2019nov,Tyskl.-Luneburg, Luxemburg, Belgien-Huy, Frankrike-Verdun, La Roque Saint Christophe, Spanien-Haro till Cadiz, Denia till Mallis

06-10 Trelleborg-Travemunde

6/10
Stenungsund, söndag morgon kl 0600, -2grader.
Telefon ringer äntligen, det har varit en svinkall natt, dålig värme i husbilen och Mandy vill inte lämna sängen. Men….färjan från Trelleborg till Travemunde går kl 13.00 och då måste vi vara med. Så på med fillorna och raskt iväg till närmaste öppna bensinstation för en kopp kaffe innan vi drar vidare ner mot Trelleborg. Det är minusgrader ända tills Varberg då det blir plus grader. Vi är framme i Trelleborg strax efter 11 och efter besök hos ICA handlaren så kör vi in till färjeterminalen för att borda Robin Hood som skall ta oss över till Travemunde. Efter ca 7,5 timmar så anländer vi till Tyskland och vi kör av färjan till en ställplats utanför Citti Markt där vi tillbringar natten (med gasolvärmaren på full fart).

06-10 Luneburg sneda kyrktorn
07-10 Luneburgcafe

7/10
Vaknar vid 8-tiden, känns bättre idag, bra värme i bilen. Vi handlar lite av det allra nödvändigaste hpå CittiMarkt (Gin, Grappa, Whiskey) samt lite mat. Sedan blir det snabbresa till TOGO, den bilhandlare som sålde husbilen till mig. Jag behöver klaga lite på den dåliga kvaliteten på bilen. Två läckande takfönster samt ett läckande fönster i toan. Dessutom sprickor i duschgolvet som förmodligen måste bytas. Tjark (så heter han) skall återkomma med pris för duschgolvet, får se om det händer nåt.
Vi fortsätter sedan till Luneberg där vi övernattar. Det är en mycket sevärd stad, vi tog som vanligt en promenad till centrum där det blev en kaffe och ett glas vitt hos den lokala cafeägaren. Mycke getingar var det runt borden så man fick dricka snabbt innan man kilade vidare. Tillbaka till husbilen blev det en god middag och sen lite läsning från nyss nedladdade böcker. Eftersom el ingår så brassar vi på för fullt med värmen, inga sockor på inatt!!
8/10
Startar färden mot Dusseldorf och Viersen där jag skall köpa nya batterier till elcyklarna som vi har på Mallis. Det blev en stressig färd genom motorvägstyskland med mängder av vägarbete och STAU. Batteriaffären stängde kl 16.00 och sedan hade man stängt nästkommande två dagar. Efter diverse genvägar (som ibland blev senvägar) så hann vi fram med 10 minuter tillgodo. Vi köpte två batterier, 200€ styck. Bra service och bra information fick vi på köpet, hoppas bara att batterierna är OK!! Vi hade siktat in oss på en ställplats i Viersen men när vi kom dit var alla platserna upptagna av permanent parkerade husvagnar!! med tvättlinor och utemöbler, och detta alldeles utanför det lokala badhuset. Såg inte vidare trevligt ut så vi fortsatte mot en ASCI camping alldeles innanför gränsen till Holland. 19€ inklusive allt, nu skall här duschas i varmt vatten!
9/10
Nyduschade och med rena kläder startar vi dagens tripp ner mot Luxemburg, ett måste för husbilsägare med 120l dieseltank. Det gäller bara att köra dit med så tom tank som möjligt! Jag fyllde på ca 15 l igår så det skall nog räcka tills vi är framme vid gränsen så vi kan fylla upp. Eftersom vi skall ner till Verdun så blir det bara en omväg på ca 100km så…..det vill till att dieseln är billig! Vi gör även ett stopp i Belgien vid staden Huy för att besöka slottet och dess museum.

09-10 Huy panorama
09-10 Huy skelett
09-10 Huy flyttfåglar
09-10Huy slottsmuseum,

Fortsätter sedan till gränsen med reservlampan tänd och när jag fyller tanken går det i 110 liter så jag hade nog kunnat köra lite till. Priset är 1,12€/liter så fan vet om det lönade sig. Men man får ju se mycket på resan. Nu siktar vi in oss på Verdun men det får nog bli ett nattstopp i Luxemburg och vi hittar en ställplats i Diekirch, 7€ inklusive el, billigast hittills! Vi såg också att man hade ett WW2 museum vid infarten till staden så det får bli ett besök där imorgon. Det blev en sen middag i La Strada och sen lite svensk TV innan läggdags.

10/10
Upp till en ny dag, katttvätt, deo och frukost innan vi kör upp till militärmuseet. Mycket intressant utställning, imponerande samling och berättelse om slaget vid Luxemburgs gränstrakter mot Tyskland. Det var väl värt ett besök! Vi tog en promenad efter museibesöket in till centrum av Diekirch för en kopp kaffe, bra väder solen börjar titta fram.

10-10 Dierkirch museum

Tillbaks till husbilen kör vi nu vidare mot Verdun ca 150km sydost om oss. Tog en genväg in till Frankrike….efter mycket snurrande runt avstängda vägar lyckades vi komma över gränsen för vidare körning mot dagens mål. Vi var framme vid 14-tiden då vi parkerade och promenerade till turistinfo där vi fick lite kartor och upplysning om platser att besöka. Man hade också bra info om ställplatser så efter en promenad i Verduns gamla stad så körde vi ut till en ställplats för natten. Den låg alldeles intill ett shoppingcentrum (Leclerc) så det passade bra, gratis toa!!

10-10 Verdun stad

11/10
Mandy gick och handlade lite på morgonen innan vi tog turen runt slagfälten i Verdun. Vi hamnade uppe på en skogbevuxen kulle där GPS visade oss in på en knappt körbar lerig skogsväg. Man kunde se löpgravarna i skogsbrynet. Vägen ledde till ett fort, de Souville, som hade byggts av fransmännen men som av och till erövrades av tyskarna. Det var ett intensivt krig som varade i 300dagar och antalet stupade och saknade var mellan 700000 och en miljon soldater. Efter resan på lervägen kom vi runt till baksidan av fortet och ett antal kulsprutevärn ”Pamarts pillbox” som hade dubbla kulsprutor som roterades så att en laddades medan den andra kunde skjuta. Fortfarande mängder med spår av löpgravar i skogen. Det sägs att ca 80000 soldater fortfarande ligger begravda i skogen.

11-10 Verdunbunker
11-10 Verdun Pamarts pillbox
11-10 Verdun slagfält

Nästa stopp blev Ossuaire de Douaumont. Det är ett stort monument med över 100000 skelett som har hittats på olika ställen. Skeletten kunde ses genom fönster från utsidan av byggnaden. Makabert!! Det visades även en film om kriget och slaget om Verdun som kallades men of mud. Det går inte att föreställa sig hur det var i löpgravarna under vintern i leran som begravde dom skjutna. Utanför monumentet fanns det tusentals uppmärkta gravar, alla dödade nån gång mellan 1916 och 1917.

11-10 Verdun minnesplats-gravfält
11-10 Verdun memorial, skelett ihopsamlade under monumentet
11-10 Verdun minnesplats

Vi fullbordade cirkeln och körde tillbaka till Verdun och sedan vidare till nästa ställplats som låg på vägen mot Bouilly. Vi hittade en camping i Chalon en Champagne där det blev dusch och tömning av pissepottan. Som vanligt en god middag i restaurang LaStrada (micrad Lasagne från LeClerc).

12/10
Upp och iväg mot dagens mål, Bouilly som låg ca 12 mil sydväst om Chalon, nära staden Troy. Där skulle vi inhandla några flaskor champagne som vi hade fått smak för på en vinmässa för två år sedan.Vi tog småvägar dit, hade gott om tid. Framme vid Troy skulle vi stanna och fika innan vi körde dom sista tvä milen. Men, av nån anledning kollade Mandy i sin telefon på öppettider och såg att man stängde redan klockan 3 så vi beslöt att fortsätta direkt. Men…..hon såg också att vi hade över 12 mil kvar till Bouilly. Jag hade bara 2 på min GPS. Var ligger ditt ställe?? Utanför Reims!! Men det var ju därifrån som vi körde imorse!! Så min GPS var inställd på fel by, bara att köra tillbaka 12 mil och nu med högsta fart för all hinna dit innan 3. Det blev betalvägar, 15€ extra plus dom 20 mil som jag fick köra.

12-10 Bouilly champagne place
12-10 Chateau Thierry camp
12-10 Chateau Thierry bar med musik

Vi hann ialla fall dit i tid, köpte två lådor och sedan blev det vidare färd till Chateau Thierry och en perfekt ställplats, 9€ inklusive el, toa samt dusch!! Promenerade en stund utefter floden och tog en öl på ett cafe där några gubbar spelade gitarr. Gott väder ca 20 grader varmt på kvällen. Middag i husbilen och sedan lite BBC TV innan sängdags.

13/10
Tömma tankar, fylla vatten gjorde jag igår. Efter frukost körde vi till en biltvätt för att spola av leran efter gårdagens körning skogen i Verdun. Sen blev det till att tanka, bra pris på Dieseln så det gäller att passa på. Dagens mål är Moullines som ligger nästan rakt söderut från var vi är nu. Vädret är strålande så vi tar först en promenad upp till ett gammalt fort inne i Chateau Thierry. En riktigt trevlig stad, bara ett fel, vi hittar inget bra cafe efter vår promenad så det blev till att fortsätta till en bra rastplats efter vägen.

13-10 Chateau Thierry

Varmt blev det under dagen, 27 grader som mest. Vi stannade redan vid två tiden vid en liten by, Bray sur Seine, vid floden Seine. Billig ställplats, vanlig parkering intill en park som var gratis! Toppen, Vi firade med en flaska av vårat dyra Champagne. En promenad i byn, vi hittade en lokal bar där man serverade Mandy världens minsta glas vin. Men det var mysigt ändå, högsommarvärme och lokalbefolkning (3st som gick när vi kom). Tillbaks till Restaurangen där kocken lagar en mumsig kyckling?? med potatismos och lök. Inte så bra för min mage men väldigt gott!!
Lite TV på kvällen, alla takfönster öppna, hoppas det går att sova.

13-10 Bray sur Seine

14/10
Idag ställer vi återigen siktet på Moullines och fortsatt färd på slingriga franska småvägar, pittoreskt men vääääldigt långsamt. Vädret är fortfarande varmt och soligt, ca 26grader. Kom fram till en central ställplats (parkering) vid 3-tiden. Ett besök på turistinfo där vi får reda på att det inte är tillåtet att stanna över natten på denna ställplatsen (det är världens minsta, endast för en bil!!). Så vi beslutar att flytta bilen till en annan ”riktig” ställplats alldeles vid floden som går rakt igenom byn, ett bra val! Vi tog en liten promenad genom den gamla stadsdelen med några gamla korsvirkeshus och naturligtvis två stora kyrkor med dubbla torn. Dom låg nästan bredvid varandra och hette naturligtvis Sacre Cuer och Notre Dame. Efter en kopp kaffe på ett mycket flott Cafe i centrum av staden så blev det en promenad tillbaka till husbilen.

14-10 kyrkor i Moullines
14-10 Cafe i Moullines
14-10 Kossor i Moullines med Sacre Cuer och Notre Dame i bakgrunden

15/10
Det regnar hela natten men på morgonen slutar det. Vi beslutar att starta tidigt för att hinna fram till en berömd marknad i staden Brive la……??. Redan kl 07.00 kör vi ut från ställplatsen. Fortfarande kolsvart ute men vid 8-tiden börjar det ljusna. Det ösregnar av och till under hela resan till Brive-La Gaillarde och vi är framme där vid 1-tiden. Som tur är har regnet upphört och vi promenerar mot den berömda marknaden….som när vi kommer dit just har stängt!! Det fanns dock en brödbutik öppen fortfarande så vi köpte två bröd och fick ett på köpet!

15-10 Blomstermarknad i Brive-La Gaillarde
15-10 Utsikt över Brive-La Gaillarde

Nästa besök i staden var på ett museum i ett hus där en fransk motståndsman och politiker hade bott. Intressant men tyvärr var allt på franska, t.o.m den engelsktalande elektroniska rösten pratade med en fransk dialekt så jag fattade ingenting. Mannen som hade bott där hade blivit arresterad 1943 och den 15sept 1943 blev han inskriven i Dachau fånglägret (samma dag jag föddes!). Han lyckades dock överleva hela kriget. Och så gjorde även jag. Nu skulle vi bara hitta ett torn som man kunde klättra up i för att få en utsikt över staden. Mandy var inne i kyrkan som hade ett högt torn och frågade en präst om man kunde klättra upp i det tornet…no,no,no madame! Blev svaret. Så, ut på gatan igen och försöka leta upp turistinformationen. Det tog sin lilla tid, men äntligen där och genomvåta efter att regnet dragit igång igen så fick vi reda på var det var. Det var här, i turistinformationens byggnad! Så uppför alla trappstegen och kolla på utsikten. Så fint, en massa träd skymde sikten över den gamla staden så det var bara att klättra ner igen.
Vi fick iallafall motion och ett tips av tjejen bakom disken att vi kunde besöka dom finaste byarna i Frankrike som låg bara några kilometer härifrån. Så med GPSen inställd på Turenne körde vi för att se om det stämmer. Väl framme så såg vi….att vi hade varit här tidigare!! Så det var bara att instämma, det var en fin liten by och nu åker vi vidare till nästa vackra by, Collonges la rouge. Framme vid ställplatsen blev det en avkopplande kväll med läsning och planering för morgondagen.

15-10 ställplats vid Collonges la rouge
16-10 Kyrka i Collonges la rouge

16/10
Uppe med tuppen (08.45) kaffe, sedan gick vi in till den röda byn som den kallas. Den var verkligen värd att besökas. Helt fantastiska hus alla byggda i en röd sandsten där den röda färgen kommer från oxiderat järn, det fick man ju lära sig redan i skolan. Vi köpte lite av traktens specialitet, några små burkar med anka och gåsleverpastej som vi provsmakade när det var frukostdags i husbilen.

16-10 Collonges la rouge

Så var det dags att resa till nästa ställe, en berömd grotta med fladdermöss. Som vanligt när vi kom dit…stängt på onsdagar!! Så vi körde vidare mot floden Vezere som sedermera rinner ut i Dordogne. Dordogne rinner sedan ut i Bordeaux. Vi stannade för dagen på en campingplats i Montignac, 16€ inklusive dusch, toa samt el, som hittat. Bra väder nästan hela dagen men vid 5-tiden börjar det regna.

16-10 Montignac campingväder

17/10
Det regnar! Så det blev lite internet på morgonen innan vi startar resan i riktning mot Pau, som ligger ganska nära spanska gränsen. Inga motorvägar, första delmålet är Bergerac (alla känner väl til Cyrano de Bergerac?). Först ger vi oss ut i ösregnet i Montignac för att kolla byn. Värt besöket i regnet men hade varit bättre i solsken!.

17-10 Vy över Montignac bro

Vi fortsatte resa sydväst ner mot Bergerac. På vägen dit, nära Le Moustier såg vi ett konstigt berg där det såg ut som det gick en väg insprängt i bergsidan. Det visade sig vara en mycket gammal bosättning där man bodde i grottor högt uppe på en lodrät bergsida. Man hade hittat lämningar sedan 3000 år tillbaka och storhetstiden på denna bosättning var när Vikingarna rodde uppför floden Dorgonge för att röva och plundra. Då var detta ett starkt befäst försvarsverk mot dessa erövrare. Mycket väl värt att besöka och rena turen att vi körde förbi La Roque Saint Christophe som bosättningen kallas.

17-10Hus behöver stöttas i La Roque Saint Christophe

17-10 Vakt vid La Roque Saint Christophe
17-10 Bergsidan med grottorna i La Roque Saint Christophe
17-10 Vägen till La Roque Saint Christophe

Nästa mål var Bergerac och väl där så tog vi en promenad i staden. Även detta var en positiv överraskning. Mycket välbevarade korsvirkeshus i gamla stadsdelen med mysiga restauranger och barer. Vi hittade också en rolig staty av Cyrano de Bergerac, mannen med den långa näsan som älskade sin Roxane. Efter en öl och ett glas vin blev det en sen middag på La Strada hotellet. Vädret har varit strålande hela eftermiddagen, ca 20 grader varmt.

17-10 Bergerac panorama
17-10 Bergerac bro
17-10 Cyrano de Bergerac i kvällsljus
17-10 Bergerac bar

18/10
Vi checkar ut från campingen på morgonen och kör in till en parkering närmare staden. Ett besök på turistinformationen leder till att vi besöker en vinprovning och sedan ytterligare en promenad genom staden via en rutt som innehåller en del intressanta platser och byggnader.

17-10 Bergerac torg
17-10 Cyrano de Bergerac i dagsljus

Efter en snabb lunch i husbilen så sätter vi kursen söderut igen, riktning Spanska gränsen och Hondarribia. Det regnar av och till och vid 6-tiden beslutar vi att leta rätt på en ställplats. Vi var nära en stad som heter Dax, så eftersom den hade en ställplats så blev det kurs mot den. Väl inne i staden blev det ett snurrande bland smala gränder blandat med GPS instruktioner och Mandys röster ”sväng vänster sedan höger”,” sväng vänster nu” och så vidare. Jag lyckades korsa två trottoarer innan jag kom ut på ett torg anpassat för gående med en massa barer och möblemang innan vi var på spår igen. Väl framme vid våran ställplats var den fullsatt…så vi fortsatte på måfå mot floden där det skulle vara en annan ställplats eller camping. Det var nu kolsvart och vi lämnade staden bakom oss, så plötslig såg vi några husbilar på en parkering och där stoppade vi för övernattning. Det visade sig senare att det låg en camping alldeles bredvid och även en stor park med stigar och gångbanor för motionärer. En micromiddag hos LaStrada och sedan sängdags.
19/10
Ösregn under natten och på morgonen upptäckte Mandy att förarsidans ruta varit halvvägs nedhissad!! Hoppas det torkar upp i soliga Spanien. Jag hittade även en hypermodern toalett alldelas bakom våran parkering. Gratis och med automatisk rengöring efter varje besök. Lite kusligt att beträda, tänk om inte låset öppnar sig när jag skall ut. Man hade 10 minuter på sig, så, snabba på….Det gick bra denna gången.
Dags att köra vidare, Spanien hägrar för Mandy. Vi skippade Hondarriba och satte kurs rakt mot Haro, vårat favoritvinställe. Framme strax innan kl 3, koppla in elen och sedan luta sig tillbaka med en GT och invänta kvällen med en härlig middag på Agustinos, ett hotell i Haro som har varit kloster, militäranläggning, fängelse etc.
God mat och gott vin, nästan bättre än restaurang LaStrada!!

19-10 Agustinos, restaurang i Haro
19-10 Agustinos, restaurang, Mandys favorit
19-10 Haro vinstatyer
19-10 Haro statykompis

20/10
Det var en sen kväll igår så det sen avresa från campingen. Första stoppet var på vinbodegan Dinastia Vivanco. Nu skall vi äntligen köpa det vin som vi blev av med när den tidigare husbilen blev stulen i Barcelona. Det blev totalt 9 flaskor av olika kvaliteter. Efter en snabb kaffe så kör vi vidare mot Salamanca som Mandy sedan ändrade till Trevelles och sen till Rueda som ändrades till Caceres. Allt skedde under pågående färd. Det blev till slut Salamanca dit vi anlände vid 5-tiden. Tidigare regn hade försvunnit och nu var det solsken igen. Ställplatsen vi hittade låg perfekt, alldeles intill floden och ca 10minuter från centrum. Vi tog en promenad in, massor med folk ute. Det blev en tapas middag på en av ”måste” ställena på torget i Salamanca, tapasbaren Servantes. Sist vi var där var det packat med folk, idag kom vi i rätt tid så vi fick en bra sittplats. Mycket prisvärt, 7,5€ för två glas vin samt två stora tapas. Vi var tillbaka till bilen vid 8tiden då det var dags att sätta på gasolvärmen, temperaturen under natten låg på ca 4 grader.

Tapasbaren Servantes i Salamanca
Ställplats i Salamanca
Salamanca

21/10
Vaknar kl 8, fortfarande mörkt ute men det ljusnade fort. Strålande sol väntar hela dagen hoppas vi. Det blir nu fortsatt väg mot Caceres om inte Mandy ändrar sig igen. Bra vägar, motorväg hela vägen ner så vi var framme vid tvåtiden. En promenad upp till den gamla staden, besök på Plaza Major med ett glasa vin och sen in genom porten till den gamla staden innanför murarna.

21-10 Caceres torg
21-10 Caceres ställplats

Framåt fyratiden gick vi tillbaka till husbilen för middag och lite förfriskning. Dagens stora händelse lite senare på kvällen var när någon upptäckte rök alldeles utanför ställplatsen och vi blev omringade av polis och brandbil. Det var snart släckt och tur var väl det för ställplatsen var packad och det hade varit omöjligt att komma iväg därifrån. Man tvingade en husbil att flytta på sig för han var parkerad alldeles framför en grind med parkering förbjuden. Det tog inte mer än en halvtimme innan en ny husbil anlände och parkerade sig där! Vi planerade lite för morgondagen innan det blev sovdags.

22/10
Morgonen startar med sopbilen och polisen som nu kör iväg den sist anlända husbilen, han parkerade utanför den grind som sophämtarna skall använda!
Åter en solig dag, siktet är inställt mot Alburquerque men först en resa upp till den romerska bron vid Alcantara. 194M lång och fortfarande i bruk och tillåter en maxlast på 20ton! Efter en promenad upp till den gamla byn så åker vi vidare till Alburquerque…

22-10 Alcantara bro panorama
22-10 Alcantara bro och damm
22-10 Alcantara vägval
22-10 Alcantara torg

…där vi efter en lång promenad uppe på murarna (Mandy skiträdd) ner igen runt hela den gamla borgen innan vi äntligen hittar ingången till borgen. Den låg högst upp på en kulle mitt inne i staden så bilvägen upp till närmaste parkering var inte enkel, blev tvungen att backa i en kurva för att komma runt. Min GPS tar alltid den kortaste vägen!! Efter en guidad tur (på Spanska) så fortsatte vi vår resa till nästa mål, den romerska amfiteatern i Merida som ju alla talar om. Vi tog in på camping Merida, tid för en riktig dusch!!

22-10 Alburqueque storkbo
22-10 Alburqueque utsikt från mur
22-10 Alburqueque castle
22-10 Alburqueque toalett
Alburqueque slottstupp med utsikt

23/10
Vi har ca 4km in till centrum så efter vi checkat ut från campingen med nytvättat hår och alla tankar fyllda (med vatten) kör vi in till en ställplats mitt i byn. Det ösregnar naturligtvis men vi ger oss ut till turistinformationen och sedan ut till den romerska arenan som egentligen är två stycken, en för slagsmål på liv och död ( precis som i biskopsgården) och en för skådespel. Inte mycket som har ändrats. Vi fortsatte sedan till den berömda romerska bron, ca 575m lång, ett imponerande bygge. Men störst av allt var nog dom två akvedukterna som försåg den romerska staden med vatten, ett gigantiskt bygge. Hela staden var egentligen byggd på en gammal romersk bosättning och var man grävde så hittade man rester av detta. Mycket sevärd stad.

Merida Romersk teaterruin
Merida Romersk ruin översikt
Merida Romersk ruin
Merida Romersk aqveduct ”raindance”
Merida Romersk aqveduct
Merida Romersk aqveduct ritning

Tillbaka till husbilen vid femtiden blev det full fart mot Zafra och en ställplats nära centrum, där vi imorgon skall besöka stora torget och äta tapas som är ett måste här. Nu blir det middag hos restaurang LaStrada och sen lite datorTV.
24/10
Solsken idag, dags för en promenad till Plaza Grande i Zafra för en kopp kaffe och sedan en liten rundvandring innan vi kör vidare.

24-10 Zafra

Dagens mål är att köra ner till Puerto de Santa Maria men först skall vi stanna till i skinkfabriken i Monesterio. Där fanns ett Museo de Jamon som vi (läs Mandy) bara måste titta på. Allt var på spanska men man visade en intressant film utan ljud hur man slaktade och tog vara på allt från grisen.

Monesterio Jamon Museum

Så, efter detta blev det raka spåret ner till campingen i Puerto de Santa Maria där vi checkar in för att sedan promenera in till byn för lite tapas och vin och sedan ett barbesök med kaffe och Drambuie (till mig förståss). Mycket promenerande idag, gick lite omvägar tillbaks till campingen, lokalsinnet sviktar.

Campingen i Puerto de Santa Maria

25/10
Idag skall vi köra över till Cadiz, hade först tänkt att cykla dit men det gick tydligen inte. Det finns två ställplatser för husbilar där men när vi kom fram till den första så var den inte vad vi hade läst om utan det blev en extra rundtur runt gamla Cadiz innan vi kom fram till den som vi hade hittat i GPSen. Cadiz är en mycket trevlig stad att promenera runt i, på nästan varenda gata ligger det några barer och torgen är fulla med matställen och tapasbarer. Vi sprang på ett par gäng som stod utanför barer och spelade och sjöng typisk Spansk folkmusik. Det var tydligen en gammal tradition att gamla kamrater från studietiden gick runt och spelade någon gång varje år. Grupperna kallas ”Tuna” och man har alla olika traditionella kostymer på sig med märken från alla ställen man uppträder på.

Cadiz träd
Cadiz torg

Cadiz hamn
Cadiz bar

Vi hade planerat att stanna här över natten men vid femtiden tillbaka till husbilen beslöt vi att köra vidare mot Granada och en liten bergsby i Alpujara bergen som heter Trevelez. Den har Spaniens högst belägna campingplats och ligger på 1500m höjd. Eftersom vi kom sent iväg så var vi tvungna att stanna till för natten i Estephona. Det var kolsvart när vi kom fram, ställplatsen låg nära vattnet och vi kunde se några andra husbilar också. Mandy var lite osäker men klockan var mycket så vi beslöt att stanna. Middag och sedan direkt i säng.
26/ 10
Mandy sov dåligt men jag var OK. När solen gick upp såg vi att vi parkerat på något som liknade en soptipp så vi var snabbt iväg och stannade inte förrän efter några mil och åt våran frukost. Vi fortsatte resan på Autovian och sedan vidare på vindlande bergsvägar upp till campingen i Trevelez. Efter incheckning så cyklade vi ner till byn för att handla lite men först stoppade vi vid en tapasbar för att äta lite av deras specialitet, lufttorkad skinka. Efter storhandling i deras minimala superstore så cyklade vi upp till campingen, fick först visa Mandy hur man växlar!! så att hon skulle orka upp hela vägen. Det gick vägen trots mycket stön o stånk.
Planering inför morgondagen då vi skall ta en vandringsväg upp genom bergen, får se hur det går. Det skall iallafall bli bra väder!

Trevelez camping
Trevelez bar
Trevelez med bara skinkor

27/10
Vintertid!! vaknar strax efter sju och det börjar redan bli ljust. Efter dusch och frukost blir det dags att ta på bergsbestigningsutrustningen men först måste vi kolla vilken rutt vi skall ta. Vi startade 10:30 från campingen bakvägen ner mot Trevelez1, den översta delen av byn där dom flesta vandringsleder utgår. Vi valde en som såg ut att vara en bra rundtur, tyvärr utan att se hur brant det var eller vilken längd rutten hade. Efter lite snurrande innan vi äntligen hittade ut och uppåt på berget fick vi gå i nästan 2 timmar på en stenig, smal stig innan vi var uppe så att det planade ut lite. Då var vi uppe på över 2000meter och vi startade på ca 1500m. Sedan blev det lite lättare, vägen gick genom olika betesmarker för kor och hästar med en massa dåligt gjorda taggtrådsgrindar som man måste krypa under eller försöka öppna och stänga. När det äntligen började gå nerför igen såg vi att det fortfarande var långt kvar till våran camping så vi gick ner mot byn igen där vi tog en välförtjänt middag med tillhörande dryck. Så totalt hade vi nog gått i ca 4 timmar. Sen var det bara att följa vägen i 1km innan vi var tillbaka på campingen. Äntligen hemma blev det lite TV tittande innan läggdags.

Trevelez karta
Trevelez bakgrund
Trevelez klättring-utsikt

Trevelez klättring med ko!

Trevelez klättring nästan uppe

28/10
Uppe med tuppen, in i duschen som låg i ett hus utan dörr eller värme. Dock fanns det rikligt med varmt vatten så det var OK. Vi gjorde oss i ordning för dagens resa som skall ta oss ner till kusten och en camping som ligger när Motrill. Vi gjorde några stopp på vägen i två byar på väg ner mot kusten. Det skulle enligt Mandy vara Spaniens vackraste byar och det fanns en vägvisare som påstod detsamma. Så det var bara att parkera husbilen för en promenad i Capileira och Bubion. Smala gränder, vita hus med platta tak, branta vägar, jaja det var väl vackert.Vi fortsatte nerför bergsvägarna ner till Motrill där det blev storhandling innan vi avslutade resa framme vid Don Cactus camping. Bra camping och bra platser för parkering. Det var fortfarande bra väder, solsken och 22grader. Ut med cyklarna för en cykeltur längs stranden. Det fanns några mindre byar i slutet av stranden men annars var det mest stora odlingar i växthus av gammal plast som väl täcker flera kvadratkm runtomkring Motril. Tillbaka vid campingen blev det fika i deras bar innan middag i LaStrada.

Don Cactus bar
Don Cactus camp
Don Cactus beach

29/10
Tidigt uppe idag med, sommartiden sitter fortfarande i kroppen. I dag blev det en lat dag, satt i solen och läste, sen blev det en cykeltur igen längs stranden till en bar där det blev en öl och till detta fick vi ett fat med salta, oljestekta sardiner med ben och allt, ingen höjdare men det var ju gratis. Tillbaka till campingen blev det ett dopp i polen, GT, vin samt lite småtugg innan middagen. Ut med bordet för middag på utsidan. På kvällen blev det kaffe i baren innan cyklarna åker in i skuffen på husbilen för imorgon kör vi vidare.

Don Cactus pool

30/10
Resan startar norrut utmed en kustnära väg mot Calahonda, Castell de Ferro upp på A-7 innan vi svänger av vid Venta de Pobre in på väg N-341 för att stoppa vid dagens mål, Playa del Muerte, dödens strand. Heter så eftersom det finns underströmmar och många har drunknat här. Alltid något att titta på. Hursomhelst, det var en lagom promenad, ner till stranden och till ”Raukarna” som egentligen var görstora delar av berget som hade störtat ner och stod rakt upp ur stranden. Sen blev det kapplöpning upp till toppen, jag vann! Vi fortsatte till en alldeles nyöppnad ställplats i Carboneras där det blev middag med drink och avec.

Playa del Muerte

31/10
Dagens mål är Cartagena utefter en väg som smyger utefter kusten. Vi följer nu vid Costa Blanca, vädret är fortfarande strålande, ca25grader varmt. Första fikastoppet blir vid en bar i Sopalmo högt uppe berget ovanför kusten. Det är första gången vi kör här och det är en fantastisk väg, Mandy vill ta lugnande tabletter. Väl nere vid stranden igen ligger en rad med byar, mycket rent och välordnat, t.o.m Mandy var imponerad, hon har aldrig gillat denna delen av Spanien.

Sopalmo bar
väg mot Calahonda
Mirador De La Granatilla

Nästa stopp blir vid stranden i Vera-Playa tillsammans med minst femtio andra husbilar som stod parkerade ca 50m från vattnet. Hade gärna stannat här inatt men Cartagena hägrar. Vi hade en ställplats där men när vi kom dit var den tom och se det gillade inte Mandy så vi fortsatte in mot centrum och alldeles nära hamnen hittade vi en parkering men se den gillade inte jag, för mycket trafik för att övernatta i. Så ut på vägen igen till en ASCI camping för nudister och det gillade vi båda. Vi checkar i alla fall in för en natt. Nu blir det middag och sen får vi se…om vi behåller kläderna på eller.

1/11
T-shirt utan byxor och kalsonger, ett vanligt plagg här på campingen, så jag gick till duschen med kortbyxor utan T-shirt. Det funkade också. Efter frukost åker vi vidare mot Cartagena igen där vi hittar en parkering nära centrum. Det blev en lång promenad runt alla sevärdheter, ett museum över inbördeskriget, en romersk teater, ett gammalt fort och en bar med tapas! Sen en promenad tillbaka till bilen.

Cartagena barflicka
Cartagena old bullring
Cartagena roman amphiteater
Vy över hamnen i Cartagena

Sen blev det en resa upp till en ställplats nära Murcia, mitt inne i ett citronplantage, mycket lugnt läge. Det går också en cykelbana ända in till Murcia dit vi skall cykla imorgon. Resten av dagen blev vila och läsning.

Ställplats nära Alquerias, Huerta de Murcia

2/11
Montera ihop cyklarna och sen iväg till Murcia gamla stadsdel. Lite otur idag med vädret, det började dugga när vi skulle iväg så på med regnjackan. Det fortsatte att smådugga hela vägen in till staden men väl där sprack molnen upp och det blev solsken. Första stoppet blev den gamla katedralen. Men innan vi gick in blev det en välförtjänt öl på närmaste bar. Vi lyckades också hitta en stolpe så vi kunde kedja fast cyklarna med två lås och två kedjor, hoppas det räcker. Efter katedralen blev det ett kort besök på stadens kasino, där vi lyckades smita in gratis!! så vi sparade 10€! Jag visste inte detta, följde bara efter Mandy, fick reda på det när vi kom ut igen.
Sen blev det ett besök på blomstertorget, ett absolut måste om man skall äta tapas. Det var knökat med folk men vi lyckades hitta ett bord och åt några smårätter, mycket gott. Sista stoppet var Bullringen som tyvärr inte gick att komma in i, man hade bara öppet i september när tjurfäktningarna pågick.

Murcia cykeltur
Murcia fiske
Murcia
Murcia spelhall
Murcia tapasbar

Så, dags att cykla tillbaka till campingen, jag först och Mandy efter mig. Då sa det PANG och när jag vände mig om så låg Mandy på marken med ”Hövdingen” som en vit ballong över huvudet. Problemet var att när hon cyklade ner för en trottoarkant så löste airbagen ut och när det small till så blev hon så rädd att hon ramlade. Så hon ramlade tack vare ”Hövdingen”! Skall skriva till firman om detta, skall det vara så?? Fortsatta cykelturen tillbaka till husbilen gick bra, det blev lite solande innan middagen. Vi kunde sitta ute långt in på kvällen, ett härligt väder.
3/11
Idag kör vi vidare mot Altea, sista stoppet innan Denia där vi skall ta färjan till Mallis. Det blev först tömning av pissepottan och gråvattnet innan vi startade våra 13 mil till Altea. Hittade en bra ställplats/Camping alldeles vid strandpromenaden. Väldigt populär plats, många långliggare från Sverige, Norge etc. Vi tog en långpromenad och avslutade den på baren Tsunami!! där vi åt lite tapasräkor (i vitlökssmör) och ett glas rött. Middag hos LaStrada och sen lite TV innan läggdags.

lysande svan i Altea

Denia restaurang
Denia marina

4/11
Idag är stora dagen, färja till Mallis! En snabb resa till Denia där vi parkerade vid Balearia`s färjeterminal. Tog en promenad in till gamla stadsdelen för en lunch innan resan över till Mallis. Färjan gick kl 5 på em och det var lite skumpigt på överresan som först gick till Ibiza där man lastade av lite bilar och sedan ytterligare 2,5 timmar till Palma. Vi var hemma vid 23-tiden i Alcudia.
Note: Man hade bundit fast bilen under överresan med en slinga spännband runt ena framhjulet och på bilen bredvid hade man satt spännbandet direkt i hans hål i fälgen. Det gick dock inte att göra på min eftersom mina navkapslar satt fast med en hjulbult. Hans navkapsel låg vid sidan om bilen. Hursomhelst, dagen efter när jag tvättade bilen så såg jag att en kabel hängde ner vid mitt framhjul. Förmodligen hade kontakten brutits av eller lossat när man hanterade spännbandet på mitt hjul. Skall kolla vidare vad som har hänt med kabeln.