kunde det mesta om torsk och klippfiskberedning. Nu till nästa fråga: vad är det för skillnad mellan klippfisk och lutfisk?

Mat till Italien

Mandy höll på att bli utkastad för hon frågade guiden om han var från Tyskland!! En inbiten Lofoting, uppvuxen i Å!! Så efter ett givande besök blev det fortsatt resa in mot Lofoten. Första stopp blev Anna’s?? fiskaffär, där köpte vi fiskleverolja(Bläää) och fyra fiskhamburgare på rekommendation av Anita i Stocken (grovmalet kött naturligtvis). Just nu tillagas dessa på restaurang La Strada. Vi har just checkat in på en camping(dusch!!!) som ligger i Ramberg nära Flakstad som vi alla vet var det ligger.

Ramberg strand

En härlig sandstrand, efter middagen och GT tog vi en promenad kl 11 på kvällen, det småregnar och är helmulet men fortfarande ljust som på dagen. Väl tillbaka blev det kaffe och whisky för att fira nationaldagen.

7/6

Gråmulen morgon, duggregn. I dag kör vi vidare mot en liten by som heter Nusfjord, en liten fiskeby med trankokeri och gamla affärer. Smarta innevånare i den här byn, efter parkeringen så kunde man bara gå in i byn en väg och det kostade 50kr/person!! Eftersom vi ändå hade stannat så….var det bara att betala. Byn var pittoresk, man hade en gammal lanthandel, många gamla originalhus, tärnor och måsar hade byggt bo var dom kom åt på hustak och fönsterbrädor.

Boplats Niusfjord

Vi var inte direkt ensamma om att besöka denna byn, det stod även 5-6 turistbussar från kryssningsfartyg på parkeringen och den restaurangen som fanns var fullbokad! Så det fick bli kaffe i La Strada efter besöket innan vi åkte vidare i ösregnet. För nu regnar det så in i h…Vi har nästa resmål i Borg, ett Vikingamuseum med en replik av ett Vikingalånghus. Detta besöket var inomhus så det funkar perfekt i ösregnet. Intressant att se, det hade funnit en vikingabosättning här i 1000 år och man hade hittat många fynd under utgrävningen.

GöranellerMandy

Efter fika med kaffe och rommellefse (Anita vet säkert vad det är!!) åkte vi vidare till Henningsvaer där vi skall parkera för natten. Vi går en sväng på kvällen i regnet, återigen en fin by men gratis att gå i. Vi hittar en bar som serverar irish coffe så det måste vi ha. Vi fick dock förklara för bartendern hur vi ville ha den och efter lite provande så lyckades hon hyfsat. Tillbaka till husbilen (sa jag att det regnar??) så är det dags att gå till sängs. Men kl 01 så kan jag inte sova längre det blåser, regnar och skakar i husbilen så jag tror att den skall välta. Kl 05 så beslutar vi oss att flytta den till ett ställe med lite mer lä och med fronten mot vinden. Det blev lite lugnare så.

Ställplats vy Henningsvaer

8/6

Lyckades slutligen somna trots att skakningarna fortsatte, det verkar som vinden vände något. Kl 9 var det frukost och sen gick vi ut en sväng i byn. Det var mycket varmare än igår, hela 6 grader mot bara 3-4 grader igår. Det hade snöat vid 200-meters gränsen. Tillbaka till husbilen planerade vi dagens tripp, Första stoppet blev i Kabelvåg,

Kabelvåg

där vi tar en promenad för att titta på statyn av Kung Öystein, han som krävde byggandet av Rorbuer åt fiskarna som innan dess måste sova under sina båtar. Det blev lite letande innan vi hittade statyn, jag måste fråga en norsk byggarbetare om vägen. Han tittade konstigt på mig och sen började han prata engelska, han var förmodligen från Thailand eller nåt. Hursomhelst, vi hittade statyn uppe på en bergsknalle. På köpet fick vi en skön promenad i solregnet. Nästa stopp blev i Svolvaer där vi skall kolla på isskulpturer samt en isbar inne i en före detta fiskfabrik där man frös ner fisken. Det var faktiskt ett riktigt kul besök, vi fick kappor att hänga på oss innan vi gick in i hallen där skulpturerna fanns. Mandy drack ett glas slånbärsvin i baren som serverades i ett glas av is, jag fick nöja mig med en flaska öl.

iskall öl

Efter detta kyliga besök gick vi ut i den 6-gradiga sommaren. Siste delen av resan gick utmed E10 upp till Fiskeböl där vi tog färjan över till Melbu på Hadselöya. Det regnar och solen skiner omväxlande hela resan. Efter en tur runt ön hamnar vi i Stockmarknes där vi imorgon skall besöka Hurtigrutsmuseet. Vi avslutar dagen på¨en rastplats på ön Beröya med a’ La Strada meny med rödvin, GT samt whisky.

9/6

Regn o sol om vartannat, ca 6grader. Vi kör tillbaka in till Stockmarknes för att titta på Hurtigrutmuseet samt den gamla hurtigrutsbåten Finnmarken. Ett intressant besök både på museet och i båten. Efter detta så kör vi vidare norrut mot Sortland där vi gjorde ett kort stopp för tankning, 12:35/l. Vidare norrut, efter 125m fanns en tapp som sålde diesel för 12:25/l attans!!!! Fikastopp gjorde vi i Myre och sedan full fart mot Stö, där vi skall stanna tidigt på en betalplats för att förhoppningsfullt kunna få se en skymt av solens ner och uppgång. Platsen ligger bra till så vi behöver knappast gå ut för att se det. Enligt Yr så skall det vara sol med enstaka moln vid ett tiden på natten. Vädret ser lovande ut hela kvällen så vid 12-tiden går vi ut och tar några bilder av solen. Den lägsta solhöjden skall inträffa här kl 00:59 enligt en sida på nätet. Vi tar en promenad in till samhället, det blåser fortfarande ganska mycket men med dubbla byxor, tröjor och regnjacka går det bra. Tillbaka vid husbilen ca 20min i ett då jag går ut till piren igen för några kort. Tyvärr ligger det en molnbank vid horisonten så det blev ingen riktig bild på solen. Dags att gå till sängs kl ett!!

Kl 00 15 vid Stö ställpl

10/6

Uppe kl 9 då vi gör oss klara att resa vidare upp till Andenes på Andöya. Mandy mådde inte så bra, hon blev illamående, hade väl varit uppe för länge på kvällen. Hon piggnar till lite under dagen, hoppas det går över snart. Vi åker nästan direkt upp till Andenes där vi tar en rejäl promenad runt staden och ut på piren som vi nu vet byggdes mellan 1896 och 1905 av ca 100man som jobbade 24 skift under 24timmar varje dag mellan 1Maj och 1 Oktober. Efter detta så kör vi ner den västliga vägen förbi Bleik och vidare till Stave där vi tar in på en camping. Efter middag skall vi gå en tur efter stranden och kanske även här kolla lägsta solståndet (om vi kan hålla oss vakna). Mandy tar en tupplur så jag får väl ordna middagen som blir ravioli a’La Strada, dvs värmd från en burk, inköpt på Lidl!!

Mandy vilar ut

1/6

Mandy fortfarande lite halvrisig, för lite vin kanske. Idag kör v i vidare in mot fastlandet och Narvik. Denna dagen är mer som en transportsträcka, fortfarande med fin utsikt sdå vägen mestadels går efter kusten. Vi är framme i Narvik vid sjutiden på kvällen. Letar först efter en ställplats men hittar ingen så vi kör till Narviks enda camping. Stängd!! Så tillbaka in till stan igen och ner mot marinan där vi vid ändan av en gata hittar en liten rastplats och parkering, 10m från stranden. Där blir det middag med vin! Imorgon skall vi göra Narvik!!

12/6

Vaknar vid åtta tiden och strax före 10 parkerar vi på ett torg och promenerar in till centrum för att besöka turistinformationen som skall vara öppen. Men först hittar vi ett röda kors museum som skall vara intressant att besöka, det handlar lite om kriget i Narvik. På dörren finns en lapp som säger att det är stängt på grund av flytt till nya lokaler!! Så vi letar vidare efter turistinformationen och på andra sidan gatan står en skylt som pekar i riktning mot stationen, ca 1km. Härligt med en söndagspromenad. Framme vid stationen och utanför Informationen står det en lapp på dörren: Kontoret flyttat till nya centrum, alltså tillbaka till platsen dit rödakors museet skall flytta!! Härligt med en söndagspromenad, 1km. Vi hittar det nya stället, det ligger tillsammans med ett bibliotek. Naturligtvis är det ingen där. En snäll bibliotekarie kan dock ge oss viss info om Ofotenmuseet som handlar en del om Ofotenbanan (malmbanan från Kiruna). Först skall vi dock rakt upp och över husbilen i en vid båge. Mycket kul!!

Narvik utsikt

En härlig utsikt över Narvik var det häruppe, man såg hela hamnen med malmtåg och båtar. Vi åkte tillbaka till centrum för att besöka museet, och sedan köra upp till ett kraftverk som ligger uppe vid Narviks skidbackar. Där öppnar man varje dag kl 13:00 en ventil och låter vattnet spruta rakt upp i luften, ca 75m, vi måste bara se detta!! Nästan fullt på parkeringen, jag lyckas klämma mig in på sista platsen.  En tysk som kommer efter oss ställer sig halvillegalt intill en fabriksbyggnad. Vi har ingen aning om vad vi skall titta efter men alla står och tittar mot huset med den tyska bilen. Kl ett börjar vattnet strila ur ett rör i väggen ovanför husbilen som blir fullkomligt dränkt innan vattentrycket blir så stort att strålen sprutar 15 så vi hade 1,5 tim på oss. Nere vid museet hittar vi ingen lapp på dörren, det skall vara öppet enligt info, parkeringen hade en utställd skylt, endast för besökare till museet. Framme vid entren var dörren stängd och låst!! ingen info nånstans om varför!! Som sagt Narvik har mycket, även en väg som går till Sverige så på den vägen är vi nu. Men först, efter rekommendation av bibliotekstanten så skall vi köra in en liten avstickare och titta på en gammal övergiven rallareby, där rallarna bodde under tiden malmbanan byggdes. Vi hittade vägen, lite trixigt och backigt och smalt att köra men till slut kom vi fram till en bom och bakom den låg ett vattenkraftverk. Vi gick runt det men ingen stig eller någonting som påminde om någon gammal by. Men det är härligt att promenera på söndag!! Så snabbt tillbaka ut på huvudvägen och vidare till Kiruna som har ett systembolag! Vi kom fram vid sjutiden och checkade in på Kiruna camping, dags för en dusch samt tvätt av lite kläder, slit o släp!

13/6

Uppe med tuppen som idag vaknade 8:30. Dusch, frukost, tömma tank o toa och sen in till Kiruna info center för att kolla vad vi skall se på här. Efter fika och shopping (systembolaget samt ICA) så gick vi ner till kyrkan som snart måste flyttas om den inte skall sjunka ner i gruvan. Vi läste senare raskanten flyttar sig ca 20m om året och 2033 måste hela Kiruna centrum ha flyttat. Man bygger redan ett nytt stadshus, det gamla måste rivas. Vi åkte även och kollade ett same museum samt även stadshuset och den äldsta gården som LKAB direktören tidigare hade bott i (från början av 1900-talet). Alla dessa byggnader ligger i den zonen som kommer att rasa.

Kiruna kyrka

Tyvärr är vädret uruselt så vi kör emellan dom olika ställena. På eftermiddagen så kör vi ner mot Jukkasjärvi där vi imorgon skall kolla var ishotellet brukar ligga och om vädret är bättre följa en guidad tur i området. Vi stannar inatt på en rastplats som ligger alldeles vid Torneälv som kallas laxforsen.

14/6

Ösregn uppehåll ösregn….ca 6-7grader. Vi kör in till Jukkasjärvi och stannar vid ishotellet. Kl 11 skall vi gå på en guidad tur här för att se hur man bygger upp det samt hur det startade. Mycket bra guidad tur blev det, både på engelska och svenska. Man ”skördar” is ur Torneälv varje år i mars månad ca 5000ton. Av detta går 1500ton åt för att bygga nästa års hotell och övriga 3500ton exporterar man!! Isen förvaras i en lagerlokal som alltid har ca -3grader. Där står man under sommaren och kapar till bitar ur isblocken som skall bli nästa års hotell. Efter ishotellet blir det lite kultur, ett besök i den lokala träkyrkan som skall vara Sveriges äldsta (ialla fall norrlands). Vi tar också en fika i en lappkåta (termoskaffe med stenhård hjortronmuffins). Resan går sen vidare mot Gällivare där jag tankar. Vi kör en tur inne i stan, mycket intressant!! 60 sekunder senare kör vi vidare mot Porjus kraftstation. Det var desto intressantare, speciellt ca 5km inlands med bilen sedan 2km promenad in i skogen och ut på en myr där det låg en störtad Lancasterbombare.

Easy Elsie Lancasterbombare

Den hade kraschlandat där 1940 efter att ha blivit träffad under slaget vid Tromsö i Norge. Jag råkade nämna för Mandy att om vi nu ser en björn med ungar så gå för allt i värden inte emellan mamman och ungarna. What!! do you have bear here!!! Sen gick hon nästan i mina skor!! Nästa stopp blev i Harsprångets by samt vid älvfåran som tyvärr är helt tom. Byn var riven och utrymd sedan 60-talet, bara vägarna fanns kvar samt några skyltar som upplyste om ”torget” samt ”Affären” etc. Vi körde vidare mot Jokkmokk där vi stannar för kvällen vid en härlig rastplats någon km innan byn. Rastplatsen ligger alldeles vid stranden av en sjö där solen är poå nergång på andra sidan. Vi är nu nästan precis på polcirkeln igen så imorgon har vi lämnat den bakom oss.

Harsprånget

15/6

I Jokkmokk blev det fyra besök, Turistinfo, Museet, Kyrkan samt tenn och silversmeden. Museet var väl OK, mycke lappar va det ju!! Kyrkan var väl intressant för att vara ny, den såg verkligen ut som om den var från 1800-talet. Så var det ju Tenn Silveraffären, det var ju Mandys grej, jag tror t.o.m. hon köpte nåt. Resan går vidare nerför älven mot Luleå. Ett liotet stopp blev det där Polcirkeln korsade vägen, dags för fotografering. Andra stoppet blev i Vuollerim som vi fick tips om av turistinfo. Jag vet inte vad vi skulle titta på, vi körde in och ut så var det klart, vidare mot Luleå och Gammelstaden som faktiskt var intressant med alla sina röda små stugor som när dom byggdes var avsedda som övernattningsstugor åt kyrkobesökarna som inte kunde åka hem samma dag.

Gammelstadens kyrka

Idag ägs dom av någon och hela byn är förklarad som världsarv. Vi fick också se ett antal veteranbilar köra in i byn och parkera på torget, varav några mycket häftiga amerikanare. Vädret idag har varit kalas, nu satsar vi på att hitta en parkering med sjöutsikt i Luleå. Vi hade tur, tack vare husbilsklubbens ställplatskarta. Nära centrum, alldeles vid vattnet fanns 5-6 husbilsplatser. Idag blir det utemat, vi går till en restaurang i hamnen och äter hamburgare med Westerbotten Malgomaj som ju alla vet är ett öl från Västerbotten! Hursomhelst mycket gott och den dyraste hamburgaren hittills! Till efterrätt tog jag en kaffedrink bestående av kaffe, Benedictine likör toppad med grädde. Sen var det dags att gå hem och sova!

16/6

Piteå camping

Bra väder på morgonen, vi promenerar in till centrum av Luleå som har en gågata med fullt av folk. Sen tar det slut. En fin promenadväg runt en udde med badplats och mycket aktiviteter av studenter som skall ha avslutning. Tillbaka till husbilen planerar vi nästa etapp som blir Piteå, ca 5 mil härifrån. Eftersom det är härligt väder vill vi inte köra så mycket och Mandy vill se Norrbottens Riviera som Piteå havsbad kallas. Vi stannar till vid Piteå havsbad och Mandy blir grymt besviken, Var är Piteå?? Var är Rivieran?? Vi fick åka tillbaka 10km för att hitta Piteå där vi även hittade en camping som låg alldeles nära centrum. Efter middag utanför husbilen!! så promenerade vi in till stan och tog en öl på en pub. 170SEK för två öl, Mandy höll på att storkna. Så går det till på Rivieran!! Tillbaka i husbilen blev det dusch och nattning. Vi hann precis bli klara innan regnet kom och det vräkte ner hela natten.

17/6

Äntligen!! Det regnar idag, precis vad vi behöver. Efter morgonbestyren ger vi oss iväg söderut med mål att övernatta i Örnsköldsvik. Det regnar mest hela vägen men väl framme så är det uppehåll. Vi hittar en ställplats alldeles intill Fjällräven arena med utsikt mot småbåtshamnen. Lite slötitt på TV och dagboksskrivande blev det sängdags.

18/6

Morgonen staretar bra, vi sov till kl 10!! Ingen frukost eller kaffe, direkt till turistinfo och systembolaget. På turistinfo fick vi kartor och annat nyttigt att veta om Höga Kusten. På systembolaget fick vi Gin och Vin. Vi åkte sen vidare till först till Fjällrävens outlet lite söder om Övik. Jag hittade mett par byxor och Mandy köpte nåt blått, byxor eller så. Sen for vi vidare till Köpmanholmen och Skuleskogens nationalparks norra ingång. Det regnar förstås men inget hindrar en svensk med byxor från fjällräven. Vi tog en väg som gick genom parken till några mindre öar vid kusten. En våt vandring men kul, vi träffade 5 andra par som också var ute och gick i regnet. Framme vid öarna fanns det tack o lov raststugor samt toaletter. Jag måste bara testa toan och uppleva barndomen igen (TC förståss). Mandy var också inne men hon klagade på mig för att jag inte hade täckt över med toapapper??? Vem F-N gör det på ett torrdass?? Dags att promenera tillbaka till husbilen, regnet hade minskat en del på hemvägen. Det tog ca 3tim att gå 7km. Efter byte av kläder körde vi vidare mot Skuleberget där vi hittar en rastplats vid Docksta som vetter mothavet, Mandy blir nöjd. Docksta har också en brygga där båten till Ulvön lägger till och efter att vi kollat vädret för imorgon så ringer jag och beställer billjetter med båten så vi kan åka dit. Det skall bli skoj med en liten båtutflykt, hoppas bara vädret blir som man lovat.

19/6

Vaknar till molnigt väder och det har blåst en del under natten. Inget regn och det ser ut att ljusna söderut. Vi tar båten över till Ulvön (byggd på Eriksberg år 1906). På vägen dit hinner det spricka upp ytterligare och väl framme vid Ulvön 1tim o 15min senare så skiner solen från en klarblå himmel. Ulvöns samhälle är mycket fint med röda båthus som väl nästan samtliga är inredda till sommarstugor. Vi vandrar längs huvudgatan (läs grusvägen) genom byn där vi ser förmodligen värdens minsta cafe bestående av en halv friggebod med sammanlagt två bord. Man har också satt upp en skylt med öppettider som i stort går ut på att man öppnar när man har lust! En gammal kyrka från 1600talet finns också och den hade orginalmålningar kvar från början av 1700 talet. Kyrkan skulle rivas i slutet av 1800-talet men så fick man besök av Oscar den andre och han skänkte 200 riksdaler så kyrkan kunde räddas. Nu har jag och Mandy lagt 15 riksdaler i en bössa så dom kan ha den ytterligare några år! Vi promenerar upp till Lotsutkiken, ca 250 trappsteg och får en strålande utsikt över byn och ut mot Bottenhavet. Efter denna ansträngande tur är vi tillbaka nere i byn vid kl ett då vi skall äta buffelunch på hotellet. Ett riktigt julbord var det, mycket gott och ingen att armbågas med, sammanlagt 6 personer! Vi ligger på bryggan till kl 3 när båten tar oss tillbaka till Docksta och sen är det bara att köra vidare genom Höga kusten och ut mot några småsamhällen. Vi passerar kända orter som Nordingrå, Häggvik, Bönhamn, Åsäng, Nora…..tills vi är ute på E6 igen och sen tar vi av mot Hemsön där vi via en vägfärja kommer över för att övernatta och titta på sveriges hemligaste fästning som har öppet för besök. Vi kör in ca 6km på en smal grusväg tills vi är framme vid parkeringen och grindarna. Man öppnar för visning kl 11 imorgon så jag tycker att vi kan övernatta här. HÄR??? Mandy får spader. Sova mitt ute i skogen med alla vargar, björnar, troll etc, det går INTE! Så tillbaka 6km in mot centrum av ön och över till kusten mot andra sidan, ca 8km på smala grusvägar där vi inte kan parkera. Så tillbaka 10 km på smala grusvägar till färjeläget för att invänta färjan så vi kan köra in till Härnösand där det inte finns vargar, björnar etc. men en parkering för husbilar. Vi väntar länge på färjan. Det kommer en gubbe och knackar på rutan, Har ni ringt efter färjan?? OK han går och ringer, vi kommer över och hittar efter 25km en bra plats i centrum av Härnösand. Då är kl 21:30 och det är dags för en GT. Vi studerar även folklivet utanför, ett gäng zig…oopps! vandrare som försöker laga en husbil som står parkerad mitt emot oss. Jaja, vi dubbellåser alla dörrar innan vi lägger oss.

20/6

Ännu en morgon med solsken, hur skall detta sluta? Vi går en promenad till centrum av Härnösand, en gammal trähusbebyggelse som överlevt brand och ryska kriget. En gågata med nybyggda och sekelgamla stenhus med några klädaffärer, annars inte mycket att se. Vi lyckas inte hitta något kafe med plats i solen för en fika så vi går tillbaka till husbilen där vi planerar dagens färd och enligt väderrapporten så skall vi söderut!! Nytt stopp efter E4 vid ett shoppingcentrum, Mandy behöver ett kamerafodral till sin nyinköpta kamera. Vi fortsätter efter detta till Hudiksvall där vi rastar vid en ställplats alldeles vid hamnen. En kortare promenad i glada Hudiksvall och sen kör vi vidare till en ställplats med el o toa (150kr) som ligger nära Enånger, en liten marina som heter Borka brygga. Ett perfekt ställe för övernattning. Lite historia om platsen samt ett litet museum att läsa och titta på. Sen är det inte fel att kunna sitta ute i solen med dagens GT!! Det ligger också ganska nära Järvsö, så imorgon kanske vi åker dit och hälsar på Lill-Babs, Rolands favorit!!

21/6

Det har regnat lite under natten men på morgonen upphör det så sakta. Tömmer toa och fyller på vatten innan vi ger oss iväg söderut mot Gävle. Ett snabbt stopp i Södserhamn och sedan vidare in till en ställplats i Gävle. Vi kollar på turistinformation och får lite info om vad att titta på, bl.a. den gamla staden, trähus som ingen hade lyckats bränna ner. Platsen där bocken brukar stå som man nästan alltid lyckas bränna ner!! Gävle är en ganska intressant stad, vem visste att man hade en kyrka med ett torn som lutade ½ meter! OK, efter ett stopp uppe vid skidbacken med lite utsikt över staden så körde vi mot ett ställe som heter Gysinge, PRO’s kursgård. Men det visste vi inte när vi beslöt att åka dit. Mandy läste att det bodde ca 36000 invånare i Gysinge. När vi kom dit körde vi igenom byn på mindre än 30s och sen var jag tvungen att vända tillbaka igen eftersom vi redan lämnat byn. Vi parkerade på en ställplats och gick till lokala affären för att betala. Jag frågade i affären om det bodde 36000 människor där men hon tittade på mig som om jag var från yttre rymden. Här bor ca 150 st samt 300 flyktingar!! Och dom såg man ju. När vi vandrade runt i det gamla bruket så bodde dom överallt i Herrgårdens paviljonger. Vi såg att Cafe Udden hade öppet så vi promenerade dit för en öl och det var ett klokt val. Cafeet var knökat med PRO folk samt en orkester på tre man spelade country musik för ”dom gamla”. Kul att lyssna en stund sedan gick vi runt lite och tittade på den gamla smedja och andra byggnader från 1700-talet. Vi var mycket positivt överraskade över hur välskött allting var. Så, årets kortaste natt väntar, dags att gå till sängs!!

22/6

Sol igen på morgonen, fick öppna alla fönster för att få in lite kyla i husbilen. Efter frukost gick vi runt igen en sväng inne på herrgården och kollade PRO skolan som idag hade boule på schemat. Fortfarande lika imponerande att se dom välskötta husen och parken. Vid 11-tiden kör vi vidare mot Gamla Uppsala där vi går runt på konungagravarna samt den gamla Disagården där man hade flyttat ihop en massa stugor för att visa hur det kunde se ut på 16-1700 talet. Vi gick en sväng runt den gamla kyrkan där tidigare Uppsala domkyrka var belägen. Efter att man flyttade staden till nuvarande Uppsala så brann den gamla kyrkan och den nya anses härstamma från 1400-talet.

Efter denna historielektion så for vi vidare till Uppsala eller Östra Aros som den hette när det bara var en hamnstad till Gamla Uppsala. Vi tog en titt på Slottet och domkyrkan med Gustav Wasas grav (som vi ju alla visste var begravd i Uppsala). Vi tog en öl på en bar vid Fyrisån innan vi bestämde oss för att ta in på Hotell La Strada för en god bit mat. Sen är det ju fotbollen, hoppas Sverige förlorar annars får vi väl vara vakna hela natten pga allt firande. Parkeringen vi står på är alldeles intill Fyrisån mitt i staden.

23/6

Vi vaknar till trafiken och även till vackert väder. Med midsommar om bara någon dag så blev det besök på systembolaget innan vi far vidare till nästa mål, Stockholm där vi har bokat plats på Långholmens husbilscamping i tre dagar. Vi är framme vid 2-tiden och promenerar in till Gamla stan. Varmt! Äter en tidig middag tillsammans med alla andra turister (mest japaner, ett kryssningsfartyg ligger vid kajen) Firar på kvällen med en dusch! Det kommer även dusch på bilen under natten, härligt!!

24/6

Det har slutat regna men är mulet, varmt och fuktigt. Vi tar T-banan in till slussen som är rörigare en nånsin, ingen trafik alls över broarna. Även att gå över broarna är besvärligt, trampa över uppbruten asfalt, igenom inhägnade arbetsplatser för att komma till djurgårdsfärjan. Mycket folk på väg över till Skansen och Gröna lund. Vi går in till Skansen för att kolla hur det ser ut. Man har inte startat några aktiviteter ännu, dans och lekar startar inte förrän vid 5-tiden. Vi tar spårvagnen till centrum istället och sedan T-banan till ställplatsen för lite svensk sommarmat (sill, potatis etc etc) Tur att kylen och frysen funkar så bra! Efter jordgubbarna påstår Mandy att jag blundar i fåtöljen men det kommer inte jag ihåg ialla fall! Vid 4-tiden tar vi T-banan och spårvagn tillbaka till Skansen och går upp till dansbanan där ett folkdanslag håller igång. Vädret är mulet, soligt och varmt. Vi kollar en stund på knätofsarna och även på dans till majstången. Sen är det dags för lite öl och vin innan vi promenerar runt i parken för att kolla på djuren (Mandy vill se en älg). Efter det är klockan redan 8!! och det är dags att ta färjan till Gamla stan igen. Tillbaka till husbilen blir det GT med film!

25/6

Solsken och VARMT! Vi beslutar oss för att köra vidare idag. Vi måste köra norr om Mälaren pga olyckan på bron i Södertälje. Vi kör in i Västerås men konstaterar att det inte är så kul att kolla på ABB fabriker. Så vi kör vidare mot Göta kanal och beslutar att stanna över vid Mariestads camping på Ekudden. Strålande väder hela dagen och kvällen blev härlig utanför husbilen (om man bortser från flugor och myggor). Det blev La Strada lax och Jordgubbar med grädde och pepparkaka, en riktig höjdarmiddag! I morgon blir det förmodligen hemresa så detta blir sista natten ute efter en månad och 525mil i husbilen. Allt har funkat bra, vi har sett och lärt oss massor om både Norge o Sverige. Nästa år blir det förmodligen Skottland på programmet. Vi hörs!