2018nov, Italien-San Remo,Fr-Saintes Maries de Mer, Ty-Köln, Sv.

Italien 2018 28/10 till november

Äntligen på väg mot Italien med Corsica ferry

Efter en lugn sjöresa i en hytt med sängar!! a 104€ så landar vi i Savona på morgonen i ösregnet. Lite trixigt att ta sig ut från Savona, GPS och vägskyltar stämmer inte så bra men efter några U svängar så kom vi upp på motorvägen mot Frankrike och med siktet inställt på San Remo. Riktiga skyfall mötte oss på resvägen men när vi kom fram vid 12-tiden så hade det slutat att regna. Vi ville ha en plats i första ledet nere vid vattnet men det fanns bara en plats ledig i det andra ledet. En bra plats visade det sig senare. Efter att markisen vevats ut och sol??stolarna är på plats så promenerade vi in till San Remo för en fika och ett glas grappa.

Grappa i San Remo camping.

Vi kollade efter cykeluthyrning så vi kan ta en cykeltur på den nästan 25km långa cykelbanan som gör genom en del byar utefter kusten. Tyvärr var ingen öppen så vi frågade i receptionen och dom hade inge elcyklar att hyra ut.

San Remo promenad

Så tillbaka i husbilen för lite dricka och sen blev det middag på campingens restaurang. Bra och prisvärt ställe med en mycket underhållande servitör, liknade Manuel, småsprang hela tiden och när det ringde en klocka släppte han allt han hade och sprang in till köket för att hämta färdiga pizzor som någon hade beställt.

Under natten började det regna igen och jag fick hela tiden kolla att inte markisen blev full av vatten. Så det blev inte så mycket sova.

29/10

På morgonen var det första jag gjorde att ta in markisen medans det var uppehåll. Mandy tyckte att jag var en fegis som gjorde det……

Vi promenerade bort till en by som heter Ospedaletti, vädret var hyfsat med lite sol då och då. Kaffe med croisant väntade på det lokala cafeet och sen blev det promenad hemåt igen men denna gången genom en tunnel på ca 2km eftersom det började att ösregna så vi kunde gå torrskodda nästan hela vägen.

Mandy och hennes nya italienska vän i San Remo

Ute i ljuset igen kollade vi åter om cykeluthyraren var öppen men förmodligen var det stängt för säsongen. Så det blev en stilla dag i husbilen med utsikt över det regniga medelhavet. På kvällen blev det ett besök uppe hos Manuel igen men bara för Kaffe o grappa o lite vin. Det började blåsa ordentligt, på mindre än en timma så blev det full storm. Vi kom tillbaka till husbilen vid 10.tiden och pratade med grannarna som hade en pappa som hade sin husbil närmast vattnet. Vid det läget så hade vågorna redan börjat slå över kanten mot den första raden av husbilar så pappan körde upp sin bil och parkerade bredvid övriga släkten. Nu började det bli riktigt vilt och flera bilar flydde upp till lediga platser längre in på campingen. Vi stod väl hyfsat bra och jag var glad att inte markisen var ute!! Campingpersonalen körde runt och kollade, det stod nu bara en jättestor husbil kvar som inte gick att flytta så vad som hände med dom som bodde i den vete katten. Hela natten så smällde vågorna in och vi såg att även våra grannar med tillhörande pappa lämnade alla sina cyklar och bord och körde upp med sina bilar till parkeringen vid receptionen. Vid 2-tiden så började det dock att lugna sig även om vågorna fortsatte att banka sönder stranden nedanför.

30/10

Stormens verk i San Remo

På morgonen såg det bedrövligt ut på nedersta raden, stenar från beläggningen var uppbrutna, stora blomkrukor med träd i låg omkullvälta och familjen med den stora husbilen röjde runt för att hitta sina grejor. Husbilen såg OK ut, tur för dom. Det behövdes en liten grävskopa för att röja undan allt bråte som låg i vägen så dom kunde baxa ut sin bil upp en bättre plats. Vågorna slog fortfarande in så det gällde att passa sig nära havet. Solen sken och vädret skulle bli bra hela dagen enligt rapporten. Vi beslöt dock att köra vidare in mot Frankrike mot Saint Maries de la mer. Jag fick putsa rutan och spolat av bilen från allt salt och tallbarr innan vi startade resan.

Upp på motorvägen under ca 10 mil innan vi körde av och ner mot kusten igen för ett besök i Hyeres och den gamla stadsdelen med en borg på toppen av en ganska hög klippa.

Borgen i Hyeres

Vi hittade en parkering/ställplats utanför ett shoppingcenter,Le Clerk?? så där fick vi bli under natten. En snabb promenad in till Hyeres igenom den gamla staden och upp på toppen där man hade en strålande utsikt mot havet.

Stora torget i Hyeres
Pinochio i Hyeres

Eftersom klockan nu var över fem så fick vi snabba oss på tillbaka till husbilen innan det blev kolsvart. En bra promenad, nu väntar en risotto med kyckling från La Strada köket!

31/10

Det ösregnade av o till hela natten och på morgonen var det fortfarande regn och även lite åska. Dags att köra vidare men vart?? Det får bli till ett annat köpcenter där vi kan få kaffe och vandra omkring i lite olika affärer under regnet sen får vi se hur vi kör vidare.

Så nästa stopp blir Saintes Maries de Mer där vi varit tidigare och sett en gubbe duscha inne på en stå toalett. Nu skulle vi göra en annan sak som vi gjort tidigare, äta en crepe med stekt ägg och köttfärs, jumjum!! Tyvärr var den butiken stängd denna kvällen så det fick bli lite tapas på en annan restaurang. Vi hoppas på uppehåll i morgon så vi kan cykla ut till en av fyrarna här nere.

Värdens minsta vinglas

Ösregn och blixt med dunder under natten, men vi står på asfalt så allt verkar OK.

1/11

Uppehåll och solen tittar fram. Ut i byn för kaffe och croisant samt för att hyra en elcykel till Mandy. Tyvärr fanns det inga och tur var väl det för nere vid den vägen vi hade tänkt att cykla så var det rena gojan, våt sand och massa gegga som knappast gick att cykla i. Så det fick bli en god frukost på våran favorit restaurang, den med crepe och stekta ägg!!

Saintes Maries de Mer spegel
Värdens bästa crepe!!

Sen gick Mandy på shoppingtur och jag gick hem till

husbilen för en lur.

Vi far vidare upp förbi Arles och in i vindistriktet Vaucluse som vi alla vet från skolan ligger lite öster om Avignon. Vi åker närmare bestämt till Fointaine de Vaucluse.

Efter en liten promenad i kvällningen blir det natt på våran ställplats strax utanför byn.

2/11

Uppe tidigt, vi måste ju vara på turistinformationen kl 10.

Vi fick lite info om omgivningen, bl. a. om en vattenkälla som nog är det häftigaste vi sett.

Källan i Fontaine de Vaucluse

Tänk ett runt hål i berget, ca 50m i diameter. Det är enligt mätning 300m djupt och ur det strömmar vattnet ut och bildar starten på en flod, Sorgue. En promenad till källan och sen upp på en bergstopp och en gammal borg för lite utsikt över nejden.

Fontaine de Vaucluse borgen
Utsikt över Fontaine de Vaucluse
Fointaine de Vaucluse
Gordes

Tillbaka till ställplatsen och vidare färd till Gordes, en annan berömd by som vi fick lära oss om i skolan. Vilken vy från toppen av byn, 350 meter upp. Solen börjar gå ner och lyser upp byn och omkringliggande fälten. Nästa stopp på vår resa blir campingen i Avignon som vi har stannat vid flera ggr tidigare. Denna gången enbart för att köpa lite godis till mig, en likör/sprit som jag smakade på igår på en tè bar!! Den hette Carasces och är en päron-rom!! väldigt god!! Destilleriet ligger bara 5 km från våran camping så det blir första besöket imorgon.

Mandy  diary follows:

November 2nd

A good aire for parking and we used the card we bought a couple of years ago when we visited Ile de Yeu ……. walked in to town to visit tourist Information and got local maps etc…. took walk along the river to the Source!!! …Oh my Gogh!!!!! An amazing but amazing source of strength in the water powering up from and then down from the spring! ….. and what a colour! …. apart from it being a good walk it was soooo unusual a sight! Huge rocks each side and an ancient castle above.   The old paper mill was still in use and we have never seen anything like that before! …… after the visit to the spring we had a coffee by the river(almost in the river)…hahahaha…. very unfriendly guy although it was a nice place and good coffee…. on reflection, he must have been from Corsica!!hahah.   Then we took the steps leading up, and up, and up and they became rocks and stones and a very difficult pathway leading to the castle above! ….. it looked soooo high when we saw it from below at the spring!….. couldnt believe we were up there!… a hard climb and tricky but no probelm as I really seem to have found my legs again!! …. great views from above!……a really good feeling being up there and having done it!!! …… we moved on to the village of Gordes which turned out to be first very very WET as it poured down with rain when we arrived!! …. but then it dried up and the sun came out so we ventured in to the village…. lovely lovely with all the building in this tiny stone work which is sooooo beautiful and we didnt realise we were so high up…. and the village is on a perch high above and a valley below which is rather unusual…. we took pics from the other side on the way out! ….. heading back towards Avignon to the campsite for showers, somehow the GPS got us on the wrong road!! .. yeah…. the gps RIGHT….. soooooo we had to travel about another 50 kms to get back to Avignon…hahahahah…. not really funny as it was dark by the time we got there and they are doing massive road works round the walled city!!! …. anyhow no worries, we got here and had our paella from Saintes Maries de mer with a bottle of plonk from Corsica!!! …..  tomorrow we hope to travel north to another nice region which is picturesque and interesting and wine friendly!
Nov 03rd Saturday
The day started with a visit to a distillery for Poire&rhum which turned out to be a bit of a guided tour with a french speaking(ofcourse) who kept forgetting to talk in english…bless!…but when asked, she responded! …G bought some stuff …. not my taste! …but he was happy!
Destilleri  i Avignon

….we set off on the road heading for Wine country… made a stop at Châteauneuf du Pape at a winery called Mont Redon which was most enjoyable and interesting…… the person who greeted us looked like the affluent owner but was in fact just an employee!!! …ex french navy so his english was good and he even spoke some spanish! ….. we bought x6 and x6 plus 2 glasses and then took a stone from the “terroir” as a souvenir !!!! …. lovely visit and the sun was shining on the vineyards which just makes it soooo special.

Later we stopped at Gigondas and did some more tasting and bought another x6 box….. we thought we might stay there but headed on as there was nothing else in the village apart from the Cavau.    We ended up in Vaison la Romaine which sounded familiar, and yes! …. turns out we were here 7 years ago! …. so it was nice to be back there to see it in another way.   We found the parking for campers and it was only 7euros a night! …. plenty other campers there…. dinner was then cooked and we settled in for the night.
Vaison la Romaine

Nov 04th Sunday
Lovely sunny morning and a walk in to town for coffe in the square then in to the old medieval city and up to the castle!!!! ….. great walk and soooo good that I can do it without effort again! ……. continued on the road north and decided to divert a little west to Beaujolais country and visit our favourite winery!!! ….. night stop as always and the owners were home and we did our tasting and bought 3 x 6 lots of good, very good, and very very good!!! …. and price wise it was very very very good! …. nice wine and nice people and a nice place! ….we miss the Beaujolais festival which is always the 3rd thursday in November so we promised not to drink our Beaujolais nouveau before november 15th!!!!  Yeah right!!! ….but i almost feel I want to respect their wishes.  And we shall !!!   As G says, we have enough other wines to drink!!!
Dinner was good with excellent steaks I bought yesterday, and just local box wine, but better meals are coming with all this delicious wine we havebought!!!!
Beaujolais country, ställplats hos Tano Pechard i byn Régnié-Durette
Vinprovning hos Tano Pechard

Nov 05th Monday
What can I say about today?   Over 400 kms driving and in Luxembourg for the night! …. Misty morning and then about 2pm it seemed to clear aand we had lovely weather till the sun went down.    Spending the night at a Park and Ride parking just outside Luxembourg city.   Filled the tank with diesel at 1.16 euros a litre…. best price you can get!   We were almost empty and at one point dreaded the thought of having to walk to the gas station with a can!!!! ….but no! … it was ok!
Nov 06th Tuesday
Kind of misty morning but it cleared after a while…. arrived in Cologne about midday, and found our camper parking by the river….. best place in front line, and what a beautiful day with the autumnal colours and leaves falling everywhere!! …we walked in to town along the riverside and visited the Cathedral, the old town, a beer in the old market square, then across one bridge to the Triangle and up to the view point…. wonderful views, then crossing over the other bridge (the one with thousands and thousands of love locks on it)…very colourful!….. hunted out a restaurant which was open at the time we needed…… took a while to find it walking and it was obviously a “local” place, so we asked a young girl if there were any other restaurants nearby and she say “no, but this place is wonderful” …. so we gave it a try! …yes, indeed it was very very good, and later we saw the same young girl come on duty for work!! Hahahaha probably the owners daughter!!! ….. later back at the ranch, we had our coffee and copa…. and tv.
Kölner Katedral
Låst bro i Köln
Nov 07th Wednesday
Heading for Hamburg.   Sunny sunny morning!and we kept on driving till we got to Flensburg!!! ….. parking for the night just opposite the Citti Park shopping mall…. and we managed to catch McD for a quick bite….. not very nice though, I have to say! …. later watched some tv and then beddibaws.
Vi fick äta rester!
Nov 08th Thursday
After some serious shopping in the shopping mall (me a belt, G some underpants) we headed to the border shop liquor shop….. bought what we had to buy and then on the road home…… up through Denmark… problems with the automatic charger on the bridges so took the ferry from Helsingor to Helsingborg and home by 9.30pm…… unloaded a lot of stuff, then relaxed with a glass of wine, big comfy chairs and the big screen for some TV !!!!!!!    A good trip but good to be home!!!!